kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۲۰۰۱
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۵

داعش به قلب فرانسه زد/آماده‌باش نیروهای مسلح در پاریس

به دنبال جدیدترین اقدام تروریستی گروه سلفی تکفیری داعش در فرانسه که در آستانه انتخابات ریاست جمهوری این کشور صورت گرفته نیروهای نظامی در پاریس به حال آماده‌باش درآمدند.

سرویس خارجی-

سایه تروریسم بر فراز فرانسه سایه انداخته و ظاهرا قرار نیست به این زودی‌ها دست از سر این کشور بردارد. فرانسوی‌ها غیر از دولتشان کس دیگری را نباید سرزنش کنند؛ این تاوان گناهی است که دولت فرانسه با حمایت از تروریست‌ها در سوریه طی پنج سال گذشته می‌پردازد. در دو سال گذشته بیش از 230 نفر در عملیات‌های تروریستی در فرانسه کشته شده‌اند و فرانسوی‌ها هر صبح خود را در ترس و وحشت تکرار این حملات آغاز می‌کنند. اما هنوز خبری از تجدید نظر دولت فرانسه در سیاست‌های حمایتی خود از تروریسم دیده نمی‌شود
شامگاه پنج شنبه بار دیگر خیابان معروف «شانزه لیزه» پاریس شاهد عملیات تروریستی دیگری بود که به کشته شدن یک مامور پلیس و زخمی شدن 2 نفر دیگر منجر شد.در این عملیات تروریستی یک مرد مسلح، در خیابان شانزه‌لیزه از خودروی خود پیاده شد و افسران پلیس را با یک قبضه اسلحه کلاشینکف به رگبار بست. بر اساس این گزارش عامل حمله در تیراندازی متقابل پلیس کشته شده است
بلافاصله بعد از این اقدام تروریستی گروه داعش با انتشار بیانیه‌ای در وب سایت خود یعنی خبرگزاری اعماق، مسئولیت حمله را بر عهده گرفت. داعش گفته «ابویوسف البلژیکی» عامل این حمله و از اعضای داعش بوده است. منابع فرانسوی اما می‌گویند نام اصلی این فرد «کریم شُرفی» است که در سال 2001 هم سابقه تیراندازی به سمت افسران پلیس را داشته است.پیش از این مقامات فرانسوی هم از بلژیکی بودن عامل حمله و تحت‌نظر بودنش به دلیل گرایشات «افراط‌گرایانه» خبر داده بودند.
اماخبرهای دیگری نیز حاکی است که «ابویوسف البلژیکی» در این عملیات تروریستی تنها نبوده و فرد دیگری نیز وی را همراهی می‌کرده است که بر اساس گزارش‌ها خود را تسلیم پلیس بلژیک کرده است. مقامات بلژیکی تاکید می‌کنند که هیچ سند و مدرکی وجود ندارد که عامل حادثه تیراندازی پاریس، بلژیکی باشد و هویت مظنون تاکنون نامشخص نشده است.
تأثیر بر انتخابات
«فرانسوا اولاند» نیز ساعتی بعد از حمله در صفحه تلویزیون حاضر شد و اعلام کرد که به نیروهای امنیتی تأکید کرده است که تمام تلاش خود را برای تأمین امنیت انتخابات ریاست‌جمهوری پیش رو به کار ببندند.اما «فرانسوا فیون» از کاندیداهای ریاست‌جمهوری با توجه به این حادثه تروریستی لغو تبلیغات انتخاباتی در اماکن عمومی را خواستار شده است. گزارش‌ها حاکی است بعد از این عملیات تروریستی نیروهای امنیتی فرانسه در مراکز حساس پاریس مستقر شده‌اند و هلی‌کوپترها نیز به پرواز درآمده‌اند.
حمله تروریستی شامگاه پنج شنبه در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری فرانسه انجام شد. انتخابات قرار است فردا (یک‌شنبه)در سراسر این کشور برگزار شود. برخی اخبار و گزارش‌ها از احتمال تعویق آن با توجه به این حادثه تروریستی حکایت داشت اما برنارد کازنو، نخست‌‌وزیر فرانسه گفته است که نیروهای امنیتی این کشور در آماده‌باش کامل به سر می‌برند و انتخابات ریاست‌جمهوری به تعویق نمی‌افتد. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که «امانوئل ماکرون» نامزد مستقل و میانه رو بیشترین شانس را برای پیروزی در دور نخست انتخابات دارد و «مارین لوپن»، «فیون» و «ژان مارک ملنشون» نیز از شانس زیادی برای راهیابی به دور دوم انتخابات برخوردار هستند. مکرون که تنها 39 سال سن دارد به نامزدی تبدیل شده است که به هیچ کدام از دو حزب اصلی سوسیالیست و جمهوری‌خواه در انتخابات وابستگی ندارد و با شعار «راه سوم» و تشکیل حزب «حرکت به جلو» توانسته است برای خود به‌ویژه بین قشر میانه‌رو، طرفداران بسیاری را جذب کند. نامزد دوم مارین لوپن، سومین و آخرین دختر ژان ماری لوپن بنیانگذار این حزب و رهبر آن تا سال 2011 است. مارین لوپن به‌دلیل سیاست‌های ضدمهاجرت به نژادپرستی متهم شده است.