kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۰۹۳۸
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۶
علیرغم انکار سخنگوی دولت انجام شد

نشست غیرقانونی یک مقام دولتی با فعالان رسانه‌ای برای انتخابات

محمد شریعتمداری معاون اجرایی رئیس‌جمهور و جنتی وزیر مستعفی ارشاد با مدیران کانال‌ها و صفحات خریداری شده توسط دولت برای فعالیت انتخاباتی دیدار کردند.



دیدار شریعتمداری با مدیران کانال‌ها و صفحات خریداری شده برای فعالیت‌های انتخاباتی در حالی است که سخنگوی دولت هفته گذشته در نشست خبری در پاسخ به این سؤال که محمد شریعتمداری بنا به برخی خبرها به عنوان رئیس ستاد انتخاباتی روحانی در جلسات اصلاح‌طلبان حضور می‌یابند و آیا وی برای عهده‌داری این مسئولیت از سمت خود استعفا داده‌اند؟ تاکید کرد: ابتدا آقای رئیس‌جمهور باید ثبت‌نام کند سپس ستاد تشکیل دهند و بعد از آن رئیس ستاد منصوب شود هر کسی هم رئیس ستاد منصوب شود در چهارچوب‌های قانونی عمل خواهد کرد بنابراین چون هنوز این اقدامات صورت نگرفته فکر می‌کنم این‌ها همه پیش‌داوری است.
با انتشار  خبر حضور معاون اجرایی روحانی در جلسه مدیران کانال‌ها و صفحات خریداری شده توسط دولت برای فعالیت انتخاباتی انتظار این است که سخنگوی دولت به این سوال پاسخ دهد که آیا روحانی در انتخابات ثبت نام کرده و ستاد وی تشکیل و محمد شریعتمداری برای اداره این ستاد استعفا داده است؟!
از سوی دیگر سیدسلمان سامانی  سخنگوی وزارت کشور در گفت‌و‌گو با ایسنا اظهار داشته است‌: هرگونه فعالیت انتخاباتی پیش از اعلام رسمی اسامی نامزدها تخلف و تمرد از قانون است.
وی افزود: وزارت کشور در این دوره، به عنوان متولی سیاست داخلی، از حقوق اساسی ملت صیانت نموده و مدافع هرگونه فعالیت سیاسی در چهارچوب قانون و منافع ملی می‌باشد.
با این وجود دولت بایستی به این سوال پاسخ دهد که آیا فعالیت‌های انتخاباتی محمد شریعتمداری تخلف و تمرد از قانون نیست؟!
انتخاب 5 نامزد نهایی جبهه مردمی برای انتخابات
در پایان دومین مجمع ملی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی که روز پنجشنبه در مجتمع فرهنگی شهر آفتاب برگزار شد، 5 نامزد نهایی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی مشخص شدند.
به گزارش خبرگزاری‌ها بدین ترتیب حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی با 2 هزار 147 رای، علیرضا زاکانی هزار و 546 رای، مهرداد بذرپاش هزار و 404 رای، محمد باقر قالیباف هزار و 373 رای و پرویز فتاح با 994 رای به عنوان 5 نامزد جبهه مردمی انتخاب شدند و بیشترین آرا را کسب کردند.
گفتنی است با موافقت و رأی اکثریت اعضای مجمع ملی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی، وکالت انتخاب نامزد نهایی از میان پنج کاندیدای این جبهه به شورای مرکزی تفویض شد.
رئیسی دعوت برای کاندیداتوری در انتخابات را پذیرفت
به گزارش فارس حجت‌الاسلام رئیسی، صولت مرتضوی را به عنوان نماینده خود به دومین مجمع ملی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی فرستاد.
مرتضوی اظهار داشت: آقای رئیسی از اینکه از ایشان دعوت به عمل آمد تا داوطلبی انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری را بپذیرد سپاسگزاری کرد.
وی ادامه داد: همه شما هم شناسنامه و هم کارنامه آقای رئیسی را از بنده بهتر می‌دانید و ان‌شاءالله در آینده‌ای نزدیک برنامه ایشان به سمع و نظر همگان خواهد رسید اما نظر به مراجعات مکرر و درخواست‌های متعدد با اقدامی که ایشان دیروز انجام داده و از هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات استعفا داد، رسما پذیرش داوطلبی خود را ابلاغ کرد.
وی با تاکید بر اینکه حضور حجت‌الاسلام رئیسی در انتخابات جدی است افزود: امیدواریم با قوت و قدرت در این عرصه با حمایت همه جانبه شما این نقش‌آفرینی صورت بگیرد.
