kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۸۶۸۴
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۰۶:۱۹
دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس:

سلطه دلار با پیمان‌های پولی دو جانبه پایان می‌یابد

دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: تنها راه پایان دادن بر آقایی دلار در تجارت جهانی، انعقاد پیمان‌های پولی دوجانبه یا چند جانبه است.


حسن حسینی‌شاهرودی در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان با ‌اشاره به اینکه کماکان در شرایطی به سر می‌بریم که درگیر تحریم‌های ظالمانه‌آمریکا هستیم، اظهار داشت: بانک‌های آن دسته از کشورهای اروپایی که به نوعی از برجام حمایت می‌کردند، تحت‌تأثیر فشارهای آمریکا هنوز هم با مبادلات پولی و بانکی ما مشکل دارند.
وی با بیان اینکه ما هنوز نتوانسته‌ایم به گشایش ال‌سی و سوئیفت در سطح کلان دست یابیم، افزود: تنها با چند بانک کوچک خارجی که دارای شرایط خاصی هستند، در حال مبادله پولی- بانکی هستیم.
دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس شورای‌اسلامی بیان کرد: راه مناسبی که دولت در پیش گرفته و رهبری نیز به شدت از آن حمایت کرده انجام مبادلات پولی دو جانبه و یا چند جانبه است، چرا که با انجام این مهم تهدیدات و توطئه‌های آمریکا خنثی خواهد شد.
به گفته حسینی شاهرودی، در شرایط فعلی تنها راه عبور کشور ما برای گذر از بحران‌هایی که آمریکا برایش ایجاد کرده، انعقاد پیمان‌های پولی دو جانبه و چند جانبه با کشورهای دوست به‌ویژه آن دسته از کشورهایی است که به نوعی از ستم و تحریم‌های ظالمانه آمریکا، زخم خورده‌اند.
وی ادامه داد: با برقراری پیمان‌های دوجانبه پولی چه در سطح منطقه و چه در خارج از منطقه با کشورهایی چون چین، کره‌شمالی، هند، مالزی، روسیه، کشورهای اسلامی منطقه و...  دور زدن تحریم‌های آمریکا به راحتی امکان‌پذیر است.
دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: با انجام این مهم، آمریکا علاوه‌بر شکست سیاسی، با شکست اقتصادی نیز روبه رو خواهد شد. جریان چرخش پولی و مالی دنیا در بانک مرکزی موجب ثبات پولی آمریکا شده که با پیمان‌های پولی دو یا چند جانبه شکسته می‌شود.