kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۲۳۲۱
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۹
در واکنش به حمله مرگبار طالبان به پادگان ارتش

وزیر دفاع و رئیس ستاد ارتش افغانستان با فرمان رئیس‌جمهور برکنار شدند

رئیس‌جمهور افغانستان در واکنش به حمله پرتلفات طالبان به پادگانی در مزارشریف، وزیر دفاع و چندین مقام ارشد نظامی و امنیتی دیگر را برکنار کرد.


«اشرف غنی» تحت فشار مردم و افکار عمومی افغانستان که دولت را به کوتاهی در ایجاد امنیت و برخورد با تروریسم متهم می‌کنند، «عبدالله حبیبی» وزیر دفاع و «قدم‌شاه شهیم» رئیس ستاد ارتش افغانستان را برکنار کرد. علاوه بر آن، رئیس‌جمهور فرماندهان چهار تیپ را هم برکنار و یا جابه‌جا کرد. نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور هماهنگی نیروهای مستقر در استان «هلمند» نیز از سمت خود کناره گرفت.علاوه بر مقامات بالا، زمزمه‌هایی نیز درباره کناره‌گیری قریب‌الوقوع «معصوم استانکزی» رئیس (شورای) امنیت ملی افغانستان بر سر زبان‌ها افتاده است.جمعه گذشته 10 تروریست وابسته به طالبان در حالی که لباس نظامیان افغان را به تن داشتند و سوار بر خودروهای نظامی بودند، وارد پادگانی در مزارشریف شدند که «تیپ 209 شاهین» در آنجا مستقر بود. تروریست‌ها سپس، سربازان بی‌سلاح را به رگبار مسلسل بستند و حدود 150 نظامی را کشتند. به گزارش فارس، این فاجعه افکار عمومی را در افغانستان به شدت تکان داد و مردم دولت را مقصر می‌دانند.
سقوط یک منطقه استراتژیک
منابع محلی در استان «تخار» هم اعلام کرده‌اند، منطقه استراتژیک «القتاق» در این استان به دست عناصر طالبان افتاده است. منطقه القتاق بین دو شهر «درقد» و «خواجه بهاء‌الدین» در استان تخار در شرق افغانستان قرار دارد. به گزارش تسنیم «سنت‌الله تیمور» سخنگوی استاندار تخار گفته عناصر طالبان راه‌های مواصلاتی منتهی به «درقد» را بسته‌اند و نبرد نیروهای دولتی با طالبان برای بازگشایی این محورهای مواصلاتی، همچنان ادامه دارد.
حکمتیار وارد کابل می‌شود!
تسنیم از کابل و به نقل از «الله‌گل مجاهد» نماینده پارلمان افغانستان نیز گزارش داده، «گلبدین حکمتیار» رهبر حزب «اسلامی» به همراه حدود یک میلیون طرفدار خود طی روزهای آینده وارد کابل خواهد شد.«الله‌گل مجاهد» به «آریانا نیوز» گفته این طرفداران حکمتیار از هشت استان افغانستان به کابل می‌آیند.حکمتیار که 14 سال است به کابل نرفته، اخیراً در استان «لغمان» با تعدادی از اعضای حزب اسلامی دیدار کرده است. هدف از این دیدار، بررسی چگونگی ورود حکمتیار به کابل و نحوه استقبال از وی بوده است.
از سوی دیگر، برخی از نمایندگان پارلمان افغانستان از جمله «ریحانه آزاد» نماینده مردم «ارزگان» گفته، حکمتیار شخصی است که مدارس را بسته و سرکردگی جنگ تروریست‌ها را به عهده داشته است، بنابراین هیچ کس حق ندارد وی را از فهرست سیاه خارج کند. طی ماه‌های گذشته نیز چند بار زمان‌هایی برای آمدن گلبدین حکمتیار به کابل اعلام شده بود، ولی هیچ‌گاه این اتفاق نیفتاد.