kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۹۲۲۷
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۹

آزادی خانواده و اموال 2 شرط موگابه برای کناره‌گیری از قدرت


رئیس‌جمهور برکنارشده زیمبابوه سرانجام با ارائه شروطی پذیرفت که استعفای خود از ریاست‌ جمهوری این کشور را به صورت رسمی اعلام کند.
منابع آگاه در دولت زیمبابوه دیروز اعلام کردند «رابرت موگابه» رئیس‌جمهور برکنارشده زیمبابوه روز یکشنبه در نطق تلویزیونی خود استعفایش را اعلام نکرد اما در روز دوشنبه با ارائه شروطی پذیرفت که نامه استعفا را امضا کند.
طبق این گزارش رئیس‌جمهور 93 ساله زیمبابوه گفته «در صورتی استعفا می‌دهد که مصونیت خود و «گریس موگابه» همسرش تأمین شود و افزون بر این پس از استعفا نیز حق مالکیت دارایی‌هایش از او سلب نشود.»
به گزارش خبرگزاری «میزان» به نقل از شبکه خبری «سی‌ان‌ان»، ژنرال‎های ارتش زیمبابوه با این شروط رابرت موگابه موافقت کرده‌اند و قرار است نامه استعفا وی به‌زودی به رئیس‌ پارلمان این کشور ارسال شود. حزب حاکم‌ «‌زانو‌، پی‌اف» به موگابه تا ظهر روز دوشنبه فرصت داده بود که استعفای خود را اعلام کند در غیر این صورت روز سه‌شنبه استیضاح می‌شد.
شامگاه سه‌شنبه گذشته نیرو‌ها و تجهیزات ارتش زیمبابوه در اقدامی ناگهانی راه‌های منتهی به ساختمان‎های اصلی دولت، پارلمان و دادگاه این کشور را مسدود کردند و ساختمان شبکه تلویزیون ملی این کشور را در کنترل خود گرفتند، موگابه را در بازداشت خانگی قرار داده و به وی تا ظهر دوشنبه فرصت دادند تا  رسماً استعفای خود را اعلام کند. حزب حاکم زیمبابوه نیز اعلام کرد، موگابه را از ریاست این حزب کنار گذاشته است.
با اینکه ژنرال‎های ارتش زیمبابوه با شروط رابرت موگابه موافقت کرده‌اند اما یکی از مقامات حزب حاکم هم گفته:‌ «گریس موگابه، همسر رئیس‌جمهور زیمبابوه به همراه چند تن دیگر قرار است تحت پیگرد قانونی قرار بگیرد.»
به گفته این فرد، حزب حاکم،‌گریس موگابه را به «پاشیدن بذر نفرت»، «تفرقه» و «اتخاذ نقش‌ها و قدرت‌هایی که به این دفتر محول نشده» متهم کرده است.‌گریس موگابه همچنین از سمت رئیس ‌اتحادیه زنان حزب حاکم برکنار شده است. خبرها درباره تحت پیگرد قرار گرفتن‌گریس موگابه پس از آن منتشر شد که رابرت موگابه از ریاست حزب حاکم زانو ، پی اف برکنار و «امرسون منانگاگوا» جانشین وی شد.