kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۷۱۴۷
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۶

سخنی کاری با مدیر عامل جدید سازمان منطقه آزادکیش!



جزیره کیش ظرفیت‌های خوبی از نیروی انسانی تحصیل کرده بومی دارد. دانشجویان فارغ‌التحصیل دانشگاهی بومی کیش این جزیره را از حضور نیروی کار وارداتی از تهران و سایر استان‌های کشور بی نیاز می‌کند. اما آنچه در سال‌های گذشته به آن توجهی نشد استفاده از نیروهای جوان، مستعد، توانمند، پرانرژی و تحصیل کرده بومی کیش در این جزیره بود. جوانان این جزیره سال‌هاست از بیکاری رنج می‌برند و متاسفانه برخی برای کار مجبورند به دور از خانواده به سرزمین اصلی و دیگر مناطق بروند و برخی دیگر نیز در حسرت کار در کیش به سر برده و سربار خانواده بوده و یا به کارهای سبک و یا خلاف تن دهند.
 استفاده از نیروهای بومی می‌تواند در کاهش هزینه‌های جاری شرکت‌ها و سازمان منطقه آزاد کیش تاثیرگذار بوده و سهم مهمی داشته باشد زیرا که نیروهای وارداتی نیاز به مسکن و سایر امتیازات از جمله بدی آب و هوا، حق حضور در مناطق محروم و کمتر برخوردار و دیگر امتیازاتی که می‌توان با جذب نیروی کار بومی آنها را حذف کرد داشته باشد.
مدیرعامل جدید سازمان منطقه آزاد کیش باید این مهم را در نظر گرفته و تبعیض در اشتغال جوانان بومی و ساکن جزیره کیش را که یکی از دغدغه‌های  ساکنان این جزیره به شمار می‌رود برطرف سازد. جوانانی که در کیش متولد و بزرگ شده و فارغ‌التحصیل شده‌اند باید در اولویت برای جذب و پذیرش در سازمان‌ها و ادارات کیش باشند. چرا که در قوانین استخدامی هم اولویت استخدامی با ساکنان بومی همان منطقه، ‌استان و شهر لحاظ شده است. کیش نباید به بهشت کار برای نیروهای غیر بومی تبدیل شود. نیروهای ناآشنا به منطقه به طور قطع می‌تواند مدیریت جدید را با چالش‌های کاری، مالی، نارضایتی،‌ارباب رجوع و..... رو به رو سازد. استفاده از افراد بومی می‌تواند رشد و سازندگی کیش را سرعت و شتاب بیشتری بخشد. نباید نیروهای کارآمد و متخصص بومی که سرمایه‌های این جزیره هستند را به راحتی حذف کرد و فرصت‌های شغلی را در اختیار نیروهای غیربومی قرار داد. جمعیت کیش تا سال 1404 باید به 85 هزار نفر افزایش یابد و 54 هزار فرصت شغلی نیز در برنامه طرح جامع کیش پیش‌بینی شده است اما امروز کیش از این برنامه خیلی عقب است . زیرا که این جمعیت از نیازهای اولیه خود که یکی از آنها اشتغال است عقب مانده است. امروز مردم جزیره کیش و حتی فعالان اقتصادی آن امیدوارند که مدیریت جدید سازمان منطقه آزاد نماینده دولت در جزیره است نیم نگاهی به جوانان تحصیل کرده و بیکار بومی در کیش داشته باشد تا بلکه حقوق پایمال شده آنها در سال‌های گذشته جبران شود و افرادی که با توصیه و سفارش از تهران و دیگر استان‌ها پای خود را خواسته و یا ناخواسته بر جای پای جوانان کیشوند بیکار گذاشته‌اند رهسپار دیار خود شوند.
جناب آقای انصاری لاری، انتظار و خواسته کیشوندان از جناب عالی این است که به دغدغه‌های مردم مبنی بر بیکاری و اشتغال جوانان تحصیل کرده پایان دهید و اجازه ندهید هر شرکتی که به کیش می‌آید نیروی کار خود را اتوبوسی با خود به این جزیره بیاورد زیرا که صاحبان اصلی این جزیره بومی‌های جزیره هستند. بخشی از جمعیت کیش را مردم مهاجری که به دنبال فرصت‌های شغلی مناسب می‌گشتند تشکیل می‌دهند. پیشنهاد می‌شود برای رفع بیکاری جوانان کیش یک بانک اطلاعاتی از نیروهای متخصص و تحصیل‌کرده بومی این جزیره راه‌اندازی شده و هر بخش و نهادی که به نیروی کار احتیاج دارد موظف شود که از نیروهای این بانک اطلاعاتی استفاده کند و اگر نیروی متخصصی در رشته خاصی در کیش وجود نداشت از نیروی کار سرزمین اصلی به کیش دعوت شود. به طور قطع این طرح می‌تواند برای همیشه به معضل بیکاری در کیش پایان داده  و سبب رضایت خاطرکیشوندان و جوانان جویای کار در این جزیره را فراهم سازد. به یقین  می‌دانیم و مطمئن هستیم که مدیرعامل جدید سازمان منطقه آزاد کیش جناب آقای انصاری‌لاری که سابقه‌ای بس طولانی در مدیریت کشور دارد  به این خواسته دیرینه مردم کیش پاسخ داده و رضایت کیشوندان را فراهم خواهد ساخت.
 کیش - فریدون پری‌نژاد