kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۹۲۳۱
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۳

اعتراف صریح رئیس سابق سیا به شکست آمریکا و ناتو در افغانستان

یک ژنرال ارشد و رئیس سابق سازمان جاسوسی آمریکا «سیا» اعتراف کرد که این کشور و ناتو در جنگ افغانستان، شکست خورده‌اند.



ژنرال «دیوید پترائوس» گفت، آمریکا و ناتو برای رسیدن به اهداف خود در افغانستان، شکست خورده‌اند. به گزارش تسنیم، این ژنرال آمریکایی در ادامه اعترافات خود، افزود: «علی‌رغم حضور 16 ساله نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان، جنگ در این کشور، گسترش یافته است و این نیروها نتوانسته‌اند مبارزه موثری با تروریسم انجام دهند.»
این ژنرال بازنشسته که در کارنامه خود، فرماندهی نیروهای آمریکایی در افغانستان را هم دارد، اظهار داشت که اکنون گروه‌های تروریستی فعال در افغانستان، بیش از گذشته قوی شده‌اند... وی سپس، این ادعا که بزرگترین هدف نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان، سرکوب گروه‌های تروریستی به ویژه شبکه القاعده بوده افزود: «اما این نیروها در مأموریت خود شکست خورده‌اند.»
ناگفته نماند که مبارزه با القاعده، بهانه آمریکا برای حضور در کشور افغانستان بوده و تاکنون اسناد زیادی در مورد کمک آمریکا به تروریست‌ها در افغانستان منتشر شده است.
خبرگزاری صدا و سیما نیز از کابل گزارش داده که نمایندگان مجلس افغانستان پیمان امنیتی کابل - واشنگتن را پیمانی می‌دانند که سودی برای مردم افغانستان نداشته و حتی، بر درگیری‌ها، افزوده است.
در همین حال، سازمان ملل اعلام کرد، درگیری‌ها و ناامنی در افغانستان به بالاترین حد خود طی 10 سال گذشته رسیده است.
داعش ساخته آمریکاست
«عبدالله عبدالله» رئیس اجرایی دولت افغانستان در کانادا هم اعلام کرده، مقامات روسیه می‌گویند که آمریکا گروه تروریستی «داعش» را در افغانستان به وجود آورده است. عبدالله که در نشست امنیتی «هالفیکس» سخن می‌گفت تصریح کرد:«یک مقام ارشد نظامی روسیه در دیدار با مقامات افغانستان، به آنها گوشزد کرد که داعش در افغانستان ساخته دست آمریکا است.»
«محمد محقق» معاون اجرایی دولت افغانستان نیز اخیرا گفته بود شماری از جنگجویان داعش از سوریه و عراق به استان‌های بدخشان، فاریاب، جوزجان و سرپل افغانستان منتقل شده‌اند. «حامد کرزای» رئیس‌جمهور سابق افغانستان نیز پیش از این، آمریکا را به حمایت از داعش در افغانستان متهم کرده بود.
جنایات جنگی سیا در افغانستان
خبرگزاری صدا و سیما اما به نقل از روزنامه آمریکایی «هافینگتون پست» گزارش داده، «فاتوبنسودا» دادستان ارشد دیوان کیفری بین‌المللی سازمان «سیا» را به ارتکاب جرائم و جنایات جنگی علیه بشریت در افغانستان متهم کرده است.
طی این گزارش، دادستان ارشد دیوان کیفری بین‌المللی در اقدامی که «سولومون ساکو»، رئیس عفو بین‌الملل، آن را «لحظه‌ای تعیین‌کننده در دیوان کیفری بین‌المللی» توصیف کرد، خواستار اجازه یافتن این دیوان برای شروع تحقیقی شد که بر سران سیا و سران نظامی آمریکا، و نیز طالبان و مقامات افغان متمرکز خواهد بود.
بنسودا در گزارشی نوشت بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد که نیروهای نظامی آمریکایی مستقر در افغانستان و نیز در نهادهای مخفی، سیا، به ویژه در سال‌ها 2003 و 2004، مرتکب جنایات جنگی شکنجه و بدرفتاری با افراد شدند، و این جرائم در برخی موارد تا سال 2014 نیز ادامه یافته است.
وی تصریح کرد، جنایاتی که سیا و نیروهای مسلح آمریکا مرتکب شده‌اند، بدرفتاری با چند نفر نبود، بلکه روش‌های بازجویی مستمر برای بیرون کشیدن اطلاعات از بازداشت‌شدگان بود. وی افزود دلیل کافی دراین‌باره وجود دارد و این جرائم برای پیشبرد سیاست‌های آمریکا در جنگ افغانستان صورت گرفته است.
دادگاه بین‌المللی در شرایطی جهت محاکمه کسی مداخله می‌کند که یا شرایط داخلی کشور مورد نظر برای محاکمه فرد متهم به جنایت جنگی، مساعد نیست و یا کشور موردنظر، علاقه‌ای به محاکمه فرد متهم ندارد.
پیش از این دادستانی کل آمریکا در دو مورد تحقیق کرده بود و علی‌رغم اینکه ارتکاب شکنجه توسط متهمان، محرز بود، دادستانی آمریکا از پیگرد مجرمان، خودداری کرد.
کارشناسان می‌گویند، ابعاد جنایات نظامیان آمریکایی در افغانستان، گسترده‌تر از آن است که در رسانه‌ها منعکس و یا از زبان نهادهای قضایی غربی بیان می‌شود. علت پیگیری صوری نهادهایی مثل دیوان بین‌المللی نیز به خاطر این است که خودشان ته مانده‌های مشروعیت خود را حفظ کنند.
دیروز خبر دیگری که از افغانستان گزارش شده، این است که کارکنان اتحادیه اروپا در افغانستان مشروبات الکلی را در این کشور قاچاق می‌کنند!