kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۷۴۵۶
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۷
عضو کمیسیون برنامه و بودجه:

واردات کالا از مناطق آزاد 6 برابر صادرات است

یک نماینده مجلس اظهار کرد: 6 تا 10 درصد واردات کل کشور از مناطق آزاد اتفاق می‌افتد، اما مجموع 7 منطقه آزاد کشور تنها یک درصد کل صادرات کشور را به خود اختصاص داده‌اند.



 حسینعلی حاجی‌دلیگانی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس، با بیان اینکه یکی از اهداف تشکیل مناطق آزاد این بود که در «معیشت» و «اشتغال» بومیان منطقه تاثیر مثبتی داشته باشد اما این امر محقق نشد، گفت: از سوی دیگر مناطق آزاد به «کانالی برای واردات کالا» همچون واردات کالای همراه مسافر یا ته‌لنجی تبدیل شده‌اند و در حال حاضر نیز شاهد «توسعه نامتوازن» در این مناطق هستیم.
وی با تاکید بر اینکه این شرایط موجب خواهند شد که تولید کشور به سمت تعطیلی پیش رود، عنوان کرد: این امر دو ضربه به کشور وارد می‌کند چرا که در واردات از این مناطق نه تنها هیچ «حقوق گمرکی» پرداخت نمی‌شود بلکه با «واردات مشابه کالای تولید داخل» به تولید کشور ضربه می‌زنند؛ نکته مهم آنجاست که کالاهای وارداتی، «کالاهای نهایی و مصرفی» هستند که در داخل کشور، فناوری جدیدی روی آنها اتفاق نمی‌افتد به گونه‌ای که دارای ارزش افزوده بالاتری شوند.
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه در این باره با ذکر مثالی از منطقه آزاد ارس خبر داد: در سال 94 در منطقه آزاد ارس بیش از 120میلیون دلار کالای مصرفی تحت رویه کالای همراه مسافر به کشور وارد شده، اما در مقابل آمار کالای تولیدی صادرشده تنها حدود 40 میلیون دلار می‌باشد؛ در واقع ما تنها توانستیم یک سوم ارز خروجی از کشور را بازگردانیم و دو سوم آن از دست رفت.
به گفته وی، در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نیز این مناطق می‌بایست در جهت «انتقال فن‌آوری‌های پیشرفته»، گسترش «تولید» و «صادرات کالا و خدمات» و از طرفی «تامین نیازمندی‌ها و منابع مالی» گام بردارند اما در مناطق آزاد کشور شاهد چنین چیزی نیستیم.حاجی‌دلیگانی یادآور شد: بررسی‌هایی که توسط کارشناسان صورت گرفته، نشان می‌دهد واردات کالا از مناطق آزاد 2 تا 6 برابر صادراتی است که در این مناطق انجام می‌شود؛ همچنین 6 تا 10 درصد واردات کل کشور از مناطق آزاد اتفاق می‌افتد؛ اما متاسفانه مجموع 7 منطقه آزاد کشور تنها یک درصد کل صادرات کشور را به خود اختصاص داده‌اند.
وی با ‌اشاره به اینکه از سوی دیگر نیز سرمایه‌گذاری‌های خارجی در مناطق آزاد نسبت به سرزمین اصلی تنها 3درصد است، گفت: طبق آمار بین‌المللی میانگین سرمایه‌گذاری خارجی در 8 سال اخیر بیش از 3 میلیارد دلار در کل کشور بوده؛ اما آمار داخلی نشان می‌دهد میانگین سرمایه‌گذاری خارجی در مناطق آزاد کمتر از ۳ درصد کل سرمایه‌گذاری خارجی در کشور است.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه افزایش صادرات یکی از اهداف مناطق آزاد بوده اما تنها یک درصد از کل صادرات کشور به این مناطق اختصاص دارد، گفت: سالانه کمتر از 400 میلیون دلار صادرات حاصل از تولید در مناطق آزاد وجود دارد که در مقابل صادرات 40 میلیارد دلاری کشور حدود یک درصد کل صادرات کشور را شامل می‌شود، در واقع می‌توان گفت نقش مناطق آزاد در این باره محقق نشده است.
حاجی‌دلیگانی عنوان کرد: آمار ارائه شده نشان می‌دهد مناطق آزاد نتوانستند منافع ملی کشور را تامین کرده و این در حالی است که بیش از دو دهه از تاسیس اولین مناطق آزاد کشور می‌گذرد.
وی در پاسخ به این پرسش که نظر شما در خصوص لایحه افزایش مناطق آزاد چیست، اظهار داشت: تا زمانی که مناطق آزاد فعلی اصلاح نشوند، افزایش آنها به صلاح نیست؛ در واقع آنها باید بتوانند به سمت تقویت منافع ملی و اقتصاد کشور بروند که در این صورت افزایش آنها بلامانع است.