kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۹۰۳۸
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۹
در اعتراض به قانون جدید کار

تظاهرات کارگری در 1‍70 شهر فرانسه /اعتصاب سراسری در راه است


هزاران تن در سراسر فرانسه در اعتراض به اصلاح قانون کار که از جانب امانوئل ماکرون به عنوان راه حلی برای کاهش بیکاری مطرح شده است، دست به تظاهرات زدند.
اصلاحات ساختاری و گسترده‌ امانوئل ماکرون در قوانین بازار کار و ‌اشتغال همچنان با مخالفت گسترده کارگران و اتحادیه‌های کارگری رو به رو است. اجرای این برنامه‌های ریاضتی از 22 سپتامبر (31 شهریور) با هدف اعلامی مقابله با افزایش نرخ بیکاری آغاز شده است.
کارگران فرانسوی اما مدت زمان زیادی بود که از یک قانون سختگیرانه برای حمایت از حقوق‌شان برخوردار بودند ولی شرکت‌ها نسبت به این مسئله اعتراض دارند که این قانون مانع بزرگی برای سرمایه‌گذاری و ‌اشتغالزایی به شمار می‌رود و مانعی برای رشد اقتصادی است. در قانون کار جدید اختیارات بیشتری به کارفرمایان داده شده و همین مسئله خشم کارگران و اتحادیه‌های کارگری را برانگیخته است.
اعتراضات به اجرای این قانون طی سه ماه گذشته در شهرهای مختلف فرانسه پیگیری شده ولی تاکنون دولت از موضع خود عقب نشینی نکرده است. روز پنج شنبه نیز ده‌‌ها هزار نفر در 170 شهر و شهرستان فرانسه و در اعتراض به اصلاح قانون کار دست به تظاهرات زدند. این چهارمین تظاهرات فرانسوی‌ها علیه اجرای این برنامه ریاضتی از زمان تصویب آن به صورت قانون از جانب امانوئل ماکرون، محسوب می‌شود.
این تظاهرات گسترده سراسری در تمامی شهرهای بزرگ از جمله پاریس، مارسی، لیون و بوردو برگزار شد .در تظاهرات روز پنج شنبه علاوه بر کارگران، جوانان و بازنشستگان نیز به دعوت سندیکاهای مربوطه شرکت داشتند. بر اساس گزارش‌ها در برخی شهرها پلیس با معترضان درگیر شد و کارگران به سمت نیروهای پلیس بمب‌های آتش‌زا پرتاب کردند.
منابع خبری نوشته‌اند قرار است به زودی ناوگان حمل‌ونقل عمومی فرانسه نیز با راه‌اندازی یک اعتصاب سراسری به جمع معترضان بپیوندند