خبر دیگر این که حجت‌الاسلام رحیمیان رئیس جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی در دومین مجمع عمومی این جبهه که در مجموعه شهر آفتاب تهران برگزار شد گفت: آیت‌الله رئیسی تا دیشب بطور قطعی قرار بود در جلسه حضور پیدا کنند لیکن بدلیل وقوع زلزله در خراسان منصرف شده و پیامی ارسال کردند.
در بخشی از این پیام آمده است‌: قصد اینجانب حضور در جمع باشکوه نیروهای انقلاب اسلامی در دومین مجمع ملی بود اما به لحاظ حادثه غیرمترقبه زلزله استان خراسان ضرورت دارد در کنار مردم متدین این دیار باشم، لذا بدین وسیله مراتب تشکر خود را از حسن اعتماد اعضای محترم جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی اعلام نموده و آرزو می‌کنم در اولین فرصت به توفیق زیارت دوستان انقلابی نائل آیم.
فتاح کناره‌گیری کرد
به گزارش تسنیم، کمیته امداد امام خمینی(ره) با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد با توجه به اظهار محبت و حسن نظر اعضای محترم مجمع عمومی جبهه مردمی به جناب آقای فتاح، به استحضار مردم شریف کشورمان می‌رساند همان‌گونه که بارها اعلام شده است ایشان خدمتگزاری به ولی‌نعمتان و اقشار مستضعف جامعه را از مهم‌ترین رسالت‌های نظام اسلامی می‌داند.
در ادامه این اطلاعیه آمده است: ایشان هیچگونه قصد و برنامه‌ای برای نامزدی در انتخابات نداشته و نخواهند داشت و عدم حضور در جلسه امروز مجمع جبهه نیروهای انقلاب اسلامی نیز به همین دلیل بوده است.
پرویز فتاح به دو تن از اعضای هیئت رئیسه شورای مرکزی جبهه مردمی یک روز پیش از برگزاری مجمع ملی به وسیله پیامک عدم حضور خود را اعلام کرده و گفته بود: با همه احترامی که به دوستان جمنا قائلم ، پیرو صحبت‌های قبلی و تصمیم قاطع بر عدم ورود به انتخابات، از حضور در همایش فردا معذور خواهم بود. ولی  از ارادت ما به آن جمع چیزی کم نخواهد کرد.
تصمیمی برای حضور در انتخابات ندارم
محسن روح‌الامینی نیز در دومین مجمع ملی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی پیام محسن رضایی را که به علت وقوع زمین‌لرزه به مشهد سفر کرده است، قرائت کرد.
در این پیام آمده است‌: همان‌طور که بارها عرض کرده‌ام تصمیم من تغییر نکرده است‌، تقاضایی برای کاندیداتوری ندارم‌. امروز روز ایثار و فداکاری از طرف کاندیداها و روز تشکیل یک دولت انقلابی و کارآمد جمعی ازسوی نیروهای انقلاب یعنی شماهاست.
تصویب اساسنامه
مهدی چمران عضو شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اساسنامه را به منظور تصویب نهایی قرائت کرد.
این اساسنامه که شامل 20 ماده و 16 تبصره است، با موافقت اعضای مجمع به تصویب رسید و سرفصل‌های آن شامل نام، محل، تعریف، ارکان، هیئت امنای مجمع ملی، شورای مرکزی، هیئت رئیسه، هیئت اجرایی و ستاد مرکزی، هیئت نظارت، هیئت مشورتی، شوراهای تخصصی (کمیسیون‌ها)، مجامع اقشار و اصناف، مجامع استانی، مجامع شهرستانی، شورای استانی و شهرستانی، شرایط عضویت، تامین بودجه و انحلال است.
رئیس دولت دوازدهم
 نباید اهل تجملات باشد
آیت‌الله محمدعلی موحدی کرمانی دبیرکل جامعه روحانیت مبارز عصر پنجشنبه در دومین مجمع عمومی و ملی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی در شهر آفتاب اقتصاد را مسئله اصلی و نخست کشور دانست و تاکید کرد که باید رئیس‌جمهور دغدغه این مسائل را داشته باشد و درد مردم را حس کند.
آیت‌الله موحدی کرمانی در عین حال توصیه کرد که رئیس‌جمهور آینده نباید اهل تجملات باشد چون کسی که اهل تجملات است حال مردم را درک نمی‌کند.
سیدعزت‌الله ضرغامی پس از برگزاری انتخابات پنج نامزد جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی پیامی خطاب به کاندیداهای منتخب صادر و تاکید کرد‌: تقویت نهال نوپای این جبهه، احتیاج به مراقبت، آبیاری، هرس و حتی سمپاشی دارد. تنها در این صورت است که این نهال می‌تواند به شجره طیبه‌ای تبدیل شود که فوائد و برکات آن نصیب مردم شود.
