kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۱۹۹۸
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۴

حزب‌الله پاسخ ترامپ را داد/بشاراسد در سوریه می‌ماند

جنبش حزب‌الله لبنان در واکنش به طرح چهارمرحله‌ای «دونالد ترامپ»، اعلام کرده «بشاراسد» قطعا به عنوان رئیس‌جمهور، در سوریه می‌ماند.


شیخ «نعیم قاسم» معاون دبیرکل جنبش حزب‌الله لبنان در گفت‌وگو با روزنامه «الاخبار» اعلام کرده: باقی ‌ماندن بشار اسد (در قدرت)، موضوعی قطعی است... این مسئله (مسئله برکناری بشار اسد) تمام شده و بشاراسد راه‌حل سوریه است.»
این اظهارات که در واکنش به خیز تازه مقامات غربی خصوصا شخص «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا صورت می‌گیرد، درواقع، آب پاکی را روی دست ترامپ ریخت.
رئیس‌جمهور آمریکا که طی یکی دو هفته اخیر طعم تلخ شکست را در بحران‌های غرب آسیا و شبه‌جزیره کره چشیده و به نظر می‌رسید از بلوف‌زنی‌های خود دست برداشته است، اخیرا یک طرح چهارمرحله‌ای را برای حل بحران سوریه ارائه کرد که مهم‌ترین بند آن، کناره‌گیری بشار اسد از قدرت و یا شرکت نکردن وی در رقابت‌های انتخاباتی ریاست‌جمهوری سوریه بود!
«قاسم»، از آمریکا و شخص ترامپ خواست در قبال سوریه «شفاف‌تر عمل کند و خواسته خود را از طریق میانجی‌هایی مثل ترکیه و عربستان مطرح نکند، بلکه بر سر یک میز با طرف‌های دیگر به مذاکره بنشیند.
معاون دبیرکل حزب‌الله، حمله موشکی اخیر آمریکا به پایگاه سوری «الشعیرات» را هم حمله‌ای «محدود» خواند و گفت که برای آمریکا در ارتباط با حمله به الشعیرات، سر و صدای سیاسی بیش از سر و صدای میدانی، مهم بوده است.
خان شیخون یک توطئه بود
«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه اما طی دیدار با همتای چینی خود، اظهار داشت، ماجرای انفجار شیمیایی در «خان‌شیخون» یک توطئه غربی با هدف برکناری «بشار اسد» از قدرت بوده است. وی گفت که از غربی‌ها خواسته شده به خان شیخون کارشناس شیمیایی فرستاده شود، تا آنها علت ماجرا را بررسی کنند، ولی غربی‌ها با این خواسته مخالفت کردند.
روز سه‌شنبه 15 فروردین منطقه «خان شیخون» در استان«ادلب» سوریه شاهد انفجار مشکوک و پخش شدن گاز شیمیایی «سارین» در این منطقه بوده که مرگ بیش از 100 نفر و جراحت حدود 200 تن را به دنبال داشته است. در پی این واقعه، آمریکا پایگاه «الشعیرات» را با 23 فروند موشک هدف قرار داد. اما این حمله موشکی مؤثر نبود و ارتش سوریه توانست خیلی زود از این پایگاه علیه تروریست‌ها بهره‌برداری کند.
«سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی» استفاده از گاز سارین در «خان شیخون» را تایید کرده است.
ایران و روسیه نیز خواستار تشکیل یک کمیته تحقیق بی‌طرف درباره ماجرای خان شیخون شده‌اند. این درخواست با مخالفت آمریکا و انگلیس مواجه شده است!
اظهارات بشار اسد
بشار اسد هم طی یک گفت‌وگوی اختصاصی با خبرگزاری روسی «نووستی»، ‌در ارتباط با واقعه «خان‌شیخون» گفت که این واقعه از طرف آمریکا و «القاعده» برنامه‌ریزی شده بود و اصلا حمله‌ای از طرف ارتش سوریه به این منطقه در کار نبوده است.
«اسد» واقعه خان شیخون را اقدامی جهت زمینه‌سازی برای حمله آمریکا به پایگاه الشعیرات دانست و گفت: «آنها به همه انبارها و تأسیسات این پایگاه حمله کردند، ولی جالب است که هیچ گازی در منطقه پایگاه منتشر نشده است. لذا، اصلا گازی در کار نبوده است!»
رئیس‌جمهور سوریه تاکید کرد: همه آنچه شما درتصاویر و فیلم‌ها می‌بینید، همان چیزهایی است که طی یکی دو سال اخیر در مستندات تهیه شده توسط «کلاه سفیدها» دیده می‌شود این سازمان بارها عکس‌ها و فیلم‌هایی را از محل درگیری‌های نظامی در سوریه منتشر کرده‌اند که بعدها معلوم شده اصلا واقعی نیستند، مثلا پسربچه‌ای را خوابانده و روی او خاک و خون می‌ریزند تا نشان دهند که او قربانی حمله هوایی ارتش سوریه به مناطق مسکونی است. ما اطمینان داریم که این حادثه نیز بخشی از فعالیت آنها و صحنه‌سازی از قبل برنامه‌ریزی شده برای نشان دادن حمله شیمیایی است و به همین دلیل هم آنها مایل نیستند که تحقیقاتی در رابطه با این حادثه انجام شود.»
«کلاه سفیدها» گروهی تروریستی هستند که توسط سازمان جاسوسی «ام.آی-6» انگلیس تأسیس شده و هدف آنها انجام جنگ روانی علیه دولت دمشق در قالب گروه امدادرسان است.
فوعه و کفریا
خبر دیگر اینکه 35 اتوبوس حامل اهالی دو شهرک شیعه‌نشین «فوعه» و «کفریا»، از منطقه اشغالی «الراشدین» خارج و راهی شهر «حلب» شدند. به گزارش تسنیم این در حالی است که تروریست‌ها مانع خروج 10 اتوبوس دیگر شده‌اند.
پیش از این قرار بود که حدود 3000 نفر از فوعه و کفریا خارج شوند و به شهر حلب بروند. طی روزهای گذشته 45 اتوبوس حامل این 3000 نفر در «الراشدین» متوقف شده بودند. اما تروریست‌ها به 10 اتوبوس آخر اجازه خروج ندادند.»
اخیرا بر اساس توافقی که میان تروریست‌ها و دولت دمشق امضاء شده بود، قرار شد 8000 نفر از اهالی فوعه و کفریا با 3800 تن از افراد مسلح و خانواده‌های آنها در چهار شهرک دیگر مبادله شوند. در مرحله نخست اجرای این توافق، حدود 5000 تن از ساکنان فوعه و کفریا در الراشدین به مدت 48 ساعت متوقف شده بودند و سپس، یک تروریست با خودروی بمب‌گذاری شده، دست به عملیات انتحاری زد و بیش از 100 نفر، از جمله حدود 60 کودک را به شهادت رساند. این اقدام از طرف جامعه جهانی محکوم شد.