kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۹۴۸۶
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۷

جنگ روانی دشمنان و راهکارهای مقابله با آن(پرسش و پاسخ)


پرسش:
جنگ روانی چیست و مهم‌ترین راهکارهای مقابله با جنگ روانی دشمنان کدام است؟
پاسخ اجمالی:
جنگ روانی در مفهوم حقیقی آن یعنی به‌کارگیری ابزارهای تبلیغی در راستای تکمیل و به نتیجه رسیدن حملات نظامی و تحقق بخشیدن به اهداف حمله است. اصولا یکی از روش های به زانو در آوردن و تسلط بر دشمن جنگ روانی است که کارآیی و تأثیر آن به مراتب از جنگ‌های نظامی و فیزیکی بالاتر است. رسول گرامی اسلام (ص) در ابتدای بعثت، هدف شدیدترین هجمه های روانی و تبلیغاتی کفار قرار گرفتند. آن حضرت نیز با حفظ اصول اخلاقی و انسانی و اسلامی مبتکر بهترین تاکتیک های جنگ روانی در دو بعد تقویت روحیه رزمندگان اسلام و تضعیف روحیه دشمنان بودند.
با پیشرفت جوامع و پیچیده تر شدن صورت‌های نبرد، جنگ روانی بیش از جنگ نظامی اهمیت پیدا کرد و جزئی از فعالیت های سیاسی، نظامی، اقتصادی و اجتماعی کشورها قرار گرفت.
امروزه بخش مهمی از فعالیت های سیاسی، نظامی، اقتصادی، اجتماعی و تبلیغاتی کشورهای استعماری و استکباری در خدمت عملیات جنگ روانی با مردم کشورهای مورد هدف آنان قرار دارد که غرض عمده، تسلط پنهانی و غیرملموس بر آنان است. برای دست یابی به این هدف اساسی، بر دو امر مهم تأکید شده که عبارتند از:
الف. القای یأس و ناامیدی؛ ب.  ایجاد رعب و وحشت
جنگ های روانی دارای روش ها و انواع مختلفی است از جمله: ایجاد شایعه با هدف (ایجاد بدبینی نسبت به مسؤلین کشور ها، افزایش نگرانی و اضطراب در مردم، ترور شخصیت مسئولین، از بین بردن باورها، ایجاد فضای ناسالم اجتماعی، ایجاد تفرقه در میان مردم) تحریف واقعیات، اغراق و مبالغه، تفرقه، فریب و ...
مهم ترین راه های مقابله با این جنگ که کارایی آنها به تجربه ثابت شده است، در جامعۀ اسلامی ما عبارتند از:
1. اتکال به خداوند تبارک و تعالی
2. بصیرت در شناخت دشمن و راه های مقابله با آن
3. خودباوری و بازگشت به اصالتها و هویت دینی خویش
4. کنترل جبهه داخلی و ایجاد هماهنگی بین آنان
5. ایجاد انسجام، دوستی و همبستگی بین افراد جامعه
6. رواج فرهنگ راست گویی و پرهیز از دروغ
7. بهره‏گیری از ابزارها و توانمندی‏های داخلی در جهت عزت و اقتدار ملی
8. آموزش شهر وندان به گونه‌ای که بتوانند بین حقیقت و تبلیغات کاذب تفاوت قائل شوند.
9. شناخت نقاط ضعف دشمن
10. فعالیت علنی و رویا رویی با دشمن و دفاع از ارزش ها
 پاسخ تفصیلی:
پر واضح است که مبارزه صحیح و مؤثر با هر پدیده ای متوقف بر شناخت دقیق آن است. البته شناخت دقیق همۀ ابعاد و اشکال جنگ روانی یک کار تخصصی وسیع است و در این مختصر نمی گنجد. اما به اختصار می گوییم یکی از روش های به زانو در آوردن و تسلط بر دشمن جنگ روانی است که کارایی و تأثیر آن به مراتب از جنگ های نظامی و فیزیکی بالاتر است.
ادامه دارد