kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۹۱۱۶
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۹

رابرت موگابه بر کنار شد


ارتش زیمبابوه، پس از ممانعت رابرت موگابه رئیس‌جمهور این کشور از کناره‌گیری، دیروز وی را از قدرت به زیر کشید و معاون سابق او را به عنوان رئیس‌جمهور جدید معرفی کرد.
«رابرت موگابه»، رئیس‌جمهور 93 ساله زیمبابوه که با کودتای ارتش از ریاست حزب اتحاد ملی آفریقا معروف به «زانو، پی‌اف» برکنار شده بود، دیروز از ریاست جمهوری این کشور نیز کنار گذاشته و بلافاصله اعلام شد حزب حاکم، «امرسون منانگاگوا»، معاون اخراجی موگابه را به جای وی برای ریاست حزب تعیین کرده است.
به گزارش شبکه خبری روسیا الیوم، رئیس‌جمهور کهنسال زیمبابوه که روزهای پایانی قدرتش در حبس خانگی است، دو روز است که لب به غذا نزده است. نزدیکان رئیس‌جمهور برکنارشده زیمبابوه می‌گویند وی از روز شنبه دست به اعتصاب غذا زده‌ و تصمیم دارد با این کار خودکشی کند.
خبرگزاری انگلیسی دیلی‌میل هم از فرار موگابه و همسرش به خارج از زیمبابوه خبر داده و نوشته وی پس از تظاهرات گسترده مخالفان خود از کشور‌گریخته است.
شامگاه سه‌شنبه گذشته ارتش زیمبابوه در اقدامی ناگهانی راه‌های منتهی به ساختمان‎های اصلی دولت، پارلمان و دادگاه این کشور را مسدود کرد و ساختمان شبکه تلویزیون ملی این کشور را در کنترل خود گرفت. حزب حاکم زیمبابوه نیز در توضیح این اقدام در نشستی اضطراری و طی قطعنامه‌ای اعلام کرده بود موگابه را روز یکشنبه (دیروز)برکنار می‌کنند. یک مقام ارشد حزب حاکم زیمبابوه پیش از این هشدار داده بود در صورت امتناع موگابه از برکناری، مقدمات استیضاح وی آماده خواهد شد. گفتنی است در پی کودتای ارتش زیمبابوه برای برکناری رئیس‌جمهور این کشور روز شنبه ده‌ها هزار نفر به خیابان‎های شهر هراره، پایتخت زیمبابوه رفته و خواستار استعفای رابرت موگابه شده بودند.