kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۴۳۵۳
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۸

آسانژ علیه غرب اعلان جنگ کرد

موسس «ویکی لیکس» گفته این تازه اول راه است و او با افشاگری‌های تازه خود، جنگ تمام‌عیاری را علیه دولت‌های غربی آغاز می‌کند.


«جولیان آسانژ» که در سفارت اکوادور در لندن به عنوان پناهنده به سر می‌برد، از بالکن سفارت خطاب به خبرنگاران گفت: «جنگ تمام عیار، تازه شروع شده است.» وی پس از آنکه از سوی دادستان‌های سوئدی درباره پرونده هفت ساله اتهام سو‌‌‌ءاستفاده جنسی تبرئه شد، جمله فوق را به زبان آورد. غربی‌ها پس از افشاگری‌های تکان‌دهنده آسانژ، وی را متهم به سوءاستفاده‌های اخلاقی کرده بودند.
آسانژ در سال 2012 برای فرار از استرداد به سوئد، به سفارت اکوادور در لندن پناهنده شد.
وی تاکنون از طریق سایت ویکی لیکس اسناد زیادی را درباره جنایات و تخلفات ارتش آمریکا و انگلیس در غرب آسیا منتشر کرده است و به همین خاطر، تحت تعقیب این دو کشور قرار دارد. این در حالی است که آمریکا و انگلیس داعیه حراست از آزادی بیان دارند.
به گزارش ایسنا، پلیس لندن اعلام کرده اگر آسانژ از ساختمان سفارت اکوادور خارج شود، دستگیر خواهد شد. مقامات آمریکایی هم هشدار داده‌اند که ویکی لیکس یک سرویس اطلاعاتی متخاصم است و موسس آن تحت پیگرد قرار دارد. برخی از مقامات آمریکایی حتی خواستار اعدام وی شده‌اند.
«آسانژ» در آخرین اظهارات خود و در واکنش به رفع اتهام از سوی دادستان‌های سوئدی، به خبرنگاران گفت که «هرچند این یک پیروزی بسیار مهم است، ولی ابطال پرونده، هفت سال بازداشت بدون هیچ جرمی را پاک نمی‌کند. حال این بازداشت می‌خواهد در منزل، زندان یا در داخل سفارت و بدون نور خورشید باشد. این چیزی نیست که من بتوانم آن را ببخشم و فراموش کنم.»
کارشناسان می‌گویند، با توجه به حجم جنایات آمریکا و غرب در عراق، سوریه، افغانستان و دیگر کشورهای غرب آسیا، اقدام آسانژ به افشای این جنایات، غرب را در تنگنای جدی قرار می‌دهد و دولت‌های اروپایی و آمریکا به همین دلیل، موسس ویکی لیکس را تحت تعقیب قرار داده‌اند.