kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۲۷۸۵
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۸
رسوایی تازه سازمان ملل

گاردین: عربستان با پول رئیس کمیته حقوق زنان سازمان ملل شد!

یک روزنامه انگلیسی فاش کرد آل‌سعود با استفاده از پول و سودی که از محل خرید سلاح از کشورهای غربی به جیب اداره‌کنندگان سازمان ملل ریخته توانست عضو کمیته حقوق زنان این سازمان بشود!


سازمان ملل مدت ها است که اعتبار و جایگاه خود را از دست داده است و اکنون تنها به عنوان بنگاهی اجاره‌ای شناخته می‌شود. بنگاهی که کشورهای مختلف با توجه به میزان دلارهایی که به آن می‌دهند به اهداف مورد نظر از طریق این سازمان می‌رسند. هر روز نیز یکی از رسوایی‌های این سازمان منتشر می‌شود. در همین ارتباط راز ریاست عربستان بر کمیسیون زنان در این سازمان نیز فاش شده است.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، روزنامه انگلیسی گاردین در گزارشی به بیان نقش پول در انتخاب عربستان برای عضویت در کمیته حقوق زنان و برابری جنسیتی در سازمان ملل متحد پرداخته است. این روزنامه نوشته «قراردادهای تسلیحاتی که میان عربستان و برخی از کشورها و اعضای شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل وجود دارد بر ریاست عربستان در کمیته حقوق زنان سازمان ملل بسیار موثر بوده است.»
گاردین نوشته: «8 عضو شورای اقتصادی سازمان ملل از جمله آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان و ایتالیا به عربستان سلاح می‌فروشند؛ کشوری که بزرگترین واردکننده سلاح در جهان است و 4 میلیون و 200 هزار دلار از ایتالیا، 750 هزار یورو از آلمان و 20 میلیارد دلار از آمریکا تنها در سال 2015 سلاح خریداری کرده است.»
بر اساس گزارش این روزنامه، این تصمیم خشم حامیان حقوق بشر و حقوق زنان را برانگیخت؛ زیرا براساس یک گزارش، عربستان در سال 2016  در حوزه برابری جنسیتی از میان 144 کشور در جایگاه 141 قرار گرفت.
البته این اولین باری نیست که آل‌سعود با استفاده از پول توانسته جایگاه و امتیازی را در سازمان ملل به دست آورد. سازمان ملل پیش از این نیز نام ائتلاف متجاوز به یمن به رهبری آل‌سعود را از لیست سیاه نقض حقوق کودکان در یمن با فشار اقتصادی عربستان و به ویژه تهدید به متوقف کردن حمایت مالی از صندوق آنروا (سازمان امدادرسانی به آوارگان فلسطینی) خارج کرد.
کشورهای عضو کمیسیون حقوق بانوان سازمان ملل متحد اخیرا  عربستان را به عنوان رئیس‌ این کمیسیون انتخاب کردند. مسئله‌ای که ضربه‌ای دیگر بر اعتبار نداشته سازمان ملل وارد کرد.