kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۷۲۱۸
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۶
با جدی شدن خبر هلاکت سرکرده داعش مطرح شد

رقابت 2 افسر ارتش صدام برای جانشینی ابوبکر بغدادی

در پی قوت گرفتن احتمال هلاکت «ابوبکر بغدادی»، منابع خبری نوشته‌اند دو معاون وی که از افسران سابق رژیم سرنگون شده «صدام» هستند، به عنوان خلیفه جدید «داعش» مطرح شده‌اند و به زودی یکی از آنها جانشین بغدادی می‌شود.



پس از آنکه مقامات روسیه از احتمال قریب به یقین هلاکت سرکرده اصلی داعش در شهر «رقه» سوریه خبر دادند، نام دو معاون «ابوبکر بغدادی» به نام‌های «ایاد العبیدی» و «عیاد الجمیلی» که هر دو از افسران رژیم سرنگون شده صدام هستند، به عنوان جانشینان احتمالی بغدادی مطرح شده است.
«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه اخیرا گفته بود که بغدادی در حمله جنگنده‌های روسیه به مناطقی در رقه کشته شده است.
«العبیدی» که در دهه پنجم عمر خود به سر می‌برد، لقب «وزیرجنگ» دولت خودخوانده داعش را دارد و «الجمیلی» نیز در دهه چهارم زندگی خود به سر می‌برد. او هم در دستگاه خلافت خودخوانده داعش، مسئولیت دستگاه اطلاعاتی را برعهده داشت.
این دو نفر پس از کشته شدن «ابوعمر الشیشانی» وزیرجنگ سابق داعش و «ابومحمد الجولانی» مسئول امور تبلیغاتی این گروه تروریستی در حملات هوایی سال گذشته، به مهمترین معاونان ابوبکر بغدادی تبدیل شدند.
البته، با توجه به اینکه این دو افسر سابق رژیم صدام، از جایگاه مذهبی برخوردار نیستند، احتمالا جانشینی آنها پذیرفته نخواهد شد. بغدادی در سال 2014 خود را خلیفه این گروه وحشی و تروریست خوانده بود.
تحولات میدانی عراق
از تحولات میدانی عراق هم خبر رسیده که نیروهای «مقاومت اسلامی نجبا» که بخشی از بسیح مردمی عراق محسوب می‌شوند، در حال حاضر سرگرم پیشروی و پاکسازی مناطق مرزی این کشور و سوریه هستند. واحدهایی از مقاومت اسلامی نجبا که در داخل خاک سوریه هستند، پیشروی به سمت مرزهای عراق را آغاز کرده‌اند تا عناصر داعش را هم در داخل خاک سوریه و هم در عراق پاکسازی کنند. این نیروها اکنون در حال پیشروی به سمت شهر «البوکمال» سوریه هستند.
البته، به گفته «حمید الشندوخ» فرمانده «بسیج عشایری»، نیروی زمینی آمریکا نیز اکنون سرگرم تقویت حضور خود در منطقه مرزی استان الانبار و جنوب شهر «الرطبه» است! به گفته وی، نیروهای آمریکایی از پایگاه «عین الاسد» استان الانبار به جنوب رطبه آمده‌اند.
در شهر موصل نیز نبردها کماکان برای پاکسازی پس مانده‌های تکفیری ادامه دارد و همزمان، دو عامل انتحاری داعش در یک بازار بخش شرقی موصل دست به عملیات انتحاری زدند. این دو انفجار هشت شهید و 20 مجروح برجای گذاشت.
خبر دیگر اینکه گروه تروریستی داعش اعلام کرد، درباره وضعیت «ابوبکر بغدادی» به زودی بیانیه‌ای صادر می‌کند. این بیانیه تا عصر دیروز صادر نشد.