kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۴۱۳۴
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۱

درخواست‌ها برای استیضاح ترامپ بالا گرفت /سناتور آمریکایی: احتمال استیضاح وجود دارد

همزمان با جنجال‌های سریالی دونالد ترامپ، درخواست‌ها برای استیضاح وی نیز شدت گرفته طوری که علاوه بر رسانه‌ها، مردم و برخی از سناتورها نیز در این مورد دست به کار شده‌اند.

سرویس خارجی -

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور جنجالی آمریکا از همان ابتدای ورود به سیاست در سال گذشته با حاشیه‌های زیادی مواجه بود. نوع پوشش، انتخاب کلمات عجیب برای بیان منظور، نوع نگاه به اروپا و همچنین حمله به متحدان آمریکا از همان روزهای نخست وی را به «رئیس‌جمهوری غیر معمول» تبدیل کرد. در تازه‌ترین جنجال پیرامون رئیس‌کاخ سفید، مخالفان ترامپ وی را متهم کرده‌اند که در دیدار با «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه و «سرگئی کیسلیاک» سفیر روسیه در واشنگتن، اطلاعات «فوق محرمانه» را در اختیار آنها قرار داده است. به عقیده برخی کارشناسان، این اتهام عزم برخی سیاستمداران آمریکایی برای استیضاح دونالد ترامپ را به دنبال داشته است. علاوه بر این‌‌، عده‌ای برکناری رئیس اف‌‌بی‌آی را نیز از اقدامات بحران‌زای ترامپ می‌دانند. در آمریکا گفته می‌شود، اصلی‌ترین انگیزه برای برکناری «جیمز کومی» رئیس‌سابق اف بی‌آی، آغاز تحقیقات وی در‌باره رابطه احتمالی دولت ترامپ با کرملین بوده است. این نظریه از آنجا قوت پیدا می‌کند که به احتمال زیاد فردی صندلی ریاست اف بی‌آی را بدست می‌گیرد که کاملا به دونالد ترامپ وفادار باشد تا روند تحقیقات پیرامون ارتباط کاخ سفید و کرملین را فیصله داده و بتواند به سازشی در این باره دست یابد. اکنون اما همه این مباحث دست به دست هم داده و درخواست‌ها برای استیضاح ترامپ را افزایش داده است.
مردم علیه ترامپ
به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، نتایج نظرسنجی «پابلیک پالیسی» نشان می‌دهد، ۴۸ درصد آمریکایی‌ها معتقدند که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور کشورشان باید استیضاح شود. یک سناتور عضو کنگره آمریکا نیز روز سه شنبه اعلام کرده در صورتی که ترامپ از رئیس پیشین اف بی‌آی خواسته باشد که تحقیقات درباره ‏روابط کاخ سفید با روسیه را متوقف کند، استیضاح خواهد شد.‏ «اَل‌گرین» نماینده دموکرات کنگره آمریکا هم ضمن درخواست استیضاح دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا، گفته کنگره باید ثابت کند قوانین برای همه به طور یکسان اجرا می‌شود. «گرین» این را هم گفته که اخراج جیمز کومی تلاشی برای ارعاب و مانع شدن از بررسی اف بی‌آی درباره ارتباط‌های غیر قانونی احتمالی افراد در ستاد انتخاباتی ترامپ و روسیه بود.
واکنش کاخ سفید
این در حالی است که رئیس‌جمهور آمریکا در واکنش به گزارش‌هایی که وی را به درز دادن اطلاعات محرمانه به روسیه متهم می‌کنند گفته از «حق مسلم» برای تبادل حقایق با روسیه برخوردار است. پیش از این رسانه‌های آمریکا گزارش داده بودند که رئیس‌جمهور آمریکا، در دیدار با وزیر خارجه روسیه اطلاعات بسیار حساس و  طبقه بندی شده‌ای را در رابطه با گروه تروریستی داعش لو داده است. «هربرت مک‌مستر»، مشاور امنیت ملی آمریکا نیز در این مورد تاکید کرده مذاکرات ترامپ با وزیر خارجه روسیه «کاملا به جا و مناسب» بوده و مطابق با تشریک منظم اطلاعات میان رئیس‌جمهور و برخی از رهبران خارجی صورت گرفته است. در همین حال، برخی  منابع خبری می‌گویند رژیم صهیونیستی منبع اطلاعاتی بوده که «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا آنها را به روسیه درز داده است. روزنامه دیلی‌بیست هم در گزارشی در همین باره نوشته «اسرائیل یکی از مهم‌ترین متحدان و گردآورندگان اطلاعات خاورمیانه برای آمریکا است و اطلاعات لو رفته ممکن است به‌دست ایران هم رسیده باشد.»