kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۰۴۹۰
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۲

آخرین اخبار غیررسمی از اعضای کابینه دولت دوازدهم

آخرین گمانه زنی‌ها از ترکیب کابینه دوازدهم همزمان با برگزاری مراسم تحلیف رئیس‌جمهور حاکی از تغییر قطعی 50 درصد از هیئت وزیران 18 نفره است که اگر به این رقم تغییرات معاونان رئیس‌جمهور هم اضافه کنیم بیش از نیمی از کابینه یازدهم شاهد تغییر و تحول خواهند بود.




معرفی کابینه دولت دوازدهم در آستانه روز تحلیف و احتمال معرفی آنان در همین روز از سوی رئیس‌جمهور به مجلس تبدیل به یکی از مهم‌ترین سوژه‌های محافل سیاسی کشور شده به گونه‌ای که در این ایام رسانه‌ها و گروه‌های سیاسی با انتشار فهرست‌هایی از منابع مطلع خبر از ترکیب کابینه جدید حسن روحانی می‌دهد.
بر اساس آخرین اخباری که بدست رسیده 50 درصد از هیئت وزیران 18 نفره یعنی 9 وزیر تغییر و 9 نفر دیگر در سمت خود ابقا خواهند شد که اگر به این رقم تغییرات معاونان رئیس‌جمهور هم اضافه کنیم بیش از نیمی از کابینه یازدهم شاهد تغییر و تحول خواهند بود.
در همین رابطه تسنیم گزارش داد که با توجه به آخرین خبرها وزرای اطلاعات، امور خارجه، بهداشت‌ و درمان، کار و رفاه اجتماعی، کشاورزی، راه و شهرسازی، کشور، نفت و ورزش‌ و جوانان در سمت خود ابقا می‌شوند.
از طرفی وزرای آموزش و پرورش، دفاع، صنعت، فرهنگ و ارشاد اسلامی، دادگستری، علوم، اقتصاد، نیرو و ارتباطات و فناوری اطلاعات هم 9 وزیری هستند که در کابینه دوازدهم تغییر خواهند کرد.
در رابطه با انتصابات در بخش معاونان نیز اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور در سمت خود ابقا می‌شود.
همچنین محمود واعظی وزیر ارتباطات دولت یازدهم، رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور خواهد شد.
ریاست سازمان برنامه و بودجه همانند دولت یازدهم به‌عهده محمدباقر نوبخت خواهد بود، البته گمانه‌زنی‌هایی نیز وجود دارد مبنی بر اینکه نهاوندیان که به‌احتمال فراوان به‌عنوان وزیر اقتصاد به مجلس معرفی شود، با نوبخت در مسئولیت جدیدشان جابه‌جا شوند.
از وزرای جدیدی که به کابینه اضافه خواهند شد می‌توان به زرافشان برای وزارت آموزش‌ و پرورش، محمدجواد آذری جهرمی به‌عنوان وزیر ارتباطات، آوایی برای وزارت دادگستری، امیر حاتمی معاون کنونی سردار دهقان به‌عنوان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، شریعتمداری برای وزارت صنعت، معدن و تجارت، خاکی‌صدیق رئیس‌کنونی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی به‌عنوان وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و بیطرف به‌عنوان وزیر جدید نیرو انتخاب می‌شوند.
در ارتباط با معاونت‌های دیگر نیز از بین زنان کابینه شهیندخت مولاوردی به‌عنوان دستیار ویژه رئیس‌جمهور در حقوق شهروندی منصوب و پروین داداندیش جایگزین مولاوردی و معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده می‌شود. معصومه ابتکار رئیس‌کنونی سازمان حفاظت از محیط زیست یا در سمت خود ابقا می‌شود یا جای خود را به محمد فاضلی می‌دهد.
همچنین ریاست سازمان میراث فرهنگی را اصغر مونسان به‌عهده می‌گیرد. سورنا ستاری در سمت معاونت علمی ریاست‌جمهوری ابقا و مرتضی بانک عهده‌دار معاونت اجرایی رئیس‌جمهور می‌شود.
حسینعلی امیری و علی‌اکبر صالحی نیز در سمت معاونت پارلمانی و ریاست سازمان انرژی اتمی ابقا می‌شوند.
همچنین نعمت‌زاده به‌عنوان مدیرعامل شستا و سایر شرکت‌ها و کارخانجات رفاه و صنعت انتخاب می‌شود.
از سوی دیگر خبرگزاری فارس نیز در گزارشی از ترکیب کابینه دولت دوازدهم نوشت که احتمالا نیمی از وزرای دولت یازدهم یا در کابینه بعدی حضور ندارند یا در وزارتخانه‌ها و معاونت‌های دیگر با دولت همکاری خواهند کرد.
بنا بر گزارش فارس کابینه دوازدهم حسن روحانی که قرار است برای کسب رای اعتماد به مجلس معرفی کند به شرح زیر است:
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش: علی زرافشان
وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات: محمد جواد آذری جهرمی
وزیر پیشنهادی اطلاعات: سید محمود علوی
وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی: محمد نهاوندیان
وزیر پیشنهادی امور خارجه: محمد جواد ظریف
وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی: حسن قاضی زاده هاشمی
وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی: علی ربیعی
وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی: محمود حجتی
وزیر پیشنهادی دادگستری: سید علیرضا آوایی
وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح: امیر حاتمی
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی: عباس آخوندی
وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت: محمد شریعتمداری
وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی: سید عباس صالحی
وزیر پیشنهادی کشور: عبدالرضا رحمانی فضلی
وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری: علی خاکی صدیق
وزیر پیشنهادی نفت: بیژن نامدار زنگنه
وزیر پیشنهادی نیرو: حبیب‌الله بیطرف
وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان: مسعود سلطانی فر
از ترکیب معاونان رئیس‌جمهور و رؤسای برخی سازمان‌ها که از اعضای کابینه محسوب می‌شوند تعدادی تغییر خواهند کرد که بر اساس اخبار منتشره خداحافظی مجید انصاری از معاونت حقوقی، محمد شریعتمداری از معاونت اجرایی، محمد نهاوندیان از ریاست دفتر رئیس‌جمهور، احمدی پور از سازمان میراث فرهنگی قطعی شده و از این میان افرادی همچون حسینعلی امیری و جمشید انصاری و محمدباقر نوبخت 3 تن از معاونان رئیس‌جمهوری هستند که حضورشان در دولت دوازدهم قطعی شده و در سایر موارد رئیس‌جمهور در حال مراحل پایانی انتخاب خود است.