kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۹۱۱۷
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۹

پاکسازی بوکمال، آخرین دژ داعش در سوریه /تکفیری‌ها به پایگاه‌های آمریکا پناه بردند



نیروهای مقاومت و ارتش سوریه دیروز شهر مرزی «بوکمال» را با فرماندهی سردار قاسم سلیمانی به طور کامل از لوث تروریست‌ها پاکسازی کردند. در همین حال خبر رسیده که فرمانده‌های داعش به مناطق تحت اشغال آمریکا فرار کرده‌اند.
«بوکمال» که از آن به عنوان آخرین دژ و قلعه «داعش» در سوریه نام برده می‌شد، بالاخره دیروز از لوث عناصر داعش پاکسازی شد. این شهر که در استان «دیرالزور» و در شرقی‌ترین نقطه سوریه قرار دارد، پیش از این آزاد شده بود، اما تکفیری‌ها همه نیروهای خود را به کار گرفته بودند که بار دیگر آن را اشغال کنند، که نتوانستند.
بر اساس گزارش شبکه المیادین عملیات آزادسازی بوکمال با فرماندهی مستقیم سردار قاسم سلیمانی انجام شده است
در پی این پیروزی بزرگ ارتش سوریه و مقاومت، عناصر داعش به مناطق تحت اشغال کردهای مورد حمایت آمریکا (موسوم به نیروهای دموکراتیک سوریه) گریختند. هم‌اکنون نیروهای دموکراتیک سوریه بر بخش‌هایی از شمال شرق سوریه و شهر «رقه» مسلط هستند.
در ارتباط با وجود پیوند میان آمریکا و داعش در سوریه، طی هفته‌های اخیر، خبرهای زیادی منتشر شده است.
در هر حال، شکست داعش در بوکمال به معنی شکست این گروه تروریستی در سوریه است. داعش 98 درصد خاک تحت اشغال خود در سوریه را رها کرده و هم‌اکنون فقط بر بخش‌هایی از مناطق مرزی این کشور و عراق مسلط است. در ارتباط با شمار تلفات داعش در بوکمال، گزارشی نرسیده است. از جنوب غربی سوریه و منطقه «جولان» نیزخبر رسیده ارتش رژیم صهیونیستی یک پایگاه ارتش سوریه را با گلوله تانک هدف قرار داد. در ارتباط با تلفات احتمالی این اقدام صهیونیست‌ها نیز گزارشی نرسید.
هفته گذشته مقامات عراقی هم پایان داعش در عراق را رسما اعلام کردند. این تحولات به خوبی فلسفه تحرکات تازه جبهه عربی- صهیونیستی علیه حزب‌الله، ایران و به طور کلی مقاومت را نشان می‌دهد!
اهمیت آزادسازی بوکمال
شهر بوکمال که یکی از سه شهر بزرگ استان بیابانی «دیرالزور» است، به عنوان مهم‌ترین و آخرین پایگاه «داعش» دانسته می‌شد و از لحاظ راهبردی، به قدری اهمیت دارد که آمریکا، داعش و دمشق هر کدام نظرخاصی به آن داشته‌اند.آمریکایی‌ها طی ماه‌های اخیر تلاش می‌کردند که حضور داعش را در بوکمال تثبیت کنند و اگر نتوانستند، زمینه‌های دست به دست‌ شدن آن را با کردهای مورد حمایت خود (نیروهای دموکراتیک سوریه) فراهم کنند. اما خوشبختانه به خاطر سرعت عمل ارتش سوریه، این طرح آمریکا شکست خورد.عناصر داعش هم می‌دانستند که بوکمال به هست و نیست آنها گره خورده است و به همین خاطر، طی روزهای گذشته شدیدا مقاومت می‌کردند و حتی دست به ضدحمله نیز زده‌اند. با این وجود، کمر آنها نیز شکسته شد.ارتش سوریه و نیروهای مقاومت نیز که چند ماهی است در بیابان‌های شرق پیشروی می‌کنند، شهر بوکمال را آخرین ایستگاه خود می‌دانسته‌اند. در مجموع، این پیروزی مثل پیروزی نیروهای عراقی در شهر «راوه» بوده و با این دو اتفاق بزرگ، برهه تازه‌ای برای دو کشور مذکور آغاز شده و حتی آنها می‌توانند پایان جنگ را اعلام کنند.البته، در سوریه هنوز موانعی وجود دارد، چون فقط داعش نیست که در این کشور حضور دارد و قدرت‌های منطقه‌ای به همراه آمریکا، در سوریه پیچیده‌تر عمل می‌کنند. در هر حال، آزادسازی بوکمال را باید پایان داعش در سوریه خواند.