وی ادامه داد‌: از منتخبین می‌خواهم با رعایت اخلاق اسلامی و با همه قوت وارد مبارزه انتخاباتی شوند و روی همفکری و کمک من حساب باز کنند.
ضرغامی همچنین در جمع خبرنگاران با بیان اینکه دولت روحانی ظرفیت‌های نظام را هدر داده و استفاده نکرده است، تصریح کرد: بنده آقای ظریف را از ظرفیت‌های نظام می‌دانم و قطعاً در صورت پیروزی از این ظرفیت استفاده درست خواهم کرد. متاسفانه آقای روحانی با راهبردی غلط نتوانست از این ظرفیت استفاده کند.
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن رحیمیان رئیس شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی نیز در جمع خبرنگاران، گفت: تا روزهای آخر منتهی به انتخابات، کاندیدای نهایی جبهه مردمی نیروهای انقلاب مشخص می‌شود.
رئیس شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا پنج داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری در این جبهه پس از عدم کسب رای لازم برای قرار گرفتن در لیست جمنا از این موضوع ناراحت هستند یا خیر؟ اظهار داشت: تمامی 10 داوطلبی که جبهه با آنها بحث‌هایی داشت، تعهد داده‌اند که نسبت به سازوکار جبهه پایبند باشند و انتخاب 5 نفر از میان آن 10 نفر در مجمع امروز براساس سازوکار تعیین شده در این جبهه است.
باید از نامزد نهایی حمایت کنیم
علیرضا زاکانی دبیرکل سابق جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی نیز در حاشیه دومین مجمع ملی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی در جمع خبرنگاران درباره تمکین به نظر نهایی جمنا اظهار داشت: کسی که نامزد نهایی شد از لحاظ عقلی، تعهد به پیمان و اعتقادی باید توسط دیگران حمایت و کمک شود.
زاکانی تاکید کرد: در نهایت باید یک نامزد در صحنه به عنوان نماینده جبهه انقلاب باقی بماند.
رستم قاسمی عضو جبهه مردمی نیروهای انقلاب نیز در حاشیه دومین مجمع ملی این جبهه، در جمع خبرنگاران با بیان اینکه مدیران اجرایی کشور باید هم انگیزه و هم اعتقاد داشته باشند، گفت: با وجود نیروهای انقلابی مشکلات حل می‌شود و  مشکل کشور ناتوانی اجرایی است.
حمیدرضا حاجی‌بابایی وزیر آموزش‌ و پروش دولت دهم نیز در جمع خبرنگاران بزرگ‌ترین مشکل کشور را اشتغال و تولید عنوان کرد و گفت: درباره این موضوعات و رونق دادن به فضای اقتصادی کار کارشناسی شده است که باید چطور سرمایه‌گذاری کرده و منابع را تامین کنیم.
مهرداد بذرپاش عضو هیئت رئیسه مجلس نهم نیز در جمع خبرنگاران درباره تمکین به نظر نهایی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی برای حمایت از کاندیدای واحد، اظهار داشت: وحدت به این خوبی اتفاق افتاده است و همه آمده‌اند، ان‌شاءالله پیروزی با جریان انقلاب خواهد بود.
دستگاه اجرایی کشور
 ناکارآمد است
مرضیه وحید دستجردی، سخنگوی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی نیز در جمع خبرنگاران درباره چرایی ورود این جبهه به عرصه سیاسی کشور گفت: به نظر می‌رسد دستگاه اجرایی کشور ناکارآمد است که این ناکارآمدی را در جنبه‌های مختلف زندگی مردم می‌بینیم و این وضع شامل وضعیت بد زندگی و اشتغال مردم است.
وی با تاکید بر اینکه مردم از وضعیت فعلی اقتصاد و وادادگی مسئولان اجرایی شاکی هستند افزود: باید طرح نویی در انداخته شود و دولتی آمده و زمام اجرای امور را در دست بگیرد که کارآمد باشد.
مهدی چمران عضو شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب نیز در حاشیه دومین مجمع ملی این جبهه مردمی و در جمع خبرنگاران با تأکید بر اینکه ۵ نامزد نهایی جبهه مردمی تا آخر و حتی در مناظره‌ها همدیگر را حمایت خواهند کرد و رقابتی بین‌شان نخواهد بود گفت: همه این نامزدها تعهد کتبی و اخلاقی داده‌اند که از نامزد نهایی جبهه مردمی حمایت کنند.
