kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۷۱۳۳
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۱

برنج خوزستان بیمه نیست



اهواز- خبرنگار کیهان:
رئیس انجمن برنج استان خوزستان گفت: شرکتهای بیمه محصول برنج خوزستان را تحت پوشش خود قرار نمی‌دهند.
محمد سواری افزود: شرکتهای بیمه فقط شالی شمال کشور را تحت پوشش بیمه می‌برند زیرا دولت درصدی از هزینه‌های آن را تقبل کرده و برای خوزستان این هزینه‌ها را تقبل نمی‌کند.
وی اضافه کرد: خوزستان دارای 70 هزار هکتار زمین زیرکشت برنج دارد ولی تحت پوشش بیمه نیست و همین امر باعث شده تا حوادث غیر منتظره‌ای مثل هوای شرجی که امسال شاهد آن بودیم به کشاورزان ما زیان زیادی وارد کند.
سواری اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که گریبانگیر شالیکوبی‌های خوزستان شده خروج شالی از استان است به همین خاطر کشاورزان مجبورند شالی مورد نیاز خود را از استانهای دیگر تأمین کنند.
وی گفت: به رغم هزینه‌های کلانی که برای کاهش بیکاری در خوزستان صورت گرفته کارخانه‌داران تجهیزات نوین خریداری کرده‌اند ولی یک عده آسوده و راحت محصولات خوزستان را می‌برند.
رئیس انجمن برنج استان خوزستان در ادامه افزود: تعداد شالیکوبی‌های استان از 60 کارخانه به 170 کارخانه افزایش یافته و این نشان دهنده صرفه اقتصادی در این کار می‌باشد. اما این در شرایطی است که کشاورز ناچار به تأمین شالی از خارج استان می‌باشند و همین امر باعث تعطیلی کارخانه‌های شالیکوبی می‌شود.
سواری مشکل دیگر را در بازار برنج موضوع اختلاط ارقام محلی با محصولات خارجی عنوان کرد و اظهار داشت: بعد از سال‌ها تلاش و تبلیغ توانستیم ارقام محلی، معطر و با کیفیت خوزستان را در سبد غذایی خانواده‌های خوزستانی جایگزین برنج خارجی کنیم. متأسفانه اخیراً شاهد فعالیت عده‌ای منفعت‌طلب در بازار برنج استان هستیم.
وی تصریح کرد: عده‌ای برای دستیابی به مقاصد شوم خود دست به سوداگری زده و برنج با کیفیت و مرغوب خوزستان را با ارقام خارجی مخلوط می‌کنند و به اعتبار فعالین این صنف و اعتماد مردم به محصول داخلی ضربه می‌زنند.
رئیس انجمن برنج استان خوزستان تأکید کرد: طبق رایزنی صورت گرفته با فرمانداری و سایر مراجع ذی‌ربط اگر یک کیلو محصول مختلط در کارخانه‌ای پیدا کنیم دستور پلمپ کردن آن واحد را صادر می‌کنیم.
سواری از پیگیری برای تعیین و تأمین زمین مناسب جهت احداث شهرک صنعتی کارخانه‌های برنجکوبی استان خبر داد و گفت: پیگیر تأمین زمینی با مساحت حدود 30 هکتار در اطراف شهر اهواز جهت احداث شهرک صنعتی شالیکوبان و استقرار یکجای آنها هستیم.