kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۵۱۵۷
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۹
پس از نشست جی-7

صدراعظم آلمان: آمریکا قابل اعتماد نیست نباید به این کشور متکی بمانیم

بعد از رفتارهای تحریک و تحقیرآمیز ترامپ در نشست «گروه هفت» در ایتالیا صدراعظم آلمان و بسیاری از سیاستمداران این کشور خواستار همکاری‌های تنگاتنگ‌تر اروپا برای مقابله با وی شدند.

سرویس خارجی-

نحوه برخورد‌های  تحقیر آمیز ترامپ با برخی رهبران اروپا در  اجلاس ناتو و گروه هفت  مثل هل دادن نخست وزیر مونته نگرو،حمله لفظی شدید  به آلمان، شیوه دست دادن عجیب با رئیس جمهور فرانسه، گوش‌نکردن به اظهارات  نخست وزیر ایتالیا  و اتخاذ سیاست‌های مغایر با گروه هفت اعتراض شدید آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان و بسیاری از سیاستمداران این کشور را برانگیخته است.
مرکل صدراعظم آلمان روز یکشنبه پس از بازگشت از ایتالیا در مونیخ سرخوردگی خود را از برخورد ترامپ  در نشست جی 7 چنین ابراز کرد: «دیگر نمی‌شود به آمریکا اعتماد کرد زمانی که ما می‌توانستیم خود را بطور کامل به دیگران بسپاریم به پایان رسیده است.»مرکل با اشاره به موضع‌گیری ترامپ و هم‌چنین خروج انگلیس  از اتحادیه اروپا تأکید کرد: «ما اروپایی‌ها باید سرنوشتمان را واقعا در دست خودمان بگیریم.» صدراعظم آلمان گفت که «امید به ادامه روابط دوستانه و حسن همجواری با روسیه و سایر کشورها باقی است» اما «باید بدانیم، خود باید برای تعیین سرنوشتمان مبارزه کنیم.»
به دنبال اظهارات مرکل بسیاری از سیاستمداران سرشناس آلمانی نیز  خواستار همکاری‌های تنگاتنگ‌تر کشورهای اروپایی شدند.«مارتین شولتز»، نامزد صدر اعظمی آلمان از حزب سوسیال دموکرات دراین باره گفت «اروپا یک پاسخ به این وضعیت است. همکاری‌های قدرتمندانه‌تر کشورهای اروپایی در همه سطوح پاسخی به دونالد ترامپ است.«وی همچنین خواستار موضع قاطعانه‌تر اروپا در برابر رئیس جمهوری در آمریکا شد که دیگران را تحقیر کرده و به سبک یک حاکم مستبد عمل می‌کند.»
«دیتمار بارتش»، رئیس فراکسیون چپ‌ها در پارلمان آلمان نیز در گفت‌وگو با «آر دی» آلمان درباره روابط با آمریکا  اظهار داشت «ما در این زمینه در نقطه عمیقی قرار داریم. این مسئله را نشست «جی 7» یک بار دیگر برای ما آشکار کرد.»
«نیویورک تایمز»، نیز در مطلبی به تحلیل سخنان اخیر مرکل پرداخته و نوشته: «صدر اعظم آلمان حالا از بالا به ترامپ نگاه می‌کند. دلسردی وی از دیدارها در نشست جی 7 قابل تشخیص است به گونه‌ای که وی آمریکای ترامپ را مانند سابق دیگر شریک قابل اعتمادی برای کشور و قاره خود نمی‌داند». «آنه آپل بایم » مقاله نویس آمریکایی نیز در گزارشی نوشته: «از سال 1945 برای اولین بار اتحاد جماهیر شوروی و سپس روسیه تلاش کردند بین آمریکا و آلمان خط فاصله ایجاد کنند.  به برکت ترامپ پوتین توانست این کار را انجام دهد» و در نهایت «جف جارویس»، پژوهشگر یک رسانه نیویورکی در یک پیام توئیتری سخنرانی مرکل را این گونه توصیف کرد که «این یک سخنرانی مهم در تجدید ساختار قدرت‌های جهانی است. هر انسان اندیشمندی باید از یک اروپای قدرتمند برای مقابله با روسیه و ترامپ حمایت کند.»