kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۸۸۲۲
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۱
تروریسم صهیونیستی-5

آموزش نظامی اجباری برای دانش‌آموزان صهیونیست


شاخه‏هاى گوش‏آمونيم:
در روند حيات گوش‏آمونيم به عنوان يك جنبش گسترده‏ كوچ‏نشينى، چند سازمان كوچ‏نشين، كه داراى همان ويژگى‏هاى جنبش مادر هستند، از آن منشعب شده‏اند.
1. سازمان آمانا
2. انجمن اولويت اسكان و كوچ‏نشينى در يهودا و سامره و باريكه‏ غزه و دره‏ اردن.
سازمان گادنا
گادنا، سازمان شبه‏نظامى است كه هاگانا آن را پيش از سال 1948.م، براى كمك به خود در فعاليت‏هاى شهرى و شبه نظامى، و نيز انجام عمليات تروريستى و نظامى ايجاد كرد. اين سازمان از سال 1954.م، به صورت يك سازمان شبه نظامى رسمى مرتبط با رياست ستاد ارتش اسرائيل درآمده است.
گادنا با نهادهاى كشورى، مانند دو وزارتخانه‏ معارف و كشاورزى نيز در ارتباط است؛ و كاركرد آن عبارت است از:
«آموزش نظامى و عقيدتى به پسران و دختران جوان؛ آگاه كردن جوانان از مسايل امنيّتى و ايمنى و مقتضيات آن، پيش از رسيدن آن‏ها به سنّ خدمت اجبارى، در داخل مؤسسه‏ آموزشى و باشگاه‏ها؛ شناساندن سرزمين و پيوند دادن به آن؛ پايه‏ريزى ويژگى‏هاى رهبرى؛ فرهيخته كردن نسبت به كردار دسته‏جمعى؛ و پرورش روحى فرمانبرى؛ و ذوب كردن ايشان در يك مرام واحد.»
گادنا همچنين گزينش نخبگان ايشان را به عنوان افسران ارتش، هدف قرار مى‏دهد. عضويّت در برنامه‏ گادنا براى دانش‏آموزان دوره‏ دبيرستان، در فاصله سنين 18-14 سال، اجبارى؛ و براى سنين كمتر، اختيارى در نظر گرفته شده است. برنامه‏ گادنا در هر مدرسه، بر اجراى اين برنامه، كه مشتمل بر تمرين‏هاى بدنى، اردوها، مسافرت با پاى پياده براى بازديد اماكن باستانى، و نيز آموزش كمك‏هاى اوليه و آموزش شبه‏نظامى است، نظارت و سرپرستى مى‏كند.
از دانش‏آموزان كلاس‏هاى 9 و 10 و 11 خواسته مى‏شود كه در تمرينات دو ساعت در هفته، و يك روز تمام در ماه؛ و نيز اردوهاى تابستانى سالانه، كه مدّت آن بين 50-40 روز نوسان دارد، شركت كنند. شركت در راهپيمايى سالانه، كه 4 تا 5 روز طول مى‏كشد، جزيى از مراسم جشن‏هاى استقلال به حساب مى‏آيد. اين گذشته از راهپيمايى‏هاى ديگرى است كه در مناطق جنگى برگزار مى‏شود.
دانش‏آموزان كلاس دهم، 11 روز در سال را براى يك آموزش فشرده، در يكى از پايگاه‏هاى دريايى، هوايى يا زمينى بسر مى‏برند. امّا دانش‏آموزان كلاس دوازدهم، مدّت دو هفته را در مناطق مرزى سپرى مى‏كنند. دانش‏آموزان مدارس حرفه‏اى اين مدت را در كارخانه‏هاى صنايع نظامى، يا در ساختن استحكامات نظامى مى‏گذرانند.
گادنا بخشى از كوشش‏هايش را به جوانان يهوديان مهاجر اختصاص مى‏دهد. به اين گونه كه باشگاه‏هاى شهرك‏هاى مهاجرنيشن را زيرنظر مى‏گيرد. خردسالان به اين باشگاه‏ها مى‏آيند، و ساعت‏ها به فعاليت‏هاى مختلف مشغول مى‏شوند. همچنين، زيرنظر گادنا، براى افزايش ارتباط با سرزمين‌های اشغالی و شناخت آن، با پاى پياده به مسافرت‏ها و گردش‏هاى ويژه‏اى مى‏روند. براى آنان اردوهاى تابستانى نيز برپا مى‏شود. در اين باشگاه‏ها، به رشد عادت‏هاى مسئوليت‏پذيرى، و رفاقت و صداقت در كار تأكيد مى‏شود.
اين كار از طريق اقدام به فعاليت‏هاى گروهى مختلف تحقّق مى‏يابد. تعدادى از اين جوانان براى شركت در دوره‏هاى كمك راهنما نامزد مى‏شوند. هنگامى كه اين افراد به سنّ خدمت اجبارى برسند، تشويق مى‏شوند تا به عنوان راهنما، بين جوانان مهاجر به كار بپردازند.
گادنا در بيرا، واقع در النقب، داراى مزرعه‏اى براى كارورزى دانش‏آموزان است. به طورى كه جوانان مهاجر را براى آموزش كشاورزى و نظامى در صحرا و دشت، به مدّت سه هفته به آن جا مى‏آورند.
از جهت ديگر، «اين سازمان به هنگام نياز، كمبود نيروى انسانى در سازمان صنايع و اداره‏ پُست را تأمين مى‏كند. همچنين، در زمينه‏هاى كمك به پليس، و در كارهاى ساخت استحكامات و راه‏سازى، كمبود نيروى آن‏ها را برطرف مى‏سازد. به علاوه، سازمان گادنا جوانان يهودى خارج از كشور را به‏عنوان ميهمان، براى آموزش به پايگاه‏هاى خود دعوت مى‏كند.»
 در صورت نياز، از آن‏ها در عمليات نظامى و تروريستى عليه عرب‏ها، به ويژه مبارزان مسلمان فلسطينى، استفاده خواهد شد.