حداد عادل رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس نهم و نایب رئیس جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی نیز با تأکید بر این که با پیروزی روحانی دو جریان ثروت و قدرت مسئولیت‌ها را برعهده گرفتند،‌ گفت: نتیجه این جریان، حقوق‌های نجومی و افتضاح صندوق ذخیره فرهنگیان شد.
موافقت با استعفای رئیسی
از  هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات
عباسعلی کدخدایی سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری در گفت‌وگو با فارس، گفت: هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری در جلسه خود با استعفای حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی از این شورا موافقت کرد.
وی افزود: همچنین در این جلسه معاونت اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان، گزارش خود را از روند نظارت‌ها ارائه کرد و هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات نیز نظرات هیئت‌های استانی درمورد کاندیداهای انتخابات میان دوره‌ای مجلس شورای اسلامی را مورد بررسی قرار داد که نظر نهایی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات در این‌باره، شنبه هفته آینده به هیئت‌های استانی ابلاغ می‌شود.
انتخاب رئیس شورای ستاد انتخاباتی اصلاح‌طلبان در تهران
به گزارش ایلنا، با پیشنهاد سیدحسین مرعشی و تایید هیئت رئیسه شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان، مرتضی حاجی رئیس شورای ستاد انتخاباتی اصلاح‌طلبان تهران شد.
مرتضی حاجی وزیر تعاون و آموزش و پرورش دوران اصلاحات است که در بنیاد باران و بنیاد امید ایرانیان عضویت دارد.
از کابینه فقط روحانی
 کاندید انتخابات می‌شود
مجید انصاری معاون حقوقی رئیس‌جمهور نیز در گفت‌و‌گو با فارس در پاسخ به این سوال که نظرتان چیست که در انتخابات ریاست جمهوری فرد دیگری به عنوان حامی (کاندیدای پوششی) در کنار آقای روحانی بیاید و وارد عرصه انتخابات شود؟ اظهار داشت: در این مسئله بنده اظهار نظر نکنم بهتر است.
وی در پاسخ به این سوال که نامزد مجمع روحانیون مبارز در انتخابات ریاست جمهوری96 چه کسی است؟ گفت: مجمع روحانیون مبارز هماهنگ با شورای مشورتی اصلاح‌طلبان است، نظر ما هم نظر آن مجموعه است که قبلا نظرشان را اعلام کردند و آن هم حمایت قاطع از آقای روحانی است.
معاون حقوقی رئیس‌جمهور در پاسخ به این سوال که آیا کسانی از اعضای دولت در انتخابات ریاست جمهوری کاندید می‌شوند؟ گفت: از اعضای دولت آقای روحانی.
از سوی دیگر محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی گفت: براساس ضوابط اعلام شده لیست انتخابات شوراها بسته می‌شود و افراد ذی‌نفع در تصمیم‌گیری نقشی نخواهند داشت.
خبر دیگر این که اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور در شورای اداری استان خوزستان  با اشاره به اینکه در سال جاری انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا را پیش رو داریم که بسیار مهم هستند، گفت: این یک انتخابات پراهمیت برای ما است و حضور مردم در این انتخابات بسیار تعیین‌کننده است.
اضطراب در اردوگاه اصلاح‌طلبان
با مشخص شدن 5 نامزد نهایی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی برای انتخابات ریاست جمهوری و برداشته شدن آخرین گام‌ها به سوی وحدت، اضطراب و نگرانی اردوگاه مدعیان اصلاحات را فرا گرفته است.
در روزهای گذشته روزنامه‌های زنجیره‌ای نگرانی خود را از حضور حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی در انتخابات و احتمال انتخاب وی به عنوان نامزد نهایی اصولگرایان شدت گرفته است، آنان از سویی با حمله به نامزدهای اصولگرایان اضطراب و نگرانی خود را بروز می‌دهند و از سوی دیگر در ظاهرسازی‌های تصنعی مدعی می‌شوند که هیچ نگرانی از حضور برخی اشخاص در انتخابات یا وحدت اصولگرایان ندارند.
در این راستا یکی از مدعیان اصلاحات در یادداشتی که روزنامه زنجیره‌ای شرق آن را منتشر کرد ضمن اذعان به این واقعیت که اصولگرایان گام‌های نهایی خود را برای وحدت برداشته و به اجماع رسیده‌اند این گونه القا کرد که اصلاح‌طلبان هیچ نگرانی از این وحدت و یا حضور برخی اشخاص در انتخابات ندارند.
گزارشات و نیز اظهارات اصلاح‌طلبان در این زمینه به خوبی نشان‌دهنده این واقعیت است که آنان با علم به دست خالی دولت یازدهم از عملکرد قابل دفاع از حضور نامزدهای رای‌آور و محبوب نگرانی دارند.