kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۵۵۲۶
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۶
واکنش‌ها به مرگبارترین حادثه تیراندازی تاریخ آمریکا

فرماندار آمریکایی: شرم بر ما، دنیا را تخطئه می‌کنیم اما از پس مشکلات خودمان برنمی‌آئیم


سرویس خارجی-
واکنش‌ها به مرگبارترین حادثه تیراندازی تاریخ آمریکا که طی آن مردی 64 ساله با 23 قبضه سلاح و 72 دقیقه تیراندازی جان صدها غیرنظامی آمریکایی را گرفت یا زخمی کرد، همچنان ادامه دارد.
 در حالی که ترامپ در حال شاخ و شانه کشیدن برای سایر دولت‌هاست و به مشاورینش توصیه می‌کند که در مذاکرات تجاری وی را «دیوانه» نشان دهند تا بتوانند با ترساندن امتیاز بگیرند و طرفداران نژادپرستش نیز با اسلحه گاه و بیگاه در خیابان‌ها رژه می‌روند، خبر رسید، آمریکا در شوک مرگبارترین تیراندازی جمعی تاریخ این کشور فرو رفته است.
کشتار روزانه شهروندان با اسلحه در آمریکا به امری کاملاً طبیعی بدل شده چرا که خرید، فروش و نگهداری سلاح در این کشور آزاد است. به گفته هیلاری کلینتون سالانه 33 هزار نفر و به طور روزانه 90 نفر در آمریکا با شلیک اسلحه کشته می‌شوند. طبق آخرین مطالعات انجام گرفته در آمریکا نیز به طور میانگین در هر روز 23 کودک در حوادث مختلف تیراندازی در آمریکا جان خود را از دست می‌دهند. بر اساس این آمار به طور تقریبی از هر 8400 فقره تیراندازی صورت گرفته در نقاط مختلف آمریکا در سال 2015 تعداد 1/458 مورد منجر به فوت شده است. این آمار حتی از آمار تلفات نظامیان آمریکایی در طول یک دهه گذشته در افغانستان هم بالاتر است. لابی سنگین کارخانه‌های اسلحه‌سازی اما، بزرگترین مانع برای کنترل فروش سلاح در آمریکا عنوان شده است.
آخرین قمار آقای مولتی میلیونر
گزراش‌های جدید از تیراندازی شوک‌آور روز دوشنبه «لاس وگاس» نشان می‌دهد «استفان پدوک»، عامل تیراندازی مرگبار که 59 نفر را کشت و 530 نفر دیگر را مجروح کرد، یک «مولتی میلیونر قمار باز» بوده است که پیش از اقدام به آخرین قمار خونین خود، 10 چمدان حاوی 23 اسلحه به داخل هتلی که در آن پناه گرفته بود، برده است. برادر وی روز دوشنبه اعلام کرد، استفان 64 ساله، میلیون‌ها دلار از طریق معاملات املاک و مستغلات بدست آورده است. وی همچنین 2 هواپیما و تعدادی ملک در سراسر آمریکا دارد.
برخی گزارش‌ها نیز حاکی است وی موفق شده 23 قبضه اسلحه را به داخل هتلی که در آن اقامت داشته ببرد و از پنجره طبقه سی و دوم هتل، به سمت جمعیتی که برای تماشای کنسرت در فضای باز آمده بودند، تیراندازی کند.
 وی همچنین مهمات دیگری با خود به داخل هتل برده و به همین دلیل توانسته است به طور مکرر در مدت زمان 72 دقیقه، تیراندازی کند. جسد «پدوک» در طبقه 32 هتل «ماندلی بِی» پیدا شد و پلیس و مقامات آمریکایی معتقدند که وی خودکشی کرده است.  پیش از این گفته می‌شد پلیس آمریکا وی را از پای درآورده است.
 «پدوک» که پیشتر به عنوان حسابدار برای شرکت لاکهید مارتین کار می‌کرده هیچگونه پرونده جنایی نداشته است؛ در اداره پلیس لاس‌وگاس غیر از تخلف معمولی رانندگی چیز دیگری درباره «استیفن پادوک» ثبت نشده است.
با وجود اینکه گروه تروریستی داعش در ادعایی، مسئولیت این حمله را بر عهده گرفته است، اف بی‌آی اعلام کرد هیچ مدرکی دال بر ارتباط عامل تیراندازی با داعش یافت نشده است. پلیس آمریکا پیشتر اعلام کرده بود  در جستجوی یک زن آسیایی تبار به نام «ماری لو دانلی» است که در هنگام تیراندازی همراه فرد مهاجم بوده، اما تحقیقات نشان داد که وی ارتباطی با تیراندازی نداشته است. در عین حال هنوز مواردی وجود دارد که برای پلیس و کارشناسان مبهم باقی مانده است. از جمله این موارد انگیزه عامل این حمله است و این موضوع همچنان نامشخص است که عامل حمله به تنهایی این حمله را برنامه‌ریزی کرده بود یا همدستی داشته است.
واکنش‌ها
اما با گذشت یک روز از این جنایت هولناک واکنش‌ها نیز همچنان ادامه دارد. دونالد ترامپ در کنفرانس خبری درباره تیراندازی در شهر لاس وگاس گفت: «آنچه در لاس وگاس روی داد یک اقدام کاملا شرورانه بود.» نانسی پلوسی رئیس‌اقلیت دموکرات در مجلس نمایندگان آمریکا هم در نامه‌ای به «پل رایان» رئیس‌این مجلس از وی خواست فوراً کمیته‌ای درباره خشونت ناشی از حمل سلاح تشکیل دهد. پلوسی در این نامه «تشکیل فوری کمیته منتخب برای بررسی خشونت سلاح در آمریکا» و «تصویب قانون بررسی سوابق افراد برای دریافت سلاح» موسوم به «قانون کینگ - تامپسون» را خواستار شد. اوباما رئیس‌جمهور سابق آمریکا نیز تیراندازی لاس وگاس را «تراژدی بدون توجیه» خواند.
فرماندار ایالت کانکتیکات نیز در واکنش به این حادثه گفت: «شرم بر آمریکایی‌ها که دیگر کشورها را به علت مشکلات داخلی تخطئه می‌کنیم اما خودمان از پس اصلاح قوانین کنترل سلاح بر نمی‌آئیم. «دانی یل مالوی»، افزود: «باید از‌اشتباهاتی این چنینی درس بگیریم این یک‌اشتباه است. نمی‌توانیم به افراد اجازه دهیم ده‌ها قبضه از چنین سلاح‌هایی در اختیار داشته باشند. این سلاح‌ها به خودی خود سلاح‌های کشتار جمعی به شمار می‌آیند.»
«دانی یل مالوی» در ادامه افزود: هنوز در آمریکا بیش از 40 درصد سلاح‌ها بدون در نظر گرفتن سوءپیشینه افراد به فروش می‌رسد. هنوز هم سلاح‌ها در فروشگاه‌های اینترنتی به فراوانی عرضه می‌شوند بدون اینکه پیشینه خریدار بررسی شود. هنوز هم در برخی ایالت‌ها نمایشگاه‌هایی برای فروش سلاح برگزار می‌شود و بدون در اختیار داشتن هیچگونه اطلاعات پیش زمینه‌ای، سلاح به فروش می‌رسد. افرادی که بیمار هستند در آمریکا می‌توانند سلاح تهیه کنند و ما نمی‌توانیم قوانین را در سطحی ملی اصلاح کنیم.»