kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۹۲۳۲
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۳
با توافق اربیل صورت گرفت

مهر «باطل شد» دادگاه فدرال عراق بر همه‌پرسی کردستان

دادگاه فدرال عراق با صدور حکمی و با موافقت اربیل، همه‌پرسی جدایی منطقه خودمختار کردستان عراق را رسما باطل اعلام کرد. همزمان رئیس پارلمان اقلیم گفت بارزانی با این همه‌پرسی کردستان را 25 سال به عقب برد.


دادگاه عالی فدرال عراق دیروز با صدور حکمی، همه‌پرسی تجزیه که سوم مهر در منطقه خودمختار کردستان عراق برگزار شده بود را رسما غیرقانونی دانست و کلیه آثار و نتایج مترتب بر آن را لغو و باطل اعلام کرد.
به گزارش فارس، پیش از این روزنامه فرامنطقه‌ای «الشرق الاوسط» خبر داده بود که مذاکراتی میان اربیل و بغداد در جریان است و مقامات کرد پذیرفته‌اند که همه‌پرسی لغو شود و در صورت صدور حکم از طرف دادگاه عالی فدرال عراق، به این حکم پایبند باشند.
دیروز خبرگزاری صدا و سیما نیز خبر داد، «فواد معصوم» رئیس‌جمهور کردتبار عراق، بر رأی دادگاه فدرال صحه گذاشت. طبق این گزارش معصوم گفت: «مسئله همه‌پرسی منطقه کردستان، (یک ماجرای) تمام شده هست و (از این پس) باید گفت‌وگوی میان بغداد و اربیل آغاز شود. به گفته «معصوم» هر دو طرف (اربیل و بغداد) توسل به قانون اساسی عراق را پذیرفته‌اند و دادگاه فدرال، غیرقانونی بودن همه‌پرسی را اعلام کرده است. معصوم درباره حل بحران اربیل و بغداد در آینده نزدیک نیز ابراز خوشبینی کرد.
پیامدهای منفی همه‌پرسی
«یوصف صادق» رئیس پارلمان منطقه خودمختار کردستان عراق اما تاکید کرد که تبعات برگزاری همه‌پرسی جدایی در این منطقه (کردستان عراق)، دستاوردهای کردها طی 25 سال گذشته را بر باد داد.
رئیس پارلمان کردستان عراق در ادامه، تصریح کرد که «در روزهای مانده به همه‌پرسی، رهبران کرد عناد ورزیدند و همه پیشنهادهای جایگزین همه‌پرسی را نادیده گرفتند. این اقدام، نشانه کوته‌نظری سیاسی بود و اشتباه آشکاری بود که از طرف رهبری سیاسی منطقه کردستان (مسعود بارزانی) سر زد.»
به گفته وی «اتفاقات پس از همه‌پرسی، نشان داد که پیامدهای همه‌پرسی، مورد بررسی قرار نگرفته بود.. ما نمی‌دانیم که چرا یک اقلیم در شرایطی همه‌پرسی برگزار می‌کند که دولت آن حتی نمی‌تواند نصف حقوق کارمندان خود را پرداخت کند.»
وی تاکید کرد: گروه‌های سیاسی که عامل این مصیبت‌های سیاسی برای منطقه کردستان هستند، باید بدانند که این شرایط نمی‌تواند تا ابد ادامه یابد. آنچه که اتفاق افتاده، ما را به اوایل سال‌های دهه 90 بازگرداند. و کلیه دستاوردهای ما طی 25 سال گذشته در جبهه‌های نظامی و سیاسی را از بین برد.
وی در بخش دیگری از گفت وگوی خود با «الشرق الاوسط» تصریح کرد معتقد است پارلمان کردستان باید نقش مهم و فعالی در مذاکرات آتی میان اردبیل و بغداد داشته باشد. در صورت ناتوانی دولت منطقه کردستان از گشودن باب گفت‌وگو با بغداد، پارلمان این منطقه می‌تواند با تشکیل هیئتی از فراکسیون‌های پارلمانی به نمایندگی از ملت کردستان (عراق)، برای مذاکره به بغداد رود.
سیاست خصمانه آمریکا
شیخ «خالد الملا» رئیس جماعت علمای اهل سنت عراق اما در واکنش به شیطنت‌های آمریکا در عراق درباره حشدالشعبی گفته، اتهام‌زنی آمریکا به بسیج مردمی و گروه‌های زیرمجموعه آن، اهانت به همه مردم عراق محسوب می‌شود.
خالد الملا که با خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت‌وگو می‌کرد در ادامه هدف آمریکا ( از این اقدام) را فتنه‌انگیزی در عراق و متزلزل کردن اوضاع داخلی این کشور دانست.
شیخ خالد الملا افزود: «پارلمان عراق قانون تشکیل حشدالشعبی (بسیج مردمی) را تصویب کرد، بنابراین حشدالشعبی یک نیروی رسمی عراق است و اتهام‌زنی به این نیروها که با داعش جنگیده، اتهام‌زنی به تصمیم و رای و نظر مردم عراق است.