kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۳۸۸۵
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۹
در گفت‌وگوی کیهان با 6 کارشناس غربی مطرح شد

فاشیسم درآمریکا نهادینه شده است



* مصاحبه: محمد حسن  نیک بین
گفته می‌شود اختلافات نژادی در آمریکا با انتخاب شدن دونالد ترامپ پس از حدود 9 ماه، بسیار بالا گرفته است. راستی‌های فاشیست از یک سو و لیبرال‌ها از سمت دیگر در چند ماه اخیر درگیری‌های بسیار گسترده‌ای با یکدیگر داشته‌اند که مهم‌ترین نمونه آن راهپیمایی نژادپرستانه در «شارلوتزویل» بود که به خشونت‌های جدی انجامید و صحنه صف‌آرایی مردم آمریکا با یکدیگرشد. اتفاقاتی که آمریکایی‌ها و همین‌طور جهان را به یاد جنگ‌های داخلی سال‌های دور این کشور انداخت. از سویی دیگر بی‌ثباتی عملکرد ترامپ و جهت‌گیری‌های نامتعارفش استیضاح وی و ناتمام ماندن دوره چهارساله‌ ریاست جمهوری‌اش را بر سر زبان‌ها انداخته است. کیهان با توجه به اهمیت این موضوع دو سؤال اساسی را از شش تن از کارشناسان برجسته غربی و عمدتا آمریکایی پرسیده، این مصاحبه را در ادامه با معرفی کارشناسان از دیده می‌گذرانیم.
سرویس خارجی
«استفان لندمن»، کارشناس و تحلیل‌گر مسائل آمریکا در پاسخ به این سؤال که: «پس از گذشت حدود 9 ماه از ریاست جمهوری ترامپ، حدود 15 نفر از افراد عالی‌رتبه کاخ سفید یا از مقام خود استعفاء داده‌ و یا برکنار شده‌اند. با توجه به بی‌ثباتی ترامپ در اداره کشور آیا وی می‌تواند دوره ریاست جمهوری 4 ساله خود را به پایان برساند؟»، گفت: من همواره درباره توانایی ترامپ برای بقا در پست ریاست جمهوری خوشبین نبودم، من همیشه به این نکته ‌اشاره کرده و گفته بودم که اجماع دموکرات‌ها، برخی از جمهوری خواهان و اکثریت رسانه‌های آمریکایی سعی در تضعیف جایگاه وی دارند. من دائما از سیاست‌های داخی و خارجی ترامپ در مقالات خود انتقاد کرده‌ام. ترامپ اداره کشور را به جنگ افروزانی سپرده که خوی تهاجمی دارند. میلیارد‌رهایی همچون ترامپ و دیگر نئو کان‌ها بر دولت ترامپ تاثیر می‌گذارند. ترامپ هم مانند پیشینیان خود فقط به دنبال ثروت است. وی همچنین همانند روسای جمهور پیشین تمام قول‌هایی که به مردم داده بود را فراموش کرده است.
تحلیلگر معروف کانال‌های «راشاتودی» و «پرس‌تی‌وی» در ادامه تصریح کرد: «نیروهای مخفی» تاریک در حال حاضر آمریکا را اداره می‌کنند. آمریکا در حال حاضر به خاطر سیاست‌های ترامپ بیش از هر موقع دیگری از هم گسیخته شده است. همزمان دست‌های پنهانی مشغول مبارزه با ترامپ هستند، همان‌هایی که از هیلاری کلینتون در رقابت‌های انتخاباتی حمایت می‌کردند اکنون به دشمن درجه یک ترامپ تبدیل شده‌اند. باید بپذیریم که کلینتون گزینه‌ای به مراتب خطرناک‌تر از ترامپ بود من همواره از هیلاری به عنوان «خدای جنگ» یاد می‌کردم. استیضاح رئیس‌جمهور تاکنون در تاریخ آمریکا رخ داده است و احتمال روی دادن مجدد آن هست، اوضاع برای دونالد ترامپ به شدت بی‌ثبات است.
«وین مادسن» پژوهشگر، روزنامه‌نگار معروف آمریکایی و نویسنده کتاب «داعش همان آمریکاست» در پاسخ به سؤال مشابه گفت: اکنون آمریکا یک رئیس‌جمهوری دارد که بی‌کفایتی وی هر روز بیش از گذشته نمایان می‌شود. ترامپ اکنون از وجود مشاورین کهنه کاری همچون «رکس تیلرسون»، «ماتیس» و «مک مستر» بهره مند است. این 15 فردی که از کاخ سفید اخراج و یا کنار گذاشته شده‌اند افراد بسیار تندرویی بودند که قبل از خسارت رساندن به کشور، مقام خود را ترک کردند.
