kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۳۶۴۵
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۲
علت اخراج رئیس‌اف‌بی‌آی به روایت ترامپ

خیلی وقت بود می‌خواستم اخراجش کنم فرصت نمی‌کردم!

رئیس‌جمهور آمریکا در توضیح علت برکنار کردن رئیس اف‌بی‌آی گفته از همان زمان تبلیغات انتخاباتی، به دنبال برکناری رئیس‌اف‌بی‌آی بوده اما هیچگاه زمان مناسب برای انجام این کار را پیدا نکرده بود.



برکناری ناگهانی رئیس‌اف‌بی‌آی از سوی  دونالد ترامپ که در اواخر هفته گذشته جنجال به یاد کرد باعث تحلیل‌های مختلفی در این مورد شده است. در این ارتباط رئیس‌جمهور آمریکا روایتی تازه از این ماجرا را ارائه داده است. به گزارش فارس، «دونالد ترامپ» که تا پیش از این اصرار داشت خلع ناگهانی «جیمز کومی» رئیس‌اف‌بی‌آی از قدرت فقط به خاطر مسائل مرتبط با ایمیل‌های هیلاری کلینتون بوده، این بار حرف‌های تازه‌ای زده است. «ترامپ» که در یک برنامه زنده با مجری شبکه خبری ان‌بی‌سی نیوز سخن می‌گفت،اظهار داشته که بحث بررسی ارتباط ستاد انتخاباتی وی با روسیه، یکی از دلایل اخراج ناگهانی کومی بوده است.
ترامپ این را هم گفته که «صرف‌نظر از توصیه‌ها، من خودم از قبل می‌خواستم کومی را اخراج کنم البته هیچ‌وقت زمان مناسبی برای انجام این کار پیدا نکرده بودم.» دولت ترامپ تاکنون گفته بود اخراج جیمز کومی، نتیجه مشاوره ترامپ با بزرگان دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان کنگره بوده است. رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه این مصاحبه گفته: «در حقیقت وقتی تصمیم به انجام این کار گرفتم، به خود گفتم می‌دانی، این مسئله روسیه و ترامپ، یک داستان ساختگی است.» معاون سخنگوی کاخ سفید نیز در کنفرانس خبری روز چهارشنبه گفت که ترامپ رئیس‌اف‌بی‌آی را به دلیل اشتباهاتش اخراج کرده است.
روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز اما جزئیات جدیدی از دلایل رئیس‌جمهور آمریکا برای برکنار کردن رئیس‌اف‌بی‌آی آشکار کرده است. طبق این گزارش، «جیمز بی‌کومی»، رئیس‌برکنار شده «اداره فدرال تحقیقات آمریکا» («اف‌بی‌آی») چند روز قبل از آنکه توسط رئیس‌جمهور «دونالد ترامپ» برکنار شود از وزارت دادگستری درخواست افزایش منابع مالی برای تحقیقات درباره دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا کرده بود. دموکرات‌ها بر این باورند که دخالت روسیه در انتخابات آمریکا عامل اصلی پیروزی ترامپ بوده است و ترامپ برای برملا نشدن همین مسئله «کومی» را اخراج کرده است.