kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۸۹۹۴
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۲

فائو: 7 میلیون نفر در یمن یک قدم با مرگ فاصله دارند

مدیر کل فائو در گزارشی از آخرین وضعیت مردم یمن اعلام کرده که جنگ و خشونت در این کشور بزرگ‌ترین بحران بشری امروز است.



در گزارش مدیرکل فائو، به شورای امنیت سازمان ملل آمده: «مقیاس بحران غذایی در کشور جنگ‌زده یمن حیرت‌آور است. دو سوم جمعیت این کشور دچار ناامنی شدید غذایی بوده و هفت میلیون نفر از این تعداد در آستانه قحطی قرار دارند.» آن‌طور که تسنیم گزارش داده «خوزه گرازیانو داسیلوا»، مدیرکل سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در یک ارتباط مستقیم ویدئویی از ژنو با نشست شورای امنیت سازمان ملل گفته «جنگ و خشونت در یمن بزرگ‌ترین بحران بشری امروز است بحرانی که کشاورزی را مختل کرده و در برخی مناطق با بیشترین میزان ناامنی غذایی و دچار خطر قحطی، وخامت اوضاع در حال تشدید است.»
7 میلیون نفر
یک قدم با مرگ فاصله دارند
طبق اظهارات مدیرکل فائو، «جدیدترین نسخه مجموعه تحلیل‌های طبقه‌بندی یکپارچه مراحل امنیت غذایی که در ماه مارس سال جاری میلادی(فروردین) منتشر شد، نشان می‌دهد که تعداد افراد دچار ناامنی غذایی شدید (مرحله 3 و بالاتر) 20 درصد افزایش داشته است. هفت میلیون نفر نیز در مرحله 4 قرار گرفته‌اند یعنی تنها یک گام از قحطی (مرحله 5) فاصله دارند.»
«داسیلوا» در بخش دیگری از سخنانش گفته: «تولید محصولات در سال گذشته و در مقایسه با دوران قبل از جنگ، 40 درصد کاهش نشان می‌دهد. در سال جاری بارش ضعیف هم مزید بر علت شده تا برداشت محصولات پایین‌تر هم بیاید. فروپاشی تقریبا کامل خدمات بهداشت عمومی و دامپزشکی منجر به افزایش خطر بیماری و مرگ شده است. علاوه بر این، استفاده از آب با کیفیت پایین در کشاورزی و تولید غذا نیز خطراتی پدید آورده است.»
«داسیلوا» در ادامه اظهاراتش در برابر شورای امنیت سازمان ملل با بیان اینکه «هیچ تردیدی در نیاز به راه‌حل‌های سیاسی بلندمدت برای دستیابی به صلح پایدار در یمن وجود ندارد»، اضافه کرده: «اما هم‌اکنون نیز کارهای زیادی برای مبارزه با گرسنگی و سوءتغذیه می‌توانیم انجام دهیم. با نجات دام‌ها، زندگی‌ها را نجات می‌دهیم.»
این اظهارات در حالی است که هم اکنون نزدیک به 2000 یمنی به علت ابتلا به بیماری وبا جان باخته و بیش از 300 هزار نفر نیز به این بیماری مبتلا هستند. علت اصلی این مسئله نیز حملات وحشیانه ائتلاف سعودی به یمن است که با محاصره کامل این کشور از زمین و آسمان و دریا همراه شده است.