kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۸۵۴۳
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۱
روحانی در جشنواره عمران و سلامت:

اجرای طرح تحول سلامت از اولین برنامه‌های دولت یازدهم بود

رئیس‌جمهور گفت: علیرغم کاهش شدید درآمدهای نفتی، اجرای طرح تحول سلامت از اولین و مهمترین برنامه‌های دولت یازدهم بود.



به گزارش خبرگزاری تسنیم، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح دیروز در جشنواره عمران و سلامت با تاکید بر اینکه با حمایت مردم، هدایت رهبری و فداکاری کارگزاران دولت، مسیر توسعه و سازندگی کشور را ادامه می‌دهیم، گفت: هدف ما تقویت نظام، کشور و منافع ملی است و باید همه در این مسیر، دست به دست هم دهیم.
روحانی روز سه‌شنبه در این جشنواره اولین برنامه دولت در حوزه سلامت را پیشگیری از بیماری دانست و اظهار داشت: علیرغم کاهش شدید درآمدهای نفتی، اجرای طرح تحول سلامت از اولین و مهم‌ترین برنامه‌های دولت یازدهم بود.
روحانی در این مراسم که به منظور تشریح و تجلیل از تلاشهای خادمان اجرای طرح تحول نظام سلامت برگزار شد، گفت: در آغاز دولت یازدهم با وجود سختی‌ها و مشکلاتی که وضعیت پیچیده اقتصادی کشور پیش روی ما قرار داده بود و رکود تورمی، تحریم و وضع نامناسب محیط‌زیست آنها را تشدید کرده بود، اما توانستیم در 6 ماهه دوم سال 92 تقریبا برای رفع عمده مسائل مهم و اساسی کشور تصمیم گیری‌های لازم را انجام دهیم.
روحانی خاطرنشان کرد: ملت ایران با قدرت، وحدت و پشتیبانی از دیپلمات‌ها، نشان داد که در برابر نقشه قدرت‌های بزرگ جهانی پیروز است. البته به طور طبیعی هر وقت بخواهیم در امر مهمی پیروز شویم، نیاز به حضور و موافقت مردم و هدایت و حمایت رهبری و فداکاری کارگزاران دولت داریم.
روحانی با اشاره بخشی از بیانات حضرت امام(ره)، گفت: فحش دادن‌ها و اهانت کردن‌های یک عده محدود و معدود ، به خاطر تلاش و کوشش مثمر ثمر و تاثیرگذار برای کشور است. شما فکر می‌کنید اگر کسی بخواهد در کشور تحول ایجاد کند، آیا آمریکا و رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای معاند منطقه او را آزار نمی‌دهند و آزاد می‌گذارند؟
رئیس‌جمهور با بیان اینکه برای ما هدف، منافع ملی، نظام جمهوری اسلامی و مردم ایران هستند، به دشمنی‌های برخی از کشورهای جهان در منطقه و خارج از منطقه اشاره کرد و تاکید کرد که در برابر این دشمنی‌ها باید با هم حرکت کرده و دست به دست هم بدهیم.
وی در ادامه تاکید کرد: ما یک ملت بزرگ و ایثارگر هستیم که روی پای خودمان ایستاده‌ایم و در سخت‌ترین شرایط اقتصادی حتی به ملت‌های منطقه نیز کمک کرده ایم؛ ما در سخت‌ترین شرایط اقتصادی به ملت عراق و سوریه کمک کردیم.
وی اضافه کرد: وقتی می‌گوییم کمک به ملت عراق، برخی فکر می‌کنند، فقط کسانی که با جانشان فداکاری می‌کنند، کمک کرده‌اند. البته باید قدردان این فداکاری‌ها باشیم، اما توجه داشته باشید که حقوق و سلاح همین افراد را چه کسی تامین می‌کند؟ تمام سلاحی که عراق برای مبارزه با داعش نیاز داشت و پول آن را چه کسی در شرایط تحریم تامین کرد؟ در مورد سوریه نیز همین طور. موشکی از خاک کشور شلیک شده و مرکز تروریستها را هدف قرار داده است، این درست است. آنهایی که این موشک را پرتاپ کردند، تلاش و فداکاری نمودند اما چه کسی این موشک را طراحی و ساخته است؟ سازنده موشک دولت است، وزارت دفاع این موشک را ساخته‌، پولش را چه کسی تأمین کرده، بخش اقتصادی کشور آن را تأمین می‌کند، همه  اینها باید مورد توجه باشد.
