kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۹۱۱۸
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۹
رئيس فرماندهی استراتژیک آمریکا:

احمق نیستیم که از دستور حمله اتمی ترامپ اطاعت کنیم


سرویس خارجی-
رئیس‌ستاد فرماندهی استراتژیک آمریکا (استرتکام) گفته در برابر هرگونه دستور «غیرقانونی» دونالد ترامپ برای کاربرد سلاح هسته‌ای مقاومت خواهد کرد.
تهدیدات ترامپ بر استفاده از سلاح هسته‌ای علیه کره شمالی و رویکرد غیرمنتظره وی در مواجهه با بحران‌های بزرگ باعث شده تا شماری از نمایندگان کنگره مسئله اختیارات وی برای دادن دستور استفاده از سلاح هسته‌ای را مورد بررسی قرار دهند. به طور کلی در آمریکا در چنین شرایطی تنها وزیر دفاع حق دارد با تصمیم رئیس‌جمهوری در مورد استفاده از سلاح هسته‌ای مخالفت کند. و شخص رئیس‌جمهوری هم موظف نیست که با کسی در این باره مشورت کند و دقیقا به همین دلیل، نگرانی در مورد امکان چنین دستوری از سوی دونالد ترامپ برای حمله به کره شمالی، بوجود آمده است.برخی معتقدند هر چیزی، حتی دستور پرتاب موشک‌های هسته‌ای به سوی یک کشور دیگر، از رئیس‌کنونی کاخ سفید بعید نخواهد بود.«بیل پری» رئیس‌سابق پنتاگون در این باره گفته اگر رئیس‌جمهور بخواهد از سلاح هسته‌ای استفاده کند، «جیمز ماتیس» وزیر دفاع کنونی آمریکا قادر به توقف ترامپ نخواهد بود. به عقیده وی، در سال جاری احتمال بروز یک جنگ هسته‌ای در جهان بطور جدی افزایش یافته و دلیل آن هم فقط سیاست‌های دولت ترامپ است.هفته گذشته برای نخستین بار بعد از 40 سال امکان لغو اختیار رئیس‌جمهوری برای دادن دستور حمله هسته‌ای مورد بررسی قرار گرفت. روز سه شنبه نیز نشست کمیته امور بین‌الملل سنای آمریکا در این خصوص برگزار شد.
ما احمق نیستیم
ژنرال نیروی هوایی «جان هیتن»، رئیس‌فرماندهی استراتژیک آمریکا نیز در «مجمع امنیت بین‌المللی هالیفکس» کانادا در این باره گفت: «دستور از جانب رئیس‌جمهوری آمریکا و یا جانشین‌های او برای پرتاب تسلیحات هسته‌ای در صورتی که آن دستور غیر قانونی تشخیص داده شود، می‌تواند مورد مخالفت قرار بگیرد.» به گفته وی با دونالد ترامپ، گفت‌وگویی درباره چنین سناریویی داشته و او به ترامپ گفته است که نمی‌تواند یک حمله غیرقانونی انجام دهد.» «هیتن در پاسخ به سؤالی مبنی براینکه درصورت وقوع این سناریو هم گفته: «برخی مردم فکر می‌کنند ما احمقیم. ما احمق نیستیم ما درباره این موضوعات زیاد فکر می‌کنیم. وقتی شما مسئول هستید چطور می‌توانید درباره این مهم فکر نکنید؟»هیتن که مسئول نظارت بر زرادخانه هسته‌ای آمریکا نیز هست همچنین گفته: «اگر حمله‌ای غیر قانونی باشد، حدس بزنید چه اتفاقی رخ می‌دهد. من می‌گویم «آقای رئیس‌جمهور این کار غیر قانونی است» و حدس بزنید که او چه کاری انجام خواهد داد؟ می‌خواهد بگوید «قانونی یعنی چه؟»»رئیس‌فرماندهی استراتژیک آمریکا در ادامه تاکید کرد: «در صورتی که ترامپ قصد داشته باشد حمله هسته‌ای انجام دهد او گزینه‌های حمله‌ای را در اختیار رئیس‌جمهوری آمریکا قرار می‌دهد که قانونی باشند.» ژنرال بازنشسته رابرت کهلر هم که به عنوان رئیس‌فرماندهی استراتژیک از ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ خدمت می‌کرد، در جلسه کمیته روابط خارجی گفته بود، نیروهای مسلح آمریکا موظف به اجرای دستورات قانونی هستند نه غیر قانونی.
هر روز 9 دروغ
وب سایت واشنگتن پست اما در جدیدترین گزارش خود درباره «دروغ‌های ترامپ در دوران یک ساله ریاست جمهوری» خود نوشته: «حقیقت‌یاب‌ها متوجه شده‌اند که در 35 روز اخیر دروغ‌های ترامپ به تعداد 9 عدد در روز رسیده است.» این روزنامه با‌ اشاره به قسمتی از برنامه‌های خود که ادعاهای ترامپ را پیگیری می‌کند، افزود: «ترامپ در 298 روز اول ریاست جمهوری خود یک هزار و 628 بار دروغ یا صحبت‌های گمراه‌کننده بیان کرده که میانگین آن 5/5 دروغ در روز می‌شد. ترامپ که علاقه زیادی به توییت کردن دارد، 50 ادعای دروغ یا گمراه‌کننده به تعداد سه بار یا بیشتر گفته است. یکی از پرسر و صداترین دروغ‌های وی درمورد لایحه مراقبت درمانی یا اوباماکراست. او گفته که اوباماکر «اساسا از بین رفته» و 60 بار ادعاهای این چنینی در این مورد داشته است.»