kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۳۵۹۰
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۴
ارتش میانمار 4 روستای دیگر را به آتش کشید

نیویورک تایمز: سوچی ! شرم بر تو


سرویس خارجی -
ارتش میانمار در جدیدترین جنایت خود علیه مسلمانان این کشور، چهار روستای دیگر را آتش زد و ساکنان آنها را یا کشت و یا فراری داد. گفته می‌شود شمار جان‌باختگان نسل‌کشی مسلمانان میانمار از مرز 3500 نفر هم گذشته است.
مرگبارترین و جنایت‌بارترین برخورد دولت میانمار علیه اقلیت مسلمان روهینگیا طی دهه‌های اخیر در حال جریان است. این جنایت در سرزمینی روی می‌دهد که رهبر آن «آنگ سان سوچی» برنده جایزه صلح نوبل است، سیاستمداری که گویا تنها در دوران حصر و دوری از سیاست بلد بود شعارهای آزادیخواهانه و دفاع از اقلیت‌ها را سر دهد و به زودی با رسیدن به قدرت شخصیت بزک شده وی ترک خورد. وی بارها آماج حملات رسانه‌های مختلف قرار گرفته است، چراکه نه‌تنها اقدامی برای توقف این جنایت‌ها انجام نمی‌دهد بلکه حتی کشتار مسلمانان روهینگیا را از اساس انکار می‌کند. در سایه این بی‌توجهی ارتش و بوداییان افراطی میانمار همچنان در حال سلاخی مسلمانان هستند.
در این ارتباط پایگاه «روهینگیا بلاگر» اعلام کرده تعداد واقعی مسلمانان  غیرنظامی روهینگیا که توسط ارتش میانمار کشته شده‌اند، بیش از 3500 نفر است. بنابر این گزارش، طی روزهای جمعه و شنبه گذشته بیش از 50 هزار نفر دیگر از روستاییان روهینگیا آواره شده‌اند. طبق این گزارش، طی همین دو روز، 4 روستای دیگر در این منطقه توسط نیروهای ارتش میانمار و افراط‌گرایان راخین به آتش کشیده شده‌اند. «بگوم»، پیرزن 70 ساله روهینگیا یکی از افرادی بود که روز جمعه پس از آنکه افراط‌گرایان و ارتش میانمار روستای محل زندگی او را به آتش کشیدند، در آتش سوخته و جان خود را از دست داد. روز جمعه همچنین در روستای «چینتاما» واقع در منطقه «بوتیدانگ» استان راخین یک گور دسته‌جمعی کشف شد، اما سربازان ارتش اجازه حفاری در این منطقه را ندادند. حمله ارتش میانمار به مسلمانان استان راخین باعث شده که از اول شهریور تاکنون نزدیک به 300 هزار نفر از مسلمانان به سمت مرزهای بنگلادش فرار کنند، این درحالی است که برخی منابع اعلام کرده‌اند که ارتش میانمار با هدف ممانعت از بازگشت مسلمانان آواره مرزها را مین‌گذاری کرده است.
خانم سوچی! شرم بر تو
از سوی دیگر ستون‌نویس روزنامه
«نیویورک تایمز» در گزارشی ضمن ذکر جزئیاتی از وقایع دردناک کشتار مسلمانان در میانمار اعلام کرد: «آنگ سان سوچی، این شرم‌آور است.» نیکلاس کریستف با زبان طعنه نوشت: «سوچی برنده دوست‌داشتنی جایزه صلح نوبل در حال ریاست بر یک پاکسازی قومی است که در آن روستاها سوزانده شده، به زنان تجاوز می‌شود و کودکان سلاخی می‌شوند.» وی تاکید کرد که «سوچی عمیقا اعتقاد دارد که روهینگیایی‌ها آدم‌های بیگانه و خارجی و دردسرساز هستند، علاوه‌ بر این وی تبدیل به یک سیاستمدار عملگرا شده و می‌داند هرگونه همدردی با مسلمانان برای حزب وی فاجعه‌بار خواهد بود.»
دبیرکل جنبش انصارالله یمن نیز در سخنرانی به مناسبت عید غدیر به جنایت‌ها در میانمار اشاره کرد و گفت: «آن چیزی که در این کشور روی می‌دهد با تحریک آمریکایی‌ها و با حمایت اسرائیلی‌هاست.»
همچنین «نی سان لوئین» یک فعال سیاسی و وبلاگ‌نویس روهینگیایی در گفت‌وگو با فارس اعلام کرده «در حملات اخیر به اقلیت روهینگیا، فقط در یک روستا 1000 نفر و در یک روستای دیگر 1500 نفر کشته شده‌اند.» وی گفت: «ما آمار کشته‌ها را حداقل 4000 نفر اعلام می‌کنیم، ولی مطمئنا آمار بیشتر از این است ولی کسی حق ورود به روستاها و کسب آمار دقیق را ندارد.» به گفته لوئین، «تاکنون حدود 300 هزار نفر از روهینگیایی‌ها وارد بنگلادش شده‌اند و 200هزار نفر دیگر یا پشت مرزها هستند یا درصدد یافتن راهی برای رسیدن به مرز.»