روحانی اظهار داشت: کار عظیم و بزرگی در دولت یازدهم انجام شد. وزیر دفاع هم اعلام کرد که حجم سلاح‌های راهبردی که در دولت یازدهم ساخته شد، به اندازه 80 درصد کل سلاحهای راهبردی ساخته شده در دولتهای دیگر بوده است.
رئیس‌جمهور تصریح کرد: یکی دیگر از قدمهایی که دولت از همان روزهای اول آغاز فعالیت، در دستور کار قرار داد، بحث ساماندهی نظام سلامت و درمان کشور بود. در این عرصه البته از نظر دولت، موضوع پیشگیری بر درمان اولویت دارد و لذا قدم اول ما برنامه‌ریزی برای این بود که چطور مردم بیمار نشوند و تعداد بیماران کاهش یابد.
روحانی در بخش دیگری از سخنان خود طرح تحول سلامت را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: یکی از تصمیمات مهم دولت در زمستان سال 92، طرح تحول سلامت بود که از اوایل سال 93 عملیات اجرایی آن آغاز گردید. این طرح در شرایط تحریم و سختی شروع شد، به گونه‌ای که در سال 93 به یکباره با کاهش بی‌سابقه قیمت نفت مواجه شدیم و هنوز هم این مشکل ادامه دارد و نفت 120 دلاری به حدود یک سوم کاهش یافت و کشورهای نفت خیز مانند عربستان هم دچار مشکل شدند.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه در طرح تحول سلامت تنها وجود پول و اراده دولت اهمیت ندارد، خاطر نشان کرد: پول و اراده دولت گام‌های اولیه اجرای این طرح محسوب می‌شوند اما موضوع اساسی و ضروری در اجرای این طرح وجود نیروی متخصص و ماهر، پزشکان، پرستاران، مسئولین بیمارستان و روسای دانشگاه‌های پزشکی است. بدون تردید تلاش نیروی انسانی متخصص در اجرای این طرح بسیار تعیین‌کننده می‌باشد و اصولاً در اجرای طرح‌های مختلف وقتی موفقیت حاصل می‌شود که نیروی انسانی متخصص و حاذق در صحنه وجود داشته باشد.
رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه مسیر طرح تحول سلامت با قوت ادامه خواهد یافت، افزود: امروز با تلاش دستگاه‌های مختلف از جمله وزارت راه و شهرسازی و نیز خیرین، علما و استانداران پرتلاش در حوزه درمانی به آمار بسیار قابل افتخاری در حوزه پزشکی نایل آمده‌ایم.
روحانی اظهار داشت: حوزه سلامت به عنوان یک اصل مهم برای دولت یازدهم مطرح بوده و به عنوان یک اصل مهم برای دولت دوازدهم نیز مطرح خواهد بود و از همه آنهایی که به دولت یازدهم در این خصوص کمک کرده‌اند، می‌خواهم که با آمادگی، اخلاص و انرژی بیشتر خودشان را برای خدمت در دولت دوازدهم آماده کنند.
رئیس‌جمهور در ادامه سخنان خود با تأکید بر محدود بودن منابع دولت و کشور، اظهار داشت: باید تلاش کرد در مدیریت بخش درمان، کوتاه‌ترین و ارزان‌ترین راه برای درمان و پیشگیری از بیماری به کار گرفته شود به گونه‌ای که در حد ضرورت کمترین ارجاع به بخش‌های تشخیص بیماری، مصرف دارو و بستری شدن در بیمارستان‌ها صورت گیرد و بدون تردید در این زمینه متخصصین باید راه‌حل‌های کارشناسی برای آن بیابند.