* آندریو کوریبکو کارشناس روسی تبار و متخصص مسائل داخلی آمریکا، مفسر «اسپوتنیک‌»، «‌راشا تودی» و «گلوبال ریسرچ» و نویسنده کتاب «جنگ‌های ترکیبی» در پاسخ به سؤال فوق گفت: «همانطور که ‌اشاره شد، افراد بسیار زیادی در طول 9 ماه گذشته از سیستم حکومتی ترامپ کنار گذاشته شده‌اند، اما در هر صورت این بدین معنا نیست که دونالد ترامپ به زودی کاخ سفید را ترک خواهد کرد. این نابسامانی‌هایی است که در جنگ ترامپ با «دولت مخفی» در آمریکا رخ می‌دهد. جنگی تمام عیار با قدرت‌های پنهان اقتصادی، سیاسی و نظامی. ترامپ ثابت کرده که دیکته کسی را نمی‌نویسد و حاضر نیست به توصیه‌های افراد دیگر گوش دهد. اگر که ترامپ در این جنگ با قدرت‌های پنهان آمریکا تسلیم شود، به اوامر آنها تن دهد و نقشه یک عروسک خیمه شب بازی را ایفا کند، در سمت خود باقی خواهد ماند اما اگر به استقامت خود ادامه دهد و به آنها بی‌اعتنایی کند، آنوقت احتمال ترک وی از کاخ سفید زیاد خواهد شد.»
«برندون توربویل» تحلیلگر ارشد گلوبال ریسرچ اما در جواب به همان سؤال بالا توضیحات نسبتا مفصل‌تری داد و گفت: سؤال پیچیده‌ای پرسیدید، ترامپ هرگز نماینده مردم نبوده است. وی عضوی از همان یک درصدی‌های معروف در آمریکاست. ترامپ در عین حال پیگیر مطالبات «دولت مخفی» در آمریکا هست. وی، از ابتدای دوران ریاست جمهوری‌اش تاکنون و حتی قبل از انتخاب شدنش، تحت فشار بود. تحلیلگران معتقد بودند که حتی اگر ترامپ انتخاب هم شود او را استیضاح خواهند کرد. ترامپ اما خود سیاست‌هایی را اتخاذ می‌کند تا بتواند درگیری‌هایی را بین چپ‌ها و راست‌ها در آمریکا بوجود بیاورد ، سپس به واسطه این درگیری‌ها و اختلافاتی که بوجود آمده می‌توانند بر مردم آمریکا حکومت کنند. ترامپ هم اکنون از سیاست «تفرقه بینداز و حکومت کن» استفاده می‌کند.
نویسنده کتاب‌های «حمله به دمشق»، «یورش آمریکا به سوریه»، و «36 دلیلی که کلینتون نباید رئیس‌جمهور شود» در ادامه تاکید کرد: ترامپ البته تلاش‌هایی را هم دنبال می‌کند تا بتواند از زیر فشار‌های «دولت مخفی» آمریکا خارج شود. ترامپ از طرفی در یک جنگ تمام عیار با رسانه‌ها به سر می‌برد. «دولت مخفی» آمریکا به کمک رسانه‌ها در این کشور سعی دارند و تا حدی موفق هم بوده‌اند که ترامپ را تحت سیطره خود در آورند، کنترلی که البته ترامپ دائما سعی می‌کند از قبول آن سرباز زند. بنابراین سؤال اینکه آیا ترامپ می‌تواند دوره چهار ساله خود را به پایان برد یا خیر، باید گفت که این اتفاق خیلی دور از ذهن هم نیست. همان دولت مخفی در آمریکا که بارها از آن یاد کردیم، به طور جدی به دنبال استیضاح دونالد ترامپ است، البته گفته‌هایی هم مطرح است که ترامپ در آستانه استعفاء است و البته شواهدی هم وجود دارد که این موضوع را تایید می‌کند. همه اتفاقات در آینده نزدیک بستگی به ترامپ دارد که چقدر می‌خواهد به تمایلات دولت مخفی تن دهد. من معمولا ترامپ را با ریچارد نیکسون مقایسه می‌کنم. دونالد ترامپ همچون «ریچارد نیکسون» از معضلات ذهنی رنج می‌برد. هر دوی آنها تحت فشار قوی سیاسی، اجتماعی و رسانه‌ای قرار گرفتند، فشارهایی که علنی و مخفی بوده و هستند. نیکسون به دست «دولت مخفی» در آمریکا تحت فشار قرار گرفته بود و در نهایت از صحنه سیاسی آمریکا حذف شد، بدون شک به نظر می‌رسد که ترامپ هم طعمه مشابه‌ای برای دولت مخفی آمریکا باشد. اختلافات و نزاع سیاسی در آمریکا بسیار جدی است. به عقیده من، جدی‌ترین بحران‌ها در جهان اکنون معطوف به آمریکاست. اتفاقات اخیر در آمریکا نشان می‌دهد که ما از نقطه «خطر فوری» عبور کرده‌ایم و اکنون وارد «بحران» شده‌ایم. این اتفاقات بسیار برای آمریکا خطرناک است و شاید اینطور باید بگویم برای کل جهان خطرناک است، چراکه آمریکا بقیه دنیا را هم وارد این بحران خواهد کرد.
