kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۴۳۱۷
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۸

ناآرامی‌های سنت‌لوئیس پایان ندارد /پلیس آمریکا 80 نفر را بازداشت کرد

اعتراضات به کشتار هدفمند سیاهان و تبرئه پلیس‌های قاتل در سنت لوئیس آمریکا همچنان ادامه دارد و تا‌کنون بیش از 80 معترض به نژادپرستی پلیس آمریکا بازداشت شده‌اند.


اعتراضات به نژادپرستی دستگاه قضایی آمریکا و تبرئه پلیس‌های قاتل‌های هنوز در شهر سنت‌لوئیس ادامه دارد اما هنوز هیچ خبری از تجدید‌نظر دستگاه قضایی در تبرئه پلیس قاتل سیاه‌پوست نیست‌. شهر سنت‌لوئیس روز یکشنبه نیز صحنه تظاهرات و تنش میان نیروهای امنیتی و معترضان به حکم یک دادگاه بود. معترضان که برای سومین روز متوالی به خیابان‌های سنت‌لوئیس آمده بودند، نهادینه شدن نژادپرستی را در آمریکا و به‌ویژه در میان نیروهای پلیس محکوم کردند. معترضان فریاد می‌زدند «اگر عدالت اجرا نشود، صلحی در کار نخواهد بود» و «‌جان سیاهان ارزش دارد». طی درگیری‌های روز یکشنبه نیز معترضان شیشه‌ مغازه‌ها را شکستند و تلاش کردند اتوبان را مسدود کنند.پلیس به تظاهرکنندگان دستور داد متفرق شوند.یکی از شرکت‌کنندگان در تظاهرات، با ‌اشاره به شکسته شدن شیشه‌های برخی  از مغازه‌ها در تظاهرات دو روز گذشته، گفت می‌توان این شیشه‌ها را جایگزین کرد، اما نمی‌توان جان کسی را که کشته شده به او بازگرداند.
گاردین، نیز نوشت، پس از حضور پلیس و پرتاب گاز‌اشک‌آور و پاشیدن اسپری فلفل به سمت معترضان به‌دلیل عدم توجه به دستور پلیس برای متفرق شدن، بیش از 80 نفر بازداشت شدند.
پلیس سنت لوئیس اعلام کرد که گزارشاتی از خسارت جدی به اموال شخصی مردم دریافت کرده و به مردم دستور داده که از منطقه «پین» متفرق شوند.در جریان تظاهرات شنبه شب نیز برخی معترضان برای مقابله با نیروهای پلیس از آجر، سنگ و افشانه‌های رنگی استفاده کردند و شیشه مغازه‌‌های متعددی را شکستند. اداره پلیس محلی گفته بود که در جریان اعتراضات شنبه 9 تن بازداشت شده‌اند. اما در حالی که اعتراضات در سنت لوئیس ادامه دارد انتشار فیلمی از ضرب و شتم یک پیرزن توسط پلیس خبرساز شده است. به گزارش ایسنا، یکی از دوربین‌های ایستگاه فاکس‌نیوز حمله به این پیرزن را ضبط کرد و در آن مشخص است که ماموران با سپرهای پلاستیکی خود به دنبال این پیرزن می‌روند و وی را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهند. همچنین تصاویر نشان می‌دهد که ماموران پلیس سایر معترضانی را نیز که تلاش می‌کردند تا این پیرزن را نجات دهند مورد ضرب و شتم قرار داده‌اند. انتشار این فیلم ویدئویی در فضای مجازی خشم بسیاری را برانگیخت و برخی از کاربران اینترنتی افسران پلیس را به خشونت علیه این زن متهم کرده‌اند.دپارتمان پلیس سنت لوئیس اما به سرعت به این پیام‌ها و فیلم ویدئویی واکنش نشان داد و در توئیتی نوشت: رفتار با این پیرزن به خاطر عدم تبعیت از دستورات پلیس بود و او به مداخله در نظم عمومی متهم است.
از سوی دیگر همزمان با این اعتراضات صدها فعال سیاسی و مدنی از 98 شهر آمریکا با شرکت در سمینار دو روزه «کنگره مقاومت مردم»، سیاست‌های ترامپ را محکوم کردند. این معترضان که از اقشار مختلف مردم و از ادیان گوناگون هستند، به جای «کنگره آمریکا »، «کنگره مقاومت مردم» تشکیل داده‌اند. شرکت‌کنندگان بعد از دو روز کنفرانس که در محل دانشگاه هاروارد واشنگتن دسی برگزار شد، از محل این دانشگاه تا کاخ سفید راهپیمایی کردند.در مسیر راهپیمایی، معترضان شعارهای «فلسطین باید آزاد گردد»‌، «از فلسطین تا فرگوسن» ، «اگر عدالت نباشد صلح هم نخواهد بود» و «این کشور ترامپ نمی‌خواهد» سردادند.