kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۷۵۸
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۷

سقف سنی بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر برداشته شد

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر گفت: با برداشتن سقف سنی برای بیمه اجتماعی روستاییان، 3 میلیون نفر به 3/5 میلیون نفر جمعیت مخاطب فعلی افزوده می‌شود.

سیدحمید کلانتری در نشستی خبری افزود: تاکنون کف و سقف سنی برای بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر مردان 18 تا 55 سال و برای زنان 18 تا 50 سال بوده که با مصوبه مجلس سقف سنی برداشته شد و روستاییان و عشایر با بیش از 18 سال سن می‌توانند عضو این صندوق شوند.
وی مزایای عضویت در صندوق بیمه اجتماعی بازنشستگی (مستمری دوران سالمندی)، مستمری بازماندگان فوت ناشی از کار و فوت غیر کار، از کار افتادگی کلی که می‌تواند به دنبال حادثه باشد و یا ناشی از کار نباشد عنوان کرد.
به گفته کلانتری عضویت در این صندوق برای روستاییان، کشاورزان (غیرساکن در روستا)، عشایر، رانندگان حمل و نقل بار و مسافر بین شهری ساکن در شهرهای زیر 20 هزار نفر، اعضای نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی و نظام دامپزشکی در حال حاضر اختیاری است و تمامی افراد بالای 18 سال می‌توانند عضو این صندوق شوند.
مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر اظهار داشت: برای حق بیمه روستاییان، کشاورزان و عشایر کشور 8 سطح درآمدی درنظر گرفته شده که دو برابر حق بیمه‌ای که افراد پرداخت می‌کنند، دولت پرداخت خواهد کرد.
کلانتری ادامه داد: کف درآمدی که روستاییان تعیین می‌کنند 200 هزار تومان است که حق بیمه سالانه آن 120هزار تومان می‌شود و دو برابر این میزان را دولت به عنوان بیمه اجتماعی روستاییان به صندوق پرداخت خواهد کرد.
وی توضیح داد: هر ساله درآمد روستاییان به شکل پلکانی افزایش می‌یابد و در نهایت میانگین دو سال آخر برای دستمزد بازنشستگی در نظر گرفته می‌شود.
کلانتری در خصوص نحوه عضویت در این صندوق گفت: کشاورزان، روستاییان و عشایر می‌توانند برای عضویت در صندوق به یکی از 3500 کارگزاری صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر در سراسر کشور مراجعه کنند.
به گفته وی کارگزاری‌ها دارای کد مشخصی هستند که بیمه‌گزار می‌تواند با مراجعه به سایت صندوق و یا در تماسی با دفتر نمایندگی استانی، نزدیک‌ترین کارگزاری به محل سکونت خود را برای انجام امور بیمه‌ای انتخاب کند.
وی ادامه داد: کارگزاری‌ها به طور عام دهیاری‌ها، تعاونی‌های عشایر، تعاونی‌های دهیاری و تعاونی‌های تولید روستایی هستند.
وی اظهار داشت: هم‌اکنون از 34 درصد جمعیت روستایی و کشاورزان بیش از 18 سال کشور فقط 15 درصد بیمه هستند و با برداشتن سقف سنی، 6/6میلیون نفر واجد شرایط بیمه اجتماعی می‌شوند که تاکنون 1/1 میلیون نفر بیمه شده‌اند.