kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۱۸۶۳
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۵

سازمان ملل اسناد حمایت‌های مالی عربستان از داعش و القاعده را منتشر کرد

سند افشا شده از سوی سازمان ملل نشان می‌دهد عربستان و امارات از تروریست‌های القاعده و داعش در جنوب یمن حمایت مالی کرده‌اند.


شبکه خبری «الجزیره» وابسته به قطر که در مناسبات خود با عربستان و امارات دچار بحرانی شدید شده است، سندی جدید علیه این دو کشور منتشر کرد.  شبکه خبری الجزیره در خبری فوری اعلام کرد که این سند وابسته به کارشناسان کمیته تحریم سازمان ملل است و ثابت می‌کند که عربستان و امارات از سازمان تروریستی القاعده  و داعش در جنوب یمن حمایت کرده‌اند. به گزارش فارس،  بنا بر این خبر، جنگ در یمن و مشخصا در شهر عدن در جنوب این کشور، نقش شخصی به نام «ابوعباس» را که مورد حمایت مالی مستقیم امارات است تقویت کرده و این شخص به عناصر سازمان تروریستی القاعده اجازه داده که موضع خود در عدن را تقویت کنند.
این سند همچنین فاش می‌کند که «ابوعباس» که مورد حمایت امارات است، اجازه داده که عناصر «داعش» در استان «تعز» در جنوب غرب یمن که بخشی از آن مشرف بر تنگه باب‌المندب است، مستقر شوند و مواضع خود را تقویت کنند تا با این کار نفوذ حزب «الاصلاح» محدود شود. حمایت آل سعود از تروریست‌ها در حالی است که این کشور سعی دارد با ژست‌های سیاسی افکار عمومی را از این مسئله منحرف کند. در این ارتباط روزنامه «الشرق‌الاوسط» اعلام کرد، «عربستان در راستای تاسیس مرکز ویژه مبارزه با حمایت مالی از تروریسم! که خرداد ماه در ریاض با حضور سلمان بن عبدالعزیز، و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا امضا شد، کار خود را آغاز کرد.»
عربستان در 29 ماه گذشته با کمک تروریست‌های همپیمان خود در یمن باعث شهادت بیش از 15 هزار یمنی شده است. شدت جنایات سعودی‌ها به حدی است که در پیش‌نویس یک گزارش محرمانه که برای «آنتونیو گوترش»، دبیر کل سازمان ملل متحد ارسال شده از ائتلاف تحت رهبری عربستان بابت «نقض فاحش» حقوق کودکان به شدت انتقاد شده است. این گزارش قرار است هفته‌های آینده توسط گوترش رسما منتشر شود.
باج‌خواهی از مجروحان جنگی
از سوی دیگر، یک روزنامه‌نگار یمنی به تازگی سندی را افشا کرده که بیانگر فساد در درون دولت دست‌نشانده عربستان در یمن و باند تحت رهبری فرزند «عبدربه منصور هادی»، رئیس‌جمهور فراری یمن برای باج‌خواهی از مجروحان جنگی است. «نبیل الاسدی» روزنامه‌نگار یمنی با منتشر کردن این سند در صفحه خود در شبکه اجتماعی فیسبوک گفته: «این سند متعلق به دفتر «خالد بن علی» رئیس سازمان اطلاعات عربستان است.» این سند از فروش بورس‌های درمانی رایگان از سوی وابسته پزشکی سفارت یمن در ریاض و دستیارانش حکایت دارد. طبق این گزارش، دریافت حق کمیسیون، حق‌العمل کاری و گرفتن پول از مجروحان یمنی در جریان است. علاوه بر آن، با زخمی‌ها به صورت منطقه‌ای برخورد می‌شود؛ به گونه‌ای که براساس مناطق سکونت شمارش می‌شوند، اما در نهایت با همه آنها معامله می‌شود. این روزنامه‌نگار یمنی تاکید کرده، «وزیر بهداشت، پدر معنوی این تجارت و فساد است.» او پوشش‌دهنده کار «هادی جلال» فرزند «عبدربه منصور هادی» است.