kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۷۴۰۹
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۵
پس از 50 سال نبرد مسلحانه با دولت کلمبیا

فارک برای همیشه با اسلحه خداحافظی کرد

جدایی‌طلبان مسلح کلمبیا (فارک) پس از 50 سال مبارزه مسلحانه و با تحویل آخرین سلاح‌های خود به دولت برای همیشه با سلاح خداحافظی کردند.



«خوان مانوئل سانتوس»، رئیس‌جمهور کلمبیا پس از اقدام شبه نظامیان جدایی‌طلب فارک در زمین گذاشتن آخرین سلاح هایشان، گفت: «تصمیم فارک برای به زمین گذاشتن اسلحه بهترین خبر برای مردم کلمبیا طی 50 سال اخیر بود.»
به گزارش صدا و سیما به نقل از خبرگزاری فرانسه، رئیس‌جمهور کلمبیا که لباس سفید پوشیده بود و «رودریگو لوندونو»، معروف به «تیموشنکو»، رهبر نیروهای مسلح انقلابی کلمبیا که لباس آبی پوشیده بود در مراسمی رسمی به نشانه دوستی و پایان دادن به جنگ داخلی در کشورشان دست‌های همدیگر را به گرمی فشردند. «خوان مانوئل سانتوس» سپس گفت: «از این اقدام بسیار خرسند و آن را بهترین خبر برای مردم کشورم طی 50 سال اخیر می‌دانم. سانتوس که به پاس تلاش‌هایش برای صلح در کشورش برنده جایزه صلح نوبل هم شده است، افزود: «کل این فرایند به کشور این امکان را می‌دهد که برای همیشه قدیمی‌ترین جنگ داخلی در آمریکای لاتین را پشت سر بگذارد. جنگ داخلی که در نتیجه آن دست‌کم 260 هزار نفر کشته، بیش از 60 هزار نفر ناپدید و بیش از هفت میلیون نفر آواره و بی‌خانمان شدند.» «تیموشنکو» نیز اظهار داشت: «احساسی بزرگ و انتظاراتی بزرگ را حس می‌کنم.» تیموشنکو، تی‌شرتی به رنگ آبی همراه با پرچم نروژ را هم بر تن داشت. او این‌گونه می‌خواست از تلاش‌های نروژ و کوبا که ضامن توافقنامه صلح امضاء شده در ماه نوامبر گذشته بود قدردانی کند.
توافقنامه صلح با فارک که در‌برگیرنده پرداخت خسارت به قربانیان، اصلاحات ارضی و مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر بود در همه‌پرسی که در ماه نوامبرگذشته (آبان ماه سال گذشته) در کلمبیا برگزار شد با مخالفت 2/50 درصد شرکت‌کنندگان مواجه شد. از همین رو دو طرف مجبور شدند دوباره درباره آن مذاکره کنند. توافقنامه کنونی صلح میان فارک و دولت مرکزی، نسخه اصلاح شده‌ای است که در پارلمان کلمبیا نیز به تصویب رسیده است. فارک از این به بعد به‌عنوان یک حزب سیاسی در کلمبیا فعالیت خواهد کرد و بیشتر اعضای آن نیز مشمول عفو خواهند شد.
 روز دوشنبه این هفته، دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در کلمبیا که وظیفه نظارت بر روند خلع سلاح و تخریب سلاح‌های فارک را برعهده داشت اعلام کرد 7000 نفر از جنگجویان فارک با هم همه سلاح‌های خود را که حدود هفت هزار و 132 قبضه سلاح بوده است، تحویل داده‌اند.