kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۹۱۲۲
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۹

خبرهای ضد و نقیض از ترور نافرجام بن سلمان ولیعهد سعودی


بنابر اعلام برخی رسانه‌های خبری، همزمان با قلع و قمع شاهزادگان از سوی محمد بن سلمان، شماری از افسران گارد ملی سعودی هم اقدام به ترور وی کرده‌اند اما این محافظان بن سلمان بودند که مجروح شدند و ولیعهد از این سوء قصد جان سالم به در برده است.
روزنامه «الدیار» چاپ بیروت(که گفته می‌شود زیر نظر ولید بن طلال، شاهزاده ثروتمند سعودی که اکنون دستگیر شده اداره می‌شود) طی گزارشی اعلام کرده،  محمد بن سلمان ولیعهد سعودی، از  ترور نافرجامی که از سوی ۵ افسر گارد ملی تدارک دیده شده بود، جان سالم به در برده است. بر اساس این گزارش، این 5 افسر که پیش از این، تحت فرماندهی شاهزاده «متعب» (پسر ملک عبدالله پادشاه سابق عربستان) بودند، روز شنبه در تلاش برای ترور محمد بن‌سلمان، به سمت خودروی وی تیراندازی کردند. طبق این گزارش افسران سوار بر خودرو بودند و به سمت خودروی ولیعهد عربستان و همراهان او تیراندازی کردند، ولی محمد بن سلمان در این حادثه آسیبی ندید؛ زیرا خودروی وی زرهی و ضدگلوله است، ولی چند تن از محافظان او در این حادثه زخمی شدند.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، پس از این حادثه، محمد بن سلمان به سرعت به مقر وزارت دفاع حرکت کرده است. تاکنون نیرو‌های امنیتی سعودی موفق به بازداشت یا حتی شناسایی هیچ‌کدام از این مهاجمان نشده‌اند. در حال حاضر، برخی گزارش‌ها از بازداشت شماری از افسران عالیرتبه سعودی حکایت دارد. شاهزاده متعب فرمانده گارد ملی عربستان بود که هفته گذشته به همراه چند شاهزاده دیگر به اتهام فساد مالی دستگیر شد. به گفته برخی منابع، محمد بن سلمان نگران این است که متعب که خودش زمانی بخت اول جانشینی ملک عبدالله پادشاه سابق عربستان بود، با انجام کودتایی او را از رسیدن به قدرت بازدارد و به همین دلیل، به بهانه فساد مالی او را از فرماندهی گارد ملی عربستان برکنار کرد. پیش از این مجتهد افشاگر سعودی اعلام کرده بود که بن سلمان از ترس ترور، بیشتر اوقات خود را در یک کشتی سپری می‌کند.
خیز بن سلمان برای پاکسازی نظامیان
از سوی دیگر، در حالی که محمد بن سلمان با ادعای «اصلاحات» در واقع مخالفان خود را سرکوب می‌کند، یک منبع سعودی که نخواسته نامش فاش شود به خبرگزاری بلومبرگ گفته تاکنون۱۴ مسئول عالی‌رتبه گارد ملی و وزارت دفاع این کشور که بازنشسته شده‌اند به اتهام مشارکت در عقد قراردادهای مالی مشکوک بازداشت شده‌اند. این منبع در خصوص وضعیت شاهزاده‌های سعودی که در بازداشت به سر می‌برند هم گفته که رایزنی در خصوص وضعیت این شاهزاده‌ها و ثروتشان ادامه دارد تا با بازگرداندن حدود ۱۰۰ میلیارد دلار از دارایی افراد بازداشت شده، از محاکمه آنها صرف نظر شود!
پیش از این «خالد الفالح» وزیر انرژی و صنایع عربستان اعلام کرده بود که عملیات پاکسازی و اصلاحات محمد بن سلمان قرار نیست در سرمایه‌گذاری خارجی در عربستان خللی ایجاد کند و افزوده بود: «من با بسیاری از سرمایه‌گذاران خارجی در ارتباط هستم و آنها به خوبی می‌دانند که اقدامات اخیر محدود خواهد بود و در واقع عربستان در حال پاکسازی داخلی است.» این در حالی است که  دستگیری‌های گسترده در عربستان در طی هفته گذشته موجب کاهش حدود 19 میلیارد دلاری ارزش دارایی‌ها در بورس‌های 6 کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس شده است.
مجتهد
در همین حال مجتهد  در تازه‌ترین افشاگری خود از آماده شدن مقدمات پادشاهی محمد بن سلمان خبر داد. وی در تازه‌ترین توییت خود نوشت، انجام آمادگی‌ها برای سفر ملک سلمان به طنجه (شهر تفریحی مخصوص آل سعود در مغرب) طی روزهای آینده ادامه دارد. وی افزود محمد بن سلمان ولیعهد سعودی بر اساس تحولات تصمیم‌گیری خواهد کرد، ممکن است سفر پادشاه به طنجه با کناره‌گیری وی از پادشاهی همزمان شود. به‌گفته افشاگر اسرار آل سعود،‌ یکی از اقدامات آتی محمد بن سلمان برکناری تمام امرای مناطقی است که سن آنها بالای چهل سال است.
از سوی دیگر، جک استراو وزیر خارجه اسبق انگلیس در کنفرانس «بحران عربستان، جنگ، خلافت و آزادی» زبان به انتقاد شدید از عربستان گشود. وی در سخنانی گفت: «مسئولان سیاسی که من با آن‌ها در عربستان تعامل داشتم بسیار خویشتن‌دار بودند و همچون بن سلمان ماجراجویانه عمل نمی‌کردند.» جک استراو عربستان را کشوری دانست که بیشترین استبداد را در جهان دارد و همچنین گفت که عربستان برای یمنی‌ها و لبنانی‌ها یک تهدید است.