kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۳۱۹۶
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۳

موفقیت یک جوان کارآفرین ایلامی در تولید و فروش تخم بلدرچین

یک جوان کارآفرین ایلامی موفق شده با تولید و فروش تخم بلدرچین ماهانه تا سقف 7میلیون تومان درآمد کسب کند.



محراب آتش زبان درباره نحوه آشنایی اش با بلدرچین، می‌گوید: بعد از اتمام تحصیلاتم باید به سربازی می‌رفتم. سرباز دانشگاه علوم پزشکی ایلام شدم و تحقیقاتم را در ارتباط با بلدرچین ادامه دادم. این شد که در این 2 سال توانستم هر آنچه که لازم بود کسب کنم. سربازی ام تمام شد. کفشی آهنی پوشیدم و اراده‌ام را محکم کردم. به ارگان‌های مختلفی رفتم و قول‌های زیادی به من داده شد که هیچ کدام عملی نشد. خیلی فکر کردم و با توجه به علاقه‌ای که به بحث بلدرچین پیدا کرده بودم، تصمیم گرفتم پرورش دهنده بلدرچین شوم. پرورش بلدرچین مقرون به‌صرفه است و دردسر کمتری نسبت به مرغ دارد. جوجه آن در مدت 40 روز بالغ می‌شود و بعد از همین مدت قادر به تخم‌گذاری است. دوران جوجه‌کشی آن کوتاه و بین 15 تا 16روز است. پرورش آن راحت است و سود آن نیز از مرغ بیشتر است. این حرفه جزو مشاغل پرسود و زودبازده است و همین مسئله باعث شده تا افراد زیادی سراغ این کار بروند. گوشت بلدرچین دارای خواص زیادی است و مصرف آن جنبه درمانی هم دارد و برای کمردرد و ضعف اعصاب بسیار مفید است. ضمن اینکه پروتئین خیلی بالایی دارد و به مراتب از گوشت قرمز بهتر است. همین خواص اشتیاق من را بیشتر می‌کرد که یک پرورش‌دهنده حرفه‌ای بلدرچین شوم.
جوان کارآفرین ایلامی، خاطرنشان می‌کند: در ابتدای کار دست خالی ولی پر از انگیزه و شوق کار بودم. به طور اتفاقی در پایگاه بسیج محله با نام بسیج سازندگی و خدماتی که این سازمان ارائه می‌دهد آشنا شدم. وضعیتم را برای فرمانده پایگاه بسیج محله تشریح کردم و او بعد از دیدن انگیزه ام، من را به بسیج سازندگی ایلام برای گرفتن تسهیلات معرفی کرد. توانستم با 20 میلیون وام بسیج سازندگی مزرعه پرورش بلدرچین را احیا کنم. پایگاه بسیج برای من همیشه تعالی بخش و مقدس بوده است. در پایگاه‌های بسیج جوانان پیشرفت می‌کنند. باید جوانان قدر پایگاه‌های بسیج و فرصت‌ها و ظرفیت‌هایی که در این نهاد مردمی وجود دارد را بدانند و از این پتانسیل‌ها استفاده کنند. در نهایت با معرفی به بانک و گرفتن تسهیلات کارگاه را تجهیز کردم و به دلیل کمبود فضا کارگاه را قفسه بندی کردم. برای 30 نفر به صورت مستقیم و 40 نفر به صورت غیرمستقیم اشتغالزایی شده است. در مجموع از 17000 بلدرچین موجود در مزرعه، روزانه 500 بسته 12 تایی تخم بلدرچین را برای فروش به فروشگاه‌ها ارسال می‌نماییم. هر بسته با قیمت 1000 تومان به فروش می‌رسد. و روزانه نزدیک به 100 کیلو گوشت بلدرچین را در قصابی‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای توزیع می‌کنیم. گردش مالی مزرعه پرورش بلدرچین در سال 250 میلیون تومان است. درآمد خودم متغیر است و از ماهی حداقل 3 میلیون تومان تا حداکثر 7 میلیون تومان متغیر بوده است.
محراب آتش زبان با اشاره به وضعیت فرهنگ مصرف بلدرچین در کشور، اظهار می‌کند: برای تبلیغ گوشت بلدرچین بروشور تهیه کرده بودم و خواص بلدرچین را به مردم توضیح می‌دادم و به خوبی توجیه می‌شدند. به فروشگاه‌های بزرگ می‌رفتم و محصولاتمان را خودم تبلیغ می‌کردم. به دلیل داشتن مدرک کارشناسی صنایع غذایی حرف هایم بازخورد بهتری داشت. برای فروش بهتر، کارم را قانونی دنبال کردم و توانستم با پیگیری‌های متوالی برند «بلدرچین ایلام» را به ثبت برسانم.
این فعال اقتصادی در توصیه به تازه وارد‌ها می‌گوید: «پیدا کردن بازار فروش و توجه به بازاریابی مهم‌ترین بخش کار است و باید به آن توجه جدی شود. در ضمن کسانی که می‌خواهند در این کار سرمایه‌گذاری کنند یا اینکه به طور جدی در هر کار تولیدی وارد شوند نباید به توصیه‌های غیر‌کارشناسی اطرافیان توجه کنند. استفاده از افراد با‌تجربه و کاربلد یکی از عوامل مهم در موفقیت تازه‌ وارد‌ها خواهد بود. باید حتما در ابتدا به مزرعه پرورش بلدرچین سر بزنید و با مسئول آن مزرعه صحبت‌هایی برای کسب تجربه داشته باشید. اگر دستتان خالی است با وام بسیج سازندگی آغاز کنید. شما می‌توانید با یک گله 300 قطعه‌ای کار را شروع کنید و از همان ابتدا رویای داشتن یک مزرعه حرفه‌ای را در سر داشته باشید اما آنچه مهم است اینکه بی‌گدار به آب نزنید تا سرمایه‌تان از کف نرود. شما حتی از پارکینگ خانه‌تان یا از یک انباری هم می‌توانید شروع کنید. بهترین پیشنهاد برای شما خرید بلدرچین‌های بالغ و تخم گذار است. خوبی این کار این است که هر روز تخم بلدرچین را برای فروش دارید. برای شروع بد نیست. کم کم گله خود را افزایش دهید. با برنامه کار کنید. برای خرید نهاده‌ها هم برنامه داشته باشید. نهاده‌ها را عمده‌ای خرید کنید تا ارزان‌تر تمام شود.