kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۶۸۲۵
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۶

تحرکات آمریکا برای ماندن در رقه؛ نمایندگان واشنگتن و ریاض وارد شهر شدند



سرویس خارجی-
 آمریکا پس از مسلط کردن نیروهای تحت حمایت خود بر شهر «رقه» سوریه، قصد دارد حضور خود و رژیم آل‌سعود را بر این شهر تقویت کند. واشنگتن گفته قصد دارد این شهر را بازسازی کند!
خبرها از شهر ویران شده «رقه» حاکی است که با مسلط شدن نیروهای مورد حمایت آمریکا موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» بر این شهر، آمد و شدهای مشکوک سیاسی به این شهر آغاز شده و به نظر می‌رسد که واشنگتن قصد دارد رقه را به مرکز جدید توطئه‌های خود علیه سوریه و منطقه تبدیل کند.
به گزارش ایسنا، «برت مک‌گورک» نماینده آمریکا در ائتلاف به اصطلاح ضدداعش، به همراه «ثامرالسبهان» وزیر مشاور در امور خاورمیانه عربستان وارد شهر «رقه» شده‌اند.
آمریکا برای اینکه نیروهای مورد حمایت خود را بر رقه مسلط کند، طی چهارماه اخیر این شهر را به طور مرتب بمباران کرده است. شمار غیرنظامیانی که در این بمباران‌ها کشته شده‌اند، 1130 نفر گزارش شده است. حدود 80 درصد ساختمان‌ها و زیرساخت‌های رقه نیز در این حملات ویران شده‌اند.اما اکنون که آمریکا بر خرابه‌های رقه ایستاده، اعلام کرده که قصد دارد رقه را بازسازی کند! سؤال اینجاست که آیا آمریکا قصد دارد این شهر را پس از بازسازی تحویل دولت مرکزی کند؟! پاسخ روشن است؛ خیر.در ارتباط با این خیز خطرناک آمریکا، «هدر ناوئرت» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز گفته: «ما می‌خواهیم آب و برق و سایر نیازهای شهر رقه را تأمین (و بازسازی) کنیم... آمریکا و هم‌پیمانان آن برای اقدامات آتی، آمادگی دارند...»
به اعتقاد کارشناسان، آمریکا نمی‌خواهد سرزمین سوریه به طور یکپارچه تحت کنترل ارتش این کشور درآید. در هرحال، ماجرای رقه، به خوبی نشان می‌دهد که آمریکا؛ رژیم صهیونیستی و آل‌سعود برای سوریه برنامه‌های پیچیده‌ای را در سر دارند و به همین خاطر، از هم‌‌اکنون می‌توان پیش‌بینی کرد که دولت دمشق پس از داعش، با بحران جدیدی در شرق و شمال شرق سوریه روبه‌رو خواهد شد.به نظر می‌رسد آمریکا قصد دارد نقشه‌ای را که نتوانست در کرکوک و اقلیم کردستان عراق پیاده کند، در سوریه پیاده کند، آمریکا کردهای تجزیه‌طلب را بر شهر رقه مسلط کرده است.
محاصره داعش در دیرالزور
نیروهای ارتش سوریه و مقاومت اما عناصر داعش را در شمال و شمال شرقی شهر دیرالزور تحت محاصره درآوردند.براساس گزارش خبرگزاری فارس ارتش سوریه و مقاومت با پیشروی در محور شرقی رود فرات، سواحل این رودخانه را تحت کنترل خود درآوردند. ارتش سوریه علاوه بر آن، بر شهر راهبردی «الحسینیه» در شمال دیرالزور مسلط شد. شمار زیادی از عناصر داعش نیز در این عملیات به هلاکت رسیدند.شهر دیرالزور طی حدود 4 سال اخیر در محاصره تروریست‌های داعش قرار داشته است. طی ماه‌های گذشته در بخش غربی این شهر، محاصره شکسته شد.از شهر تازه آزاد شده «المیادین» در شرق سوریه نیز خبر رسیده، انبارهای پر از سلاح متعلق به عناصر داعش، به دست نیروهای دولتی افتاده است.در ارتباط با تحولات سوریه، همچنین گزارش شده، نایب رئیس کمیته امور دفاعی و امنیتی سنای روسیه اعلام کرد که این کشور از شمار نظامیان خود در سوریه نخواهد کاست.