«هنری جیروکس» استاد آمریکایی دانشگاه «مک مستر» اما طوری دیگر فکر می‌کند و معتقد است: ناتمام ماندن ریاست جمهوری در آمریکا، امر هادی‌ای نیست و به نظر من اتفاق افتادن آن به هیچ وجه محتمل نیست. ترامپ باید یک کار بسیار نامتعارف انجام دهد تا آمریکا مجاب به استیضاح وی گردد. به نظر من ترامپ از جایش تکان نخواهد خورد.
کیث پریستون نویسنده 6 کتاب از جمله «شکست آنارشیسم» و «حمله به سیستم» و تحلیلگر مهمان راشا تودی، پرس‌تی‌وی و بی‌بی‌سی پس از پرسیدن سؤال، این طور پاسخ داد: مدتها است که ترامپ کنار زدن افرادی را که دیگر برای وی ارزش سیاسی ندارند کلید زده است. مثلا پس از حوادث «شارلوتزویل» ترامپ دریافت که دیگر نمی‌تواند به راست‌های افراطی کابینه‌اش اتکا کند و اینکه دیگر نمی‌شود به آنها اطمینان کرد. هر کسی را که به نحوی با راست‌های افراطی در ارتباط بوده است همچون، «استیو بانون» و «سباستین گورکا» کنار گذاشته است. وی در ادامه افزود: ترامپ به نظر من تقریبا دوره چهار ساله خود را تمام خواهد کرد. هرگز امکان این وجود ندارد که جمهوری‌خواهان رئیس‌جمهور هم حزبی خود را استیضاح نمایند. اگر در انتخابات سال 2018 کنگره آمریکا، دموکرات‌ها بتوانند اکثریت را کسب کنند می‌توان به طرح استیضاح امیدوار بود، اما حتی در صورت مطرح شدن استیضاح اینکه بتوان آن را عملی کرد و همه از آن حمایت کنند بسیار بعید به نظر می‌رسد.
بخش دوم مصاحبه با پرسیدن سؤال دیگری ادامه یافت، لندمن در پاسخ به این سؤال که، «مجله نیویورکر چندی پیش گزارش داد که فاشیست‌ها پس از انتخاب ترامپ دوباره متولد شده‌اند. آیا رخ دادن جنگ تمام عیار داخلی در آمریکا ممکن است؟» گفت: من گفته نیویورکر را قبول ندارم و آن را بخشی از جنگ روانی رسانه‌ها علیه ترامپ می‌دانم. آمریکا از دیرباز یک جامعه فاشیست محسوب می‌شده است. حتی، قبل از جنگ جهانی دوم هم گفته‌هایی مطرح می‌شد که بیانگر نژادپرست بودن جامعه آمریکا بود. البته اوضاع امروز آمریکا از هرزمان دیگری اسفناک‌تر است، در طول زندگی‌ام آمریکا را تا این حد از هم گسیخته ندیده بودم. چه ترامپ رئیس‌جمهور باشد چه فرد دیگری از سال 1970 تاکنون تمام دولت‌های آمریکایی از قبلی‌های خود بدتر بودند. هر که جای ترامپ را بگیرد اوضاع را از آنچه که هست پیچیده‌تر می‌کند. تا پیش از این اوباما بدترین رئیس‌جمهور آمریکا بود، با انتخاب شدن ترامپ معلوم شد که می‌توان از اوباما بدتر هم وجود دارد. وی همچنین این را هم گفت که: اما اینکه آیا احتمال رخ دادن یک جنگ تمام عیار بین راستی‌ها وچپی‌های آمریکا وجود دارد؛ باید بگویم تنها در صورتی اتفاق می‌افتد که همان نیروهای تاریک پشت پرده آن را کلید بزنند، همچین اتفاقات گسترده‌ای به خودی خود اتفاق نمی‌افتد. شاید اتفاقی که در شارلوتزویل افتاد مقدمه‌ای برای جنگ گسترده و بدتر باشد. کسی دقیقا نمی‌داند چه اتفاقی خواهد افتاد.
