kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۵۲۷
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۲:۲۴
در مراسم افتتاحیه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

روحانی: بدون شناسنامه از دولت انتقاد نکنید!

رئیس جمهور در مراسم افتتاحیه نمایشگاه کتاب تهران در اظهاراتی گفت که همه حق دارند از دولت انتقاد کنند، اما از سوی دیگر به ‌منتقدان هم تحت این عنوان که با شناسنامه خود انتقاد نمی‌کنند، شدیداً اعتراض کرد.

گروه ادب و هنر-

بیست‌وهفتمین نمایشگاه کتاب تهران، صبح سه‌شنبه 9 اردیبهشت‌، با حضور رئیس‌جمهور و جمعی از اهالی فرهنگ در مصلای امام خمینی(ره) تهران افتتاح شد.
رئیس جمهور در این مراسم سخنرانی کرد و گفت: دولت در پی سانسور دولتی نیست. همان‌طور که می‌بینیم، امروز بیشترین نقد از دولت و دولتمردان انجام می‌شود و من به دولتی که شرایطی را برای نقد فراهم آورده است، افتخار می‌کنم. نقد حق همه گروه‌هاست، اما پسندیده نیست که با پول بیت‌المال، دولتی که منتخب مردم است و با رأی اکثریت مردم شروع به کار کرده، تخریب شود.
حجت الاسلام دکتر حسن روحانی تصریح کرد: اگر کتاب می‌خواهد جامعه ما را در مسیر تعالی و پیشرفت قرار دهد، باید با نقد توأم باشد. کتاب و نقد و همچنین اندیشه و نقد متمم و مکمل یکدیگرند. کدام اندیشه است که بدون نقد پیش برود و کمال یابد و کدام نقدی است که بدون اندیشه بتواند مفید باشد؟
وی با بیان اینکه منتقدان دولت با نام خود و جناح خود سخن گویند، نه با نام ملت ایران، افزود: راه ملت ایران روشن است و در عصر حاضر، به دنبال آرامش، اعتدال، پیشرفت و اخلاق است. اگر گروهی می‌خواهند ذهن مردم را از تعالی اخلاقی بازدارند و با اتهام و تخریب، به افکار جامعه ضربه بزنند، یادشان باشد که امسال سال فرهنگ و اقتصاد است، نه سال تخریب و دروغ و نه سال مشغول کردن مردم به حوادث غیرواقعی و رویدادهای تخیلی که از ذهن کوچک برخی برمی‌خیزد.
روحانی با بیان اینکه باید به دنبال «فرهنگ مقاومتی» نیز باشیم، گفت: فرهنگ مقاومتی فرهنگی است که بتواند در برابر انواع موج‌های انحرافی مقاومت کند.
رئیس جمهوری درباره ممیزی کتاب نیز گفت: جامعه ما و اعتقادات ما چارچوبی را برای همه نویسندگان پدید می‌آورد. این چارچوب منافع و مصلحت ملی، احترام به دین و عقاید مردم، احترام به اسرار کشور و احترام به تمامیت ارضی و وحدت ملی است و ملت ما به کسانی که بخواهند در جامعه تفرقه ایجاد کنند، فرصت نخواهد داد.
دکتر روحانی با تأکید بر لزوم حفظ اعتدال و وحدت مردم، گفت: نباید اجازه داد عده‌ای در میان ما تفرقه ایجاد کنند و با استفاده از شرایط امروز منطقه، فضای کشور را بر هم بزنند.
وزیر ارشاد: در سال‌های اخیر
 جهش علمی قابل ملاحظه‌ای داشتیم
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با تأکید بر لزوم واگذاری امور نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به تشکل‌های نشر گفت: نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نقش به سزایی در تقویت اقتصاد نشر دارد. این نمایشگاه با تاکید بر جنبه‌های حرفه‌ای، نخبه‌گزینی و خانواده‌محوری می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد.
علی جنتی با بیان اینکه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از بزرگ‌ترین رویدادهای فرهنگی کشور محسوب می‌شود، گفت: بلوغ فرزانگی یک ملت را باید در فروغ کتاب‌هایش جست‌وجو کرد. با وجود وارد شدن دنیای مجازی و دسترسی به کتاب‌های الکترونیک، همچنان رابطه انسان با کتاب ناگسستنی است، زیرا مطالعه کتاب تزکیه جان و دل را در بردارد. کتاب زبان گویای پدیدآورندگانی است که رمز و رازهای هستی را در آن پنهان کرده‌اند.
وی با اشاره به پیشرفت علمی ایران در سال‌های اخیر، تصریح کرد: در سال‌های اخیر شاهد گسترش مراکز پژوهشی، انتشار اطلاعات و افزایش آمار دانشجویان بودیم و به طور کلی جهش قابل ملاحظه‌ای در علم و دانش داشتیم.
جنتی با اشاره به رشد بی‌سابقه عناوین کتاب بیان کرد: ما شاهد رشد کتاب در موضوعات و عناوین مختلف بودیم و  با چاپ 66هزار عنوان کتاب که نیمی از آن‌ها چاپ اول بود به رشدی بی سابقه در کتاب رسیدیم.
در ادامه مراسم افتتاحیه بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب  تهران،  با حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی رئیس‌جمهوری، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سیدعباس صالحی رئیس نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، از 20 ناشر در سه بخش مختلف تقدیر شد. در بخش ناشران برگزیده علی‌اصغر علمی مدیر مسئول انتشارات «سخن»، مرتضی زینعلی مدیر مسئول انتشارات «جامعه‌نگر»، رضا هاشمی‌نژاد مدیرمسئول انتشارات «افق»، عبدالعظیم فریدون مدیر مسئول انتشارات «محراب قلم»، علیرضا حاجیان‌زاده مدیر مسئول انتشارات «کانون پرورش فکری کودک و نوجوان»، اسماعیل اسماعیلی مدیر مسئول انتشارات «مؤسسه بوستان کتاب» و محمد سلگی مدیر مسئول انتشارات «جهاد دانشگاهی» تقدیر شدند.یوسف علیخانی مدیر مسئول انتشارات «آموت»، عین‌الله جعفرنژاد قمی مدیر مسئول انتشارات «علوم رایانه»، سید حسین عابدینی مدیر مسئول انتشارات «سفیر اردهال»، رضا حتمی مدیر مسئول انتشارات «تضامنی حتمی»، علیرضا اسماعیلی مدیر مسئول انتشارات «مؤسسه تالیف، ترجمه و نشر آثار هنری متن»، عباس شیری مدیر مسئول انتشارات «میزان»، پروانه شعبانی صمغ‌آبادی مدیر مسئول انتشارات «مینوی خرد»، محمد حسنی مدیر مسئول انتشارات «عصر داستان» و داود موسایی مدیر مسئول انتشارات «فرهنگ معاصر» نیز ناشران برگزیده بخش ویژه بیست‌و‌هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران معرفی شدند. همچنین به دلیل کمبود وقت، قدردانی از ناشران شایسته تقدیر به مراسم اختتامیه موکول شد. یدالله سعدی مدیر مسئول انتشارات «دلیل ما»، علیرضا سبحانی‌نسب مدیر مسئول انتشارات «جمال»، حسینعلی پور‌مدنی مدیر مسئول انتشارات «مرسل» و صفا امیری مدیر مسئول انتشارات «براق» ناشران شایسته تقدیر هستند که در مراسم اختتامیه تجلیل می‌شوند.