kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۰۸۷۷
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۷
با حمله موشکی به پایگاه نظامی سوریه در حمص

آمریکا رسماً کنار داعش ایستاد /کف و سوت تکفیری‌ها برای ترامپ

حمله موشکی آمریکا از دو ناو این کشور در آب‌های دریای مدیترانه به یک پایگاه ارتش سوریه در استان «حمص»، ذوق‌زدگی تروریست‌ها و حامیان آنها و واکنش تند روسیه و ایران را به دنبال داشت.

سرویس خارجی -

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا، که به خیال خود، قصد داشت با اقدامی غافلگیرکننده و به اصطلاح جسورانه، کل معادلات سوریه را به نفع جبهه تروریسم تغییر دهد و خودش را برخلاف «باراک اوباما»، مرد عمل نشان دهد، بامداد جمعه فرمان حمله موشکی به یک پایگاه هوایی ارتش سوریه را صادر کرد. در پی صدور این فرمان، که در ظاهر به بهانه حادثه شیمیایی «ادلب» صورت گرفت، 59 فروند موشک از نوع «تاماهاک» از دو ناوشکن آمریکایی «یو.اس.اس‌پورتر» و «یو.اس.اس.اس» مستقر در دریای مدیترانه به سمت پایگاه «الشعیرات» در استان «حمص» شلیک شد که به گفته وزارت دفاع روسیه، تنها 23 موشک به هدف اصابت کردند و روستاهای اطراف پایگاه نیز از این حمله موشکی، بی‌نصیب نماندند.
طبق برخی گزارشات، از مجموع 50 فروند هواپیمای موجود در پایگاه، 9 فروند هواپیما از بین رفت و شمار تلفات این حمله نیز 10 تن از جمله یک افسر ارتش اعلام شد. منابع سوری حتی می‌گویند پیش از وقوع این حمله «هواپیماهای خود را از پایگاه خارج کرده بودند.»
غرور بی‌پایه و اساس
ترامپ که با این اقدام خود بار دیگر نشان داد درک درستی از شرایط جهانی و منطقه و همچنین از توان فعلی آمریکا ندارد، این حمله را بدون مجوز شورای امنیت و حتی کنگره در واشنگتن، انجام داده و صرفاً به متحدان نزدیک خود خبر داده بود که قصد چنین حمله‌ای را دارد.
نکته جالب دیگر این ماجرا، اظهارات «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا، پس از حمله است؛ تیلرسون گفت که دولت آمریکا ضرورتی نمی‌دید که این حمله را به اطلاع روسیه برساند! پیش از این کاخ سفید گفته بود انجام این حمله را به اطلاع روسیه رسانده‌اند. به نظر می‌رسد که ترامپ قصد دارد بحران سوریه را با اراده آمریکا به پایان برساند و «بشار اسد» را از کشورش بیرون کند، اما نمی‌داند که دیر از راه رسیده و تقریباً هیچ گزینه‌ای ندارد.
پیام انتخاباتی به ایران
آمریکا بارها به صراحت اعلام کرده است که نگران تغییر شرایط کنونی در ایران و روی کارآمدن کسانی است که تهدیدهای آمریکا را توخالی می‌دانند و حاضر نیستند در مقابل آن به حریف باج بدهند، از سوی دیگر یک جریان غرب‌گرا نیز که دستهای خالی از دستاورد دارد، ادامه حضور خود را با این توهم توجیه می‌کنند که اگر دیگران روی کار بیایند و حاضر به سازش با آمریکا نباشند، خطر حمله نظامی آمریکا جدی است! یکی از اهداف حمله ترامپ به سوریه را می‌توان در حمایت از این جریان غربگرا جست‌وجو کرد. مخصوصا آن که این جریان نیز یکی از دستاوردهای خود را دور کردن سایه جنگ از سر ملت قلمداد می‌کند و طی همین چند ساعت گذشته نیز برخی از افراد شاخص جریان مزبور، با  استناد به حمله آمریکا به سوریه، بر ضرورت سازش با حریف تأکید ورزیده‌اند.
پایان ماه عسل
اولین و فوری‌ترین پیامد ماجراجویی بامداد جمعه ترامپ، فاصله گرفتن روسیه از آمریکا در خصوص بحران سوریه بود. ترامپ که اول بهمن ماه وارد کاخ سفید شده بود، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه را دوست خطاب می‌کرد و لