kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۶۳۲۷
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۶

ترامپ آمریکا را از یونسکو هم خارج کرد

وزارت خارجه آمریکا می‌گوید به دلیل عضویت فلسطین در سازمان یونسکو و در حمایت از رژیم صهیونیستی تصمیم گرفته‌اند از یونسکو خارج شوند.

سرویس خارجی:

حمایت بی‌چون و چرا از رژیم صهیونیستی در صحنه جهانی از اهداف اولیه و اصلی دولت آمریکا بوده است و در این بین فرقی هم نمی‌کند چه شخصی از کدام حزب در کاخ سفید ساکن باشد. واشنگتن حتی کوچکترین انتقادی را نیز نسبت به رژیم صهیونیستی در سازمان‌های بین‌المللی تحمل نمی‌کند. در همین راستا خبر رسیده آمریکا اعلام کرده از یونسکو خارج خواهد شد. از سال ۲۰۱۱ که یونسکو فلسطین را به عنوان عضو کامل پذیرفت، آمریکا و رژیم صهیونیستی اختلاف‌نظرهایی را با این سازمان پیدا کرده‌اند.
وزارت خارجه آمریکا در همین رابطه اعلام کرده به دلیل مواضع اخیر این سازمان علیه رژیم صهیونیستی رسما از سازمان بین‌المللی علمی، آموزشی و فرهنگی (یونسکو) ۳۱ دسامبر (۱۰ دی) خارج خواهد شد. سایت فارین پالسی نیز نوشته: «رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا تصمیم گرفته واشنگتن فقط نقش ناظر را در این سازمان ایفا کند.»رژیم صهیونیستی نیز کمی پس از اعلام این تصمیم آمریکا، اعلام کرد این رژیم نیز از یونسکو خارج می‌شود. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، گفته تصمیم آمریکا «شجاعانه و اخلاقی» بوده است. رژیم صهیونیستی در چند سال اخیر یونسکو را متهم کرده که «هویت یهودی» مناطقی مثل بیت‌المقدس و الخلیل را نادیده می‌گیرد. یونسکو اما در واکنش به این موضع‌گیری آمریکا اعلام کرد، «آمریکا با این خروج ضربه بزرگی به کل سازمان ملل می‌زند.»
نماینده دائم روسیه در اتحادیه اروپا هم در واکنش به خروج آمریکا از یونسکو گفت که «این اقدام هرگز به اعتبار این سازمان جهانی ضربه نخواهد زد.» به گزارش ایسنا چجوف، طی گفت‌وگویی تلویزیونی گفت: «از تصمیم واشنگتن برای خروج از یونسکو خیلی تعجب نکردم چراکه این تصمیم کاملا با سیاست‌های فعلی دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا هماهنگ است.»