مدسن نیز به سؤال مشابه این طور پاسخ داد: گروه‌های افراطی از هر طیفی در آمریکا؛ «کو کلاکس کلان»، «نئو نازی‌ها»، «راستی‌های صهیونیست» و سایر گروه‌های تندرو در آمریکا اکنون با به روی کار آمدن دونالد ترامپ بسیار راضی و خشنود‌اند، چراکه فرصت مناسبی برای آنان ایجاد شده تا در فضای سیاسی آمریکا عرض اندام کنند. گروه‌های افراطی در آمریکا اکنون اختلافات نژادی را آغاز کرده‌اند که آخرین بار در دوران جنگ سرد دیده شده بود. اقلیت‌های دینی و مذهبی در آمریکا اکنون اوقات بسیار سخت و حساسی را می‌گذرانند.
کوریبکو جواب به این سؤال را اینطور داد: البته گروه‌هایی از نژادپرستان و فاشیست‌ها وجود دارند که از ترامپ حمایت می‌کنند، تعداد آنها البته بسیار محدود است و در معادلات به حساب نمی‌آیند. نکته کلیدی در جامعه آمریکایی این است که چپ‌ها از راستی‌ها و فاشیست‌ها بسیار قدرتمند ترند. «آنتیفا» که یک گروه چپ‌گرای آمریکایی است که افراد عضو آن به مراتب بیشتر از گروه‌های چپ‌گرای مشابه است. دلیل آنکه «دولت مخفی» سعی می‌کند که نژادپرست‌ها را به ترامپ مرتبط کند تا وی را بی‌اعتبار نماید.
توربویل اما نظر متفاوتی داشت و تاکید کرد: جنگ در صورتی رخ می‌دهد که «دولت مخفی» و اولیگارش‌های آمریکا خواستار جنگ باشند.در غیر اینصورت، اوضاع در همین وضعیت می‌ماند و تنها شاهد تنش و درگیری‌های مقطعی داخلی خواهیم بود. البته باید این نکته را نیز دانست که این درگیری‌ها اصلا خود جوش نیست و دقیقا سیستم‌های اطلاعاتی و افرادی همچون جورج سوروس آن را مدیریت و تقویت می‌کنند. البته باید این نکته را نیز خاطرنشان شوم که ترامپ خود هیچگاه جهت گیری نژادپرستانه‌ای نداشته است. واژه نژادپرستی اما موضوعی نیست که به واسطه ترامپ ایجاد شده باشد، جامعه آمریکا مدتهاست حتی قبل از ترامپ با موضوع «نژادپرستی» مواجه است. اما به خاطر بسپارید در حالی که رسانه‌ها راستی‌ها و فاشیست‌ها را عامل درگیری‌ها معرفی می‌کنند، این در واقع گروه‌های تند چپ‌گرا همچون «آنتیفا» هستند که عامل اصلی جنایات و خشونت‌ها در خیابان‌های آمریکایند. افراد مرتبط با گروه چپ‌گرای «آنتیفا» هر جا که می‌روند با خود خشونت هم می‌برند، در دعواهای نژادپرستانه آدم‌های خوب و بدی وجود ندارد و همه به یک اندازه مقصراند. صحنه‌گردانان در آمریکا که تعداد آنها اندک شمار نیز هست. بر کل جامعه حدودا 300 میلیونی آمریکا مسلط شده‌اند
هنری جیروکس در پاسخ به سؤال مشابه گفت: احتمال وقوع جنگ تمام عیار در آمریکا بین گروه‌های اقراطی چپ‌گرا و راستی بسیار ضعیف است.اما خطر همواره وجود دارد خطر اصلی تهدیدی است که از جانب راست گراهای تند متوجه آمریکا شده است آنها بسیار خشن‌اند و آمریکا را به آشوب می‌کشانند. شارلوتزویل و اتفاقاتی که حول آن افتاد تنها نمونه‌ای بود از خطر مهم و همه جانبه نژادپرستی در جامعه آمریکا و به طور کلی در جهان که باید آن را جدی گرفت.
کیث پریستون هم به عنوان آخرین کارشناس کیهان این طور پاسخ داد که: نشریه «نیو یورکر» به شدت چپ‌گراست و همیشه در گزارشات خود مخصوصا علیه فاشیست‌ها اغراق می‌کند. فاشیست‌ها اما در هر صورت به دنبال تاثیرگذاری سیاسی بر جامعه آمریکاند که البته موفق هم نخواهند بود. البته باید بگویم که درگیری‌های اخیر در شارلوتسویل بین دو گروه افراطی بود که البته هر دو حزب آنها را نادیده گرفته‌اند، حتی مدتی پس از آن حوادث، هر دو حزب‌های دموکرات و جمهوری‌خواه درگیری‌های شارلوتسویل را محکوم کردند.