kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۹۷۰۴
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۱

وقتی آزادی شرمنده شد!


 مجتبی باجلانی
 
 1- حسن روحانی رئیس‌جمهور در جریان تبلیغات انتخاباتی خود در کنار حمله به دستاوردهای 38 ساله انقلاب، متهم کردن نظام اسلامی به 38 سال اعدام و زندان و اتهام زدن به حافظان امنیت و اقتدار کشور شعارهایی هم درباره آزادی نقد و لزوم تحمل مخالفان سر داد. روحانی در میتینگ تبلیغاتی خود در ارومیه با فراموشی سابقه حضور 38  ساله‌خود در بالاترین پست‌های امنیتی در کشور، رقبا را به برخورد خشن با مردم، سرکوب شدید آزادی قلم و بیان، شکنجه منتقدان و ایجاد فضای پلیسی و امنیتی طی سال‌های گذشته در کشور متهم کرد و گفت: «آنها از آزادی بیان و انتقاد سخن می‌گویند. یا للعجب. آنهایی که زبان‌ها را بریدند و دهان‌ها را دوختند. آنچه که از شما در طول سال‌های گذشته صادر شد، کلمه ممنوعیت بود؛ ممنوعیت قلم، ممنوعیت تصویر. لطفا شما دم از آزادی نزنید که آزادی خجالت می‌کشد. شما دم از انتقاد نزنید. شما در نهادی کار می‌کنید که کسی جرات انتقاد از آن نهاد را ندارد.»
2- انتخابات ریاست جمهور با کلکسیونی از بی‌اخلاقی‌ها، تهمت‌ها و تخریب‌ها علیه رقبا و استفاده از شیوه‌های نوین عملیات روانی در دستاوردسازی، رقیب‌هراسی و مظلومی‌نمایی با پیروزی روحانی در انتخابات ریاست جمهوری به پایان رسید و رئیس‌جمهور منتخب و اتاق عملیات روانی وی برای تحقق شعارهای انتخاباتی از قضا از همین شعار «آزادی نقد و لزوم تحمل مخالفان» شروع کردند!
3- راهپیمایی روز قدس در کنار خروش انقلابی ملت در برابر ظلم جهانی و اقدام غرور‌آفرین سپاه، با حواشی همراه شد و عده اندکی از راهپیمایان در جریان حضور رئیس‌جمهور در راهپیمایی علیه برخی مواضع وی شعار دادند. همزمان توپخانه رسانه‌ای حامی دولت، وکیل‌الدوله‌های مجلس و وزرا و مدیران دولتی که تا چند روز قبل ضمن متهم کردن رقبا به سرکوب مخالفان، شعار زنده‌باد مخالف من و لزوم صبر و تحمل در برابر اندیشه مخالف روحانی را تیتر می‌زدند و در حساب‌های شخصی خود در شبکه‌های مجازی با پرستیژ روشنفکری و آزادی‌خواهی و آزادی مخالفت به تمجید از شعارهای رئیس‌جمهور می‌پرداختند، شعار عده معدودی از راهپیمایان علیه روحانی را توهین و هتاکی به رئیس‌جمهور معنا کرده و بر لزوم بازداشت و برخورد قضایی با شعار‌دهندگان علیه رئیس‌جمهور و حتی درج نام و تصویر آنها در جراید کشور تاکید کردند تا شعار «زنده‌باد مخالف من» را عینیت ببخشند!
4- پیش از اقامه نماز عید فطر میثم مطیعی از ذاکرین اهل بیت چند بیتی را در نقد به خوی کاخ‌نشینی، لزوم توجه مسئولان به فقرا و جلوگیری از تبعیض و همچنین بدعهدی آمریکا در برجام قرائت کرد، هنوز مراسم نماز عید فطر به پایان نرسیده بود که توپخانه رسانه‌ای جریان حامی دولت با ادعایی عجیب ابیات قرائت شده توسط مطیعی را اقدامی وحدت‌شکن و توهین به شخص رئیس‌جمهور عنوان کرده و به بهانه دفاع از روحانی وحشیانه‌ترین و ناجوانمردانه‌ترین توهین‌ها و فحاشی‌ها را نثار وی کردند. از سوی دیگر وکیل‌الدوله‌های مجلس و برخی مقامات سابق و فعلی دولت نیز برای خوش‌خدمتی، گوی سبقت را در فحاشی و توهین به مطیعی ربوده و با ادبیاتی سخیف و موهن ستایشگر اهل بیت را به خاطر خواندن ابیاتی علیه آمریکا، اسرائیل و آل‌سعود و همچنین نکوهش زمین‌خوارها، کاخ‌نشین‌ها و نجومی‌بگیرها «فرومایگان پست» لقب دادند!
5- همزمان با این اقدامات نهاد امنیتی «نگیر و نبند» دولت آقای روحانی پس از آنکه یک کانال تلگرامی ضدانقلاب دو تن از خبرنگاران خبرگزاری فارس را به لیدری شعاردهندگان علیه مواضع رئیس‌جمهور در روز قدس متهم کرد و رسانه‌های زنجیره‌ای حامی دولت در سطح وسیعی به توزیع این دروغ پرداختند، این دو خبرنگار را بازداشت و با ادعای توهین به رئیس‌جمهور ساعت‌ها مورد بازجویی قرار داد. احضار و بازجویی که مطابق قول سخنگوی قوه قضائیه احتمالا فاقد مبنای قانونی و حقوقی نیز بوده است. این اقدام در کنار اقداماتی نظیر طرح ده‌ها شکایت از سوی دولت علیه مدیرمسئول کیهان و برخی رسانه‌های «منتقد» در جریان تبلیغات انتخاباتی و پس از آن به دلیل انتشار «گزارش‌های انتقادی»، گروگانگیری بودجه صدا و سیما به دلیل پخش برخی گزارش‌های «نقادانه» نسبت به عملکرد دولت و تعطیلی چندین و چند برنامه انتقادی سیما از جمله برنامه ثریا، صرفا جهت اطلاع و... با فشار مستقیم دولت و حمله همه‌جانبه دولتی‌ها و جریان رسانه‌ای زنجیره‌ای حامی آن علیه رسانه ملی، قطع صددرصدی یارانه مطبوعاتی رسانه‌های «منتقد» به بهانه دروغین استفاده از بودجه دولتی، عدم اجازه ورود روزنامه‌های «منتقد» دولت به نهاد ریاست جمهوری، عدم اجازه طرح سؤال خبرنگاران رسانه‌های «منتقد» از رئیس‌جمهور در کنفرانس‌های خبری 4 سال گذشته و توهین به منتقدان دلسوز با برچسب‌هایی نظیر خشونت‌طلب، تندرو، افراطی، دلواپس، بی‌شناسنامه، بی‌سواد، عصر حجری و... تنها گوشه‌ای از تلاش‌های دولت برای عینیت بخشیدن به شعار «آزادی بیان و انتقاد» در کنار متهم کردن رقبا به سرکوب شدید آزادی بیان و قلم بوده است.
6- اینکه این دولت با ثبت چنین رکورد بی‌سابقه‌ای از مقابله با آزادی بیان و انتقاد و ایجاد فضای امنیتی، از متهم کردن رقبای خود به سرکوب شدید آزادی بیان و مخالفت چه هدفی داشت، مسئله‌ای کاملا روشن است و نیاز به توضیح ندارد کما اینکه نان این سیاست‌بازی غیراخلاقی را هم در انتخابات خوردند، اما به رئیس‌جمهور محترم توصیه می‌شود زین پس هرکجا واقعا نگران آزادی بیان و انتقاد شدند از خود و دولتشان شروع کنند و سعی کنند کمتر بگیرند و بشکنند و ببندند و اگر طبق رویه معمول از طرح چنین مسائلی اهداف دیگری را دنبال می‌کنند بهتر است با کارنامه درخشان دولت به مباحثی همچون «آزادی بیان» نپردازند که چیزی شبیه خودزنی است!