kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۹۶۴۲
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۴

نامه مشترک ایران، روسیه و ترکیه به دبیرکل سازمان ملل درباره مصوبات اجلاس سوچی


روسای جمهور روسیه، ایران و ترکیه با ارسال نامه مشترکی به دبیرکل و رئیس‌شورای امنیت سازمان ملل و ارسال متن بیانیه مشترک روسای‌جمهور در سوچی خواستند که این متن به عنوان سند شورای امنیت
منتشر شود.
روسای جمهور روسیه، ایران و ترکیه با ارسال نامه مشترکی به دبیرکل سازمان ملل متحد و رئیس ‌شورای امنیت و ارسال متن بیانیه مشترک روسای‌جمهور سه کشور در مورد سوریه که روز پنجشنبه در سوچی به تصویب رسید، درخواست کردند که این متن به عنوان سند شورای امنیت منتشر شود.
این نامه بصورت مشترک به امضای غلامعلی خوشرو سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران، واسیلی نبنزیا سفیر و نماینده دائم روسیه و فریدون سینیرلیگلو سفیر و نماینده دائم ترکیه نزد سازمان ملل متحد رسیده است.
تاکید بر نقش ایران به عنوان
محور ثبات و امنیت منطقه در سوچی
پس از پیروزی‌های مهم محور مقاومت در پایان دادن به سیطره تروریسم تکفیری داعش در منطقه‌، روز چهارشنبه یکم آذر شهر سوچی میزبان اجلاس سه جانبه سران سیاسی و نظامی ایران، روسیه و ترکیه بود و در این نشست بر نقش سازنده ایران به عنوان محور ثبات و امنیت منطقه تاکید شد.
حجت‌الاسلام روحانی رئیس‌جمهور کشورمان در این نشست جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد که ایران اولین کشوری بود به ندای ملت و دولت سوریه برای کمک به رویارویی با تروریست‌ها پاسخ مثبت داد و با دعوت دولت قانونی سوریه و با هدف مقابله و نابودی تروریست‌ها کمک‌های خود را به مردم سوریه آغاز کرد.
وی همچنین گفت که ایران پیش از این هم در افغانستان و عراق هر چه در توان داشت برای تأمین امنیت و بازسازی این دو کشور و مبارزه با تروریسم انجام داده و در این کار با نمایندگان قانونی و دولت این کشورها همکاری کرده است.
ولادمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در این نشست تصریح کرد که: بدون نقش سازنده ایران و همچنین همراهی ترکیه، ممکن نبود درگیری‌ها در سوریه متوقف شود و به لطف کمک‌های این دو کشور، سوریه از فروپاشی و تجزیه حفظ شد و داعش شکست خورد و اکنون مردم سوریه خود باید آینده کشورشان را تعیین کنند.
اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه نیز ضمن تاریخی خواندن این نشست برای حل بحران سوریه، گفت: «روسیه، ایران و ترکیه به دنبال راهکاری ریشه‌ای برای بحران سوریه هستند.»
اردوغان همچنین با ابراز امیدواری نسبت به اینکه در نشست سوچی تصمیمی قاطع برای پایان دادن به بحران سوریه گرفته شود، افزود مذاکرات آستانه به نفع خاورمیانه بوده است.
مصوبات اجلاس سوچی چه بود ؟
در این بیانیه که 22 نوامبر (یکم آذر) و در جریان دیدار سه جانبه روسای جمهور به تصویب رسید بر عزم سه کشور برای ادامه همکاری‌های سه جانبه با هدف استقرار صلح و ثبات در سوریه تاکید شده است.
همچنین با اذعان بر نقش سازنده پروسه آستانه در ایجاد مناطق تنش زدایی و کاهش خشونت‌ها، بر لزوم ادامه روند آستانه تاکید شده است.
رؤسای جمهور سه کشور همچنین ابراز امیدواری کرده‌اند که حل بحران سوریه از طریق همکاری بین ایران، روسیه و ترکیه تاثیر مثبتی بر وضعیت عمومی منطقه داشته باشد و از خطر تنش‌های قومی و فرقه‌ای
خواهد کاست.