kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۹۰۴۱
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۱

سفر مشکوک حریری به فرانسه!


 سعد حریری، نخست‌وزیر مستعفی لبنان در اقدامی شک‌برانگیز و تعجب‌آور امروز به جای لبنان به فرانسه می‌رود. وی در عربستان استعفای خود را اعلام کرده و گفته می‌شد در این کشور به زور نگه داشته شده است.
به گزارش ایسنا، به نقل از اسکای نیوز، «ژان ایو لودریان»، وزیر خارجه فرانسه اعلام کرد که سعد حریری، نخست‌وزیر مستعفی لبنان به دعوت امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه به این کشور می‌رود.
در همین حال، یک منبع نزدیک به نخست‌وزیر مستعفی لبنان هم اعلام کرده که پیش‌بینی می‌شود حریری روز شنبه عربستان را به مقصد فرانسه ترک کند و پس از آن، به بیروت بازگردد تا رسماً استعفای خود را ارائه دهد.
ماکرون روز پنج‌شنبه گفته بود نخست‌وزیر مستعفی لبنان و اعضای خانواده وی را به پاریس دعوت کرده است. این در حالی است که میشل عون رئیس‌جمهور لبنان به آل‌سعود تا روز یکشنبه فرصت داده بود تا حریری را به لبنان بازگرداند تا در‌باره استعفای وی به رایزنی و بررسی بپردازند. در غیر این صورت کار را به مجامع قانونی خواهد کشاند.
عون پیش‌تر نیز گفته بود اگر قرار است استعفایی انجام شود باید در خاک لبنان باشد نه ریاض. به نظر می‌رسد این تهدید کارساز بوده اما حریری چرا به فرانسه می‌رود؟ سؤالی است که هنوز بی‌پاسخ مانده است.
در پاسخ به این سؤال، منابعی در وزارت خارجه فرانسه اعلام کرده‌اند که راه‌حلی بین پاریس و ریاض برای لبنان در نظر گرفته شده که براساس آن حریری و خانواده‌اش ابتدا به پاریس می‌روند و سپس حریری درباره زمان بازگشت به لبنان تصمیم‌گیری می‌کند. این منابع می‌گویند، تهدید رئیس‌جمهور لبنان مبنی بر رفتن کشورش به شورای امنیت باعث تعجیل در حصول این راه‌حل شده است. پاریس عربستان را قانع کرده که در صورت رفتن لبنان به شورای امنیت ریاض زیان خواهد کرد و فرانسه نمی‌خواهد عربستان در وضعیت نامناسب و در تنگنا قرار بگیرد.
توطئه این بار علیه رئیس‌جمهور
طبق برخی اخبار، جنون «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی در قضیه پرونده استعفای سعد حریری از نخست‌وزیری لبنان وارد فاز جدیدی شده است، به این معنی که از آنجا که هدف اصلی ریاض در لبنان ضربه زدن به حزب‌الله است، اکنون در صدد رویارویی با حامی قوی آن یعنی رئیس‌جمهور لبنان برآمده است. این هدف از نظر سعودی‌ها مستلزم تعامل متفاوت با میشل عون است که قوی‌ترین متحد مسیحی حزب‌الله و مدافع مقاومت و سلاح آن به شمار می‌آید و او بود که حتی زمینه ورود رزمندگان حزب‌الله به سوریه را
 فراهم کرد.
 به گزارش تسنیم به نقل از روزنامه «الاخبار»، اما هنوز ابعاد این قضیه کاملا روشن نشده است و منابع نزدیک به ریاض اعلام کرده‌اند، حریری حتی پس از آزادی اسیر سعودی باقی خواهد ماند و به مثابه گروگانی خواهد بود که از آن برای اجرای خواسته‌های ریاض استفاده می‌شود؛ خواسته‌هایی که بر یک محور متمرکز است: «هدف قرار دادن حزب‌الله».
همکاری بین رژیم صهیونیستی و آل‌سعود نیز این رویکرد را شامل می‌شود زیرا عربستان نیز مانند رژیم صهیونیستی در مورد سعد حریری اصرار کرد پاریس میانجی بین ریاض و بیروت باشد به این ترتیب که حریری ابتدا به پاریس منتقل شده و سپس از آنجا به کشورش بازگردد!