kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۷۴۴۸
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۹
تولیت آستان قدس رضوی:

بستن باب نقد سبب تباهی جامعه است

حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی با تاکید بر اینکه اگر منتقدان بتوانند بدون لکنت حرفشان را بزنند بخش زیادی از مسائل جامعه حل خواهد شد، بستن باب نقد را موجب تباهی جامعه دانست.


به گزارش رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی در دیدار اعضای هیئت اجرایی و هیئت علمی همایش علمی پژوهشی «مسئله شناسی و پاسخگویی به مسائل قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر» بر لزوم گسترش فرهنگ نقد و نقدپذیری در جامعه تأکید کرد و با بیان اینکه فضای انتقاد در اصلاح امور فرهنگی، اجتماعی و سیاسی جامعه بسیار اثرگذار و موجب تعالی کشور می‌شود، بیان داشت: بیان خیر و صلاح جامعه و نقد منصفانه بر مبنای تکلیف ‌محوری وظیفه هر مسلمان است و نباید فضای نقد را در جامعه بست.
وی نقدپذیری مسؤولان را در راستای ترویج امر به معروف و نهی از منکر یک ضرورت دانست و اظهار داشت: برخی شعار نقد پذیری سر می‌دهند اما در عمل هیچ پایبندی به آن ندارند و امروز این تناقض گفتار و عمل یکی از مشکلاتی بوده که جامعه ما با آن مواجه است.
حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی با تاکید بر اینکه اگر منتقدان بتوانند بدون لکنت حرفشان را بزنند بخش زیادی از مسائل جامعه حل خواهد شد، خاطرنشان کرد: نقدپذیری در جامعه، موجب اصلاح بسیاری از امور می‌شود و انتظار می‌رود با هجمه ‌های غیر متعارف مانعی برای این جریان طبیعی و منطقی ایجاد نشود.
تولیت آستان قدس رضوی با تأکید بر اینکه افراد جامعه باید نسبت به امر به معروف و نهی از منکر احساس مسؤولیت داشته باشند، بیان کرد: اگر دهان منتقد بسته شد و فرهیختگان، نخبگان و آحاد مردم جامعه نسبت به منکر بی‌حس و بی‌تفاوت شدند، جامعه به سوی مرگ اخلاقی و معنوی پیش می‌رود.
عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان تصریح کرد: جامعه‌ای که دچار ظلم پذیری، فساد پذیری و کجی پذیری شد، آن جامعه دچار سیر قهقرایی می‌شود و این هشدارهایی است که قرآن، ائمه اطهار(ع) و بزرگان دین به ما داده‌اند. باید تدبیری اندیشیده شود که منتقدان در جامعه احساس تنهایی نکنند چرا که امروز حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر یک ضرورت است.
وی بیان داشت: مسؤولان باید در مقابل انتقاد با روی باز رفتار و از انتقاد استقبال کنند؛ سعه صدر و تحمل خود را افزایش دهند و البته از خود دفاع کنند و استدلال بیاورند. حتی در نظام‌های غربی نیز برای افرادی که فسادی را گزارش می‌دهند و حس مسؤولیت‌پذیری دارند، قانو‌ن‌های حمایتی دیده شده چرا که این نظارت درونی به اصلاح جوامع کمک خواهد کرد.
حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی رمز زنده ماندن، پویایی و تعالی یک جامعه را در گرو نقد پذیری و اصلاح همیشگی مسیر پیشرفت دانست و گفت: متأسفانه امروز شاهد آن هستیم که به محض اینکه منتقدی کوچکترین نقدی می‌کند، مسؤولان بر نمی‌تابند و از طرق مختلف او را تحت فشار قرار می‌دهند تا دیگر کسی جرأت نکند به این فریضه عمل کند. تولیت آستان قدس رضوی بستن باب نقد را موجب تباهی جامعه دانست و اظهار داشت: منتقدان را تشویق و از نقد استقبال کنید، اگر به محض اینکه کسی کوچکترین نقدی به مسؤولان کرد، او را آماج حمله و فشار قرار دهند مشکلی از کشور حل نخواهد شد.
عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این مطلب که حذف منتقدان هیچ کمکی به حل مشکلات نخواهد کرد، گفت: البته نقد هم باید منصفانه و دلسوزانه و خارج از غرض‌های شخصی باشد؛ که از شرایط امر به معروف و نهی از منکر است.
وی ابراز داشت: احیای امر به معروف و نهی از منکر، احیای جامعه است. جامعه بدون حس نسبت به یکدیگر و بی‌تفاوت نسبت به کجی‌ها، رو به زوال خواهد رفت و این مطلب به صراحت در احادیث آمده است که «در صورت ترک امر به معروف و نهی از منکر، اشرار بر شما حاکم خواهند شد». بنابراین هم منتقد و هم انتقادپذیر باید مورد تشویق قرار بگیرند.