kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۲۱۴۳
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

دولت وزرای بهتر از این داشت معرفی می‌کرد


سرویس سیاسی-
در ادامه اعتراضات نمایشی این روزهای اصلاح‌طلبان و زنجیره‌ای‌ها به ترکیب کابینه دوازدهم و عملکرد فراکسیون امید در فرآیند رای اعتماد به وزرای پیشنهادی روحانی ، روزنامه زنجیره‌ای بهار که تا دیروز در کنار سایر روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاح‌طلب نقش تبلیغاتچی را برای لیست امید ایفا می‌کرد و با تعریف و تمجیدهای آنچنانی همگان را به انتخاب آنان تشویق و ترغیب کرده و در نهایت اصلاح‌طلبان را فاتح مجلس معرفی می‌کرد، این بار تلاش کرد اینگونه القا کند که کابینه دوازدهم در نتیجه غلبه نگاه اصولگرایی در مجلس رای اعتماد گرفته و اصلاح‌طلبان نقش چندانی در انتخاب این وزرا نداشته‌اند. این روزنامه نوشت : «فرآیند رأی‌گیری اعضای کابینه پیشنهادی در مجلس به اتمام رسید. نتایج به طور کلی قابل پیش‌بینی به نظر می‌رسید. چراکه‌ترکیب فراکسیونی مجلس از غلبه نگاه اصولگرایی حکایت می‌کرد. پیش از این هم‌ترکیب فراکسیونی مستقلین و ولایی‌ها در مناسبات کلان سیاسی کارگر افتاده است. وزن واقعی فراکسیون امید تا حداکثر 120 رأی سنجیده می‌شود. آراء متزلزل وزرای منتسب به جریان اصلاحات نشان از توافق نهایی اصولگرایان در مجلس است. بیطرف، حجتی و آخوندی حداقل آراء دو کمیسیون مستقلین و ولایی را کسب کردند.»
این روزنامه همچین در یادداشت دیگری با عنوان «چرا جهرمی آری، بی‌طرف نه؟» نوشت : «می‌گویند چرا فراکسیونی که نام و نانش از اصلاح‌طلبی است به وزیران پیشنهادی که چهره‌های اصلاح‌طلب و رسانه‌هایشان نه گفتند پاسخ مثبت داده‌اند و به دیگری که عمر مدیریتی‌اش را در دولت اصلاحات گذرانده است نه گفتند. پیش از هر حرفی ابتدا باید یک نکته را به صریح‌ترین شکل ممکن یک بار برای همیشه مشخص کنیم و آن اینکه فراکسیون امید، فراکسیون اکثریت در مجلس نیست.در نتیجه این تصور که هر چه نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس بخواهند رخ خواهد داد از مبنا خطا و غیر واقعی است. برخی بر اساس همین توهم از بافت موجود در مجلس دهم تصورشان این بود که هر وزیر پیشنهادی که نمایندگان اصلاح‌طلب اراده کنند از کابینه پیشنهادی حذف خواهد شد.»
شانه خالی کردن اصلاح‌طلبان از زیر بار رای اعتماد به کابینه روحانی و اعتراضات نمایشی به انتخاب وزرا در شرایطی که اعضای کابینه جدید با اندکی تغییر همان اعضای دولت قبل هستند که مورد حمایت صد درصدی این جریان بوده است، چند دلیل عمده دارد که شاید یکی از مهمترین دلایل آن فرار اصلاح‌طلبان از پاسخگویی به ناکارامدی احتمالی این کابینه باشد.

کاسبی بانک‌ها به جای پرداخت وام در سایه بی‌توجهی بانک مرکزی
غلامعلی جعفرزاده عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در مصاحبه با آفتاب یزد گفت:«بانک مرکزی باید به بانک‌ها اعلام کند که آنها مجازنیستند سپرده‌های قرض‌الحسنه مردم را صرف کاری غیر از پرداخت وام‌های قرض‌الحسنه کنند. این کار از نظر شرعی حرام است و ‌اشکال شرعی دارد. این درست نیست که بانک‌ها با این منابع کاسبی کرده و از آنها بهره بگیرند. متاسفانه ضعف نظارت بانک مرکزی باعث شد که بانک‌ها یکه تازی کنند».
به عقیده کارشناسان، بانک مرکزی در حوزه نظارت بر بانک‌ها در دولت یازدهم نمره قابل قبولی ندارد و یکی از دلایل اصلی آن هم عدم وجود فرایند و قواعد نظارتی به‌روز و کارامد در بانک مرکزی است. علاوه بر این، یکی دیگر از دلایل عدم موفقیت بانک مرکزی در نظارت بر بانک‌ها عدم شفافیت در فرآیندهای درون شبکه‌ای بانک‌ها است که عدم پاسخگویی مناسب بانک‌ها را به دنبال داشته است.
کارشناسان همچنین تاکید دارند که یکی از اولویت‌هایی که باید دستور کار بانک مرکزی در دولت دوازدهم باشد این است که یک برنامه میان مدت برای تغییر نوع نگاه به مقوله نظارت بر بانک‌ها تدوین شود و دید تجاری نسبت به بانک‌ها برداشته شود.

فرصت سوزی‌های دولت در استفاده از بازارهای منطقه
روزنامه شرق در یادداشتی به فرصت سوزی‌های وزارت خارجه در چند سال گذشته پرداخت.در بخشی از این یادداشت آمده است : با آغاز بحران روابط ترکيه و روسيه در سال ٩٤ که بعد از هدف قرارگرفتن جنگنده روسي در مرز ترکيه و سوريه اتفاق افتاد، روس‌ها براي تنبيه ترکيه، واردات خود از اين کشور را به حالت تعليق درآوردند. اين رويداد يک فرصت طلايي براي ايران بود تا کالاها و مواد غذايي ايراني در بازار بزرگ روسيه، جايگزين محصولات ترک شوند، اما به دلايلي... اين فرصت سوخت و ايران نتوانست سهم خود را از بازار روسيه به دست آورد.
در ادامه این یادداشت به روابط با قطر نیز‌اشاره شده و آمده است: مدتي قبل در اثر تيرگي روابط قطر با عربستان و امارات، فرصت مشابه ديگري براي ايران فراهم شد تا در زمينه صادرات کالا به اين کشور، فعال شود. اگرچه بازار کوچک قطر را نمي‌توان با روسيه مقايسه کرد، اما گسترش روابط تجاري با قطر، به‌ويژه از منظر اقتصاد حمل‌ونقل، اهميت استراتژيک دارد، همچنین قطر مي‌تواند دروازه ورود محصولات ايراني به بازارهاي ديگر باشد.
نویسنده تقصیر عمده این سطح روابط اقتصادی را به گردن فعالان اقتصادی انداخته و نوشته است: اين اتفاق هم به همان دلايل آماده‌نبودن زيرساخت‌هاي صادراتي و استفاده از شيوه‌هاي کاملا سنتي و منسوخ در اين حوزه، نيفتاد. روزنامه شرق به این نکته‌اشاره‌ای نکرده است که زیرساخت‌های صادراتی بایستی از سوی چه کسی آماده شود دولت یا مردم؟ فرصت‌سوزی‌های گسترده دولت از وزارت اقتصاد و صنعت گرفته تا وزارت امور خارجه در سال‌های گذشته زمینه ساز آن شده است که بازار قطر و روسیه از دست ایران خارج شود ، این نقصان در عملکرد وزارت خانه‌های اقتصادی و همچنین امور خارجه زمینه ساز آن شده است که در ماه‌های گذشته از سوی حامیان دولت و حتی رئیس‌جمهور از ضرورت فعال شدن دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه در سال‌های آینده سخن گفته شود ضرورتی که در چند سال گذشته از آن غفلت شده و آمد و رفت هیئت‌های خارجی سودی عاید ملت ایران نکرده است.

کفگیر روحانی به ته دیگ خورده است!
سعید حجاریان فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌و‌گویی که روزنامه زنجیره‌ای شرق آن را منتشر کرده است در ارزيابي خود از عملکرد فراکسيون اميد در جريان رأي‌دادن به کابينه گفت: «من زياد دنبال نکردم، ولي لابد قول‌هايي به نمايندگان داده شده است. واقعيت اين است که همه با هم کنار آمده‌اند؛ مجلس با دولت، فراکسيون‌ها با وزرا، رئيس مجلس با رئيس‌جمهور، بالا با پايين همه با هم کنار آمده‌اند».
حجاریان درباره اينکه چرا روحاني چنين ترکيبي را به مجلس معرفي کرد، گفت: «بضاعت روحاني در مقطع فعلي در همين حد است، چراکه ما از اول انقلاب تا به امروز کادرسازي نکرده‌ايم، اگر کادرسازي مي‌کرديم الان کابينه بهتري داشتيم». حجاريان اضافه کرده: «خود آقاي روحاني هم نيرويي بهتر از اين وزراي پيشنهادي نداشت، اگر داشت معرفي مي‌کرد. مسئله اين است که کفگير به ته ديگ خورده است و نه کسي را باقي گذاشته‌ايم و نه نيرويي تربيت کرده‌ايم».
این اظهارات تئوریسین اصلاحات در حالی است که طی چند روز اخیر روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاح‌طلب به شدت فراکسیون امید را به باد انتقاد گرفته و این فراکسیون را در رأی اعتماد به وزرای کابینه جدید مقصر اصلی معرفی می‌کنند، مدعیان اصلاحات اما در حمله به ترکیب کابینه جدید و اعتراض به اعضای آن، این پرسش را به عمد و نه از روی غفلت، بی‌پاسخ می‌گذارند که چه کسانی را به جای اعضای کنونی کابینه در نظر داشته‌اند که آقای روحانی از معرفی آنان خودداری ورزیده است؟! آن هم در شرایطی که رئیس‌جمهور صراحتا می‌گوید که همه تلاشم را به کار گرفتم، با همه کسانی که لازم می‌دیدم مشورت کردم، حرف بسیاری را گوش کردم، با فراکسیون‌های سه‌گانه مجلس هم نشست داشتیم، همه را در کنار هم قرار‌دادیم. بهترین‌هایی که توانستیم انتخاب کنیم همین‌ها بودند.

ليست شوراي شهر تهران را تصرف کردند
روزنامه وقایع اتفاقیه گفت‌و‌گوی تفصیلی محمد صادق خرازی مشاور رئیس‌دولت اصلاحات را منتشر کرد که وی در این گفت‌و‌گو از حضور پدرخوانده‌ها و نبود استراتژي در جريان اصلاحات، شبهه‌افکني بعد از انتخابات ۲۹ ارديبهشت و انتقاد از ليست شوراي شهر تهران گفته است.
خرازی در بخشی از این گفت‌و‌گو با انتقاد از نحوه بسته شدن ليست اصلاحات در شوراي شهر تهران و روند انتخاب شهردار اذعان کرد: کاري که در چيدمان ليست شوراي شهر تهران شد، کار پسنديده‌اي نبود و به‌گونه‌اي شکل گرفت که برخي جريان‌ها و افراد آن را تصرف کردند و براي خود حق دانستند. در مقطع انتخابات به ما مي‌گفتند که هيس، اينها را نگوييد تا صداي ما را نشنوند چون اگر بشنوند، معلوم نيست انتخابات چه مي‌شود اما اکنون انتخابات تمام و شهردار هم انتخاب شده، حالا بياييم و حرف بزنيم که چرا‌اشتباه کرديم. اين نوع چيدمان شوراي شهر منطقي بوده؟ اين نقد هم به فرايند انتخاب شوراي شهر است و هم به مصاديق. او نخواست توضيحات بيشتري در رابطه با اين انتقادات ارائه دهد.
انتقاد مشاور رئیس‌دولت اصلاحات از نحوه بسته شدن لیست شورای شهر اصلاح‌طلبان در حالی است که با گذشت بیش از 3 ماهه از انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا همچنان پشت پرده وضعیت اصلاح‌طلبان در حال هویدا شدن است که چگونه عده‌ای افراد در لیست اصلاح‌طلبان یا همان لیست امید در تهران قرار گرفتند و به شورای شهر راه پیدا کردند. افشای فاجعه باجگیری چهره شاخص اصلاح‌طلبان برای بستن لیست امید و تبدیل شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان به بساط کاسبی و بیزینس فرجام نظام حزبی مورد نظر مدعیان اصلاحات را به خوبی عیان کرد.

تکرار یک ادعای خلاف واقع توسط ارگان دولت
روزنامه ایران دیروز در گزارشی با عنوان «11میلیارد دلار سرمایه خارجی وارد ایران شد»، ضمن پافشاری بر آمار خلاف واقعِ جذب 11/8 میلیارد دلاری سرمایه‌گذاری خارجی به کشور در طول فعالیت دولت یازدهم، با‌اشاره به نوشت: «یکی از بخش‌هایی که در دوره فعالیت دولت یازدهم رشد قابل توجهی داشته جذب و ورود سرمایه‌گذاری خارجی است که درمقایسه با سال‌های قبل از آن یک رکورد محسوب می‌شود.»
این روزنامه با‌اشاره به گزارش رسمی سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های فنی و اقتصادی ایران نوشت: «مجموع سرمایه وارده طی دولت یازدهم رقم ۱۱میلیارد و ۲۶۳ میلیون دلار بوده است.»
این ادعا را ظریف هم در جریان بررسی برنامه وزرای پیشنهادی کابینه دولت دوازدهم در مجلس مطرح کرد که پس از آن بانک مرکزی در اطلاعیه‌ای این آمار را اصلاح کرد.
وزیر امور خارجه در دفاع از عملکرد دولت یازدهم در حوزه جذب سرمایه‌گذاری خارجی از ورود 11 میلیارد و 800 میلیون دلار سرمایه خارجی در طول دولت یازدهم خبرداد اما بانک مرکزی با انتشار خبری اعلام کرد: «آمار اعلامی توسط آقای دکتر ظریف بیانگر «میزان اخذ تسهیلات مالی خارجی» برای تأمین مالی طرح‌های زیربنایی و تولیدی کشور و عملیاتی شدن فرایند آن از طریق گشایش اعتبار اسنادی است.»
بانک مرکزی خاطرنشان کرد: «میزان جذب و تجهیز منابع مالی خارجی برای طرح‌های سرمایه‌ای در ایران در طول دولت یازدهم 11 میلیارد و 800 میلیون دلار است که در قالب 36 طرح در کشور اجرایی می‌شود و این مبلغ به‌منزله «تجهیز قطعی» منابع مالی خارجی بوده و جذب کامل تسهیلات به‌تدریج و در طول دوره ساخت پروژه‌ها انجام می‌شود.»
محمد خزاعی، معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس‌سرمایه‌گذاری خارجی و کمک‌های فنی و اقتصادی دولت یازدهم نیز در نیمه خرداد ماه امسال گفته بود: در سال 95 بیش از 10 میلیارد و 200 میلیون دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در بخش‌های مختلف اقتصادی «مصوب» شده است.