kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۵۵۳۴
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۱

نامه 2 سناتور به ترامپ/تحریم‌های ضدایرانی جدید را زودتر اجرایی کنید(خبر ویژه)

دو سناتور ارشد آمریکایی خواستار اجرایی شدن تحریم‌های مصوب کنگره علیه ایران شدند.



خبرگزاری رویترز نوشت: جان مک‌‌کین و بن کاردین دو نماینده ارشد سنا در نامه‌ای با اشاره به گذشت دو ماه از اجرایی نشدن تحریم‌ها علیه روسیه، ایران و کره‌شمالی، خواستار اعمال سریع تحریم ها شدند.
این دو نماینده ارشد سنا برای اعمال نکردن تحریم‌ها علیه روسیه، ایران و کره‌شمالی طی نامه‌ای به ترامپ انتقاد کردند. ترامپ، قانون «مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم‌ها» مصوب سنا را روز 2 آگوست (11 مرداد) امضا کرد. دولت ترامپ اول اکتبر (9مهرماه) برای اجرای آن تصمیم خواهد گرفت.
کین و کاردین در نامه ذکر کردند: اقدام سریع و متحد کنگره و امضای شما پیام قاطعی را هم به متحدان ما و هم به دشمنان ما که به دنبال تضعیف دموکراسی ما بودند، فرستاد. ضرب‌الاجل برای تصمیمات مهم نزدیک هستند پس ضروری است که دولت شما قانون را به کامل‌ترین شکل برای حمایت و حفاظت از منافع مردم آمریکا اجرا کند.
رویترز در ادامه نوشت کاخ‌سفید براساس آنچه این قانون مشخص کرده، اطلاعاتی درباره بخش‌های اطلاعاتی و دفاعی روسیه در اختیار کنگره برای تحریم‌ افراد و نهادهای وابسته نگذاشته، اما در یادداشتی وزارتخانه‌هایی را که وظیفه اجرای این قانون را برعهده خواهند داشت، تعیین کرد.
در همین حال کری کنلی و فرانسیس رونی دو عضو مجلس نمایندگان آمریکا خواستار تشکیل کمیسیون نظارت بر اجرای توافق هسته‌ای برای سخت‌گیری و دقت بیشتر شدند.
این دو در بیانیه‌ای اعلام کردند «افزایش شفافیت در خصوص اجرای توافق ایران یک اولویت مهم است. کنگره باید نقش موثری در نظارت بر این توافق داشته باشد و باید بر این نقش کنگره بدون توجه به تایید یا تایید نکردن پایبندی ایران به توافق از سوی رئیس‌جمهوری تاکید کنیم. این کمیسیون (کمیسیون نظارت پیشنهادی) تضمین می‌کند که آیا توجه لازم به برنامه هسته‌ای ایران می‌شود یا نه؟» کنلی از حامیان توافق و «فرانسیس رونی» قانونگذار جمهوری‌خواه از ایالت فلوریدا پیشنهاد تشکیل کمیسیون با 20 عضو را به سبک و سیاق کمیسیون هلسینکی برای نظارت بر روابط با اروپا ارائه داده‌اند.
طبق طرح جدید این دو قانونگذار آمریکایی، هشت سناتور، هشت عضو مجلس نمایندگان آمریکا و یک نماینده از هر یک از وزارت‌خانه‌های دفاع، امور خارجه، خزانه‌داری و انرژی، اعضای کمیسیون نظارت بر توافق را تشکیل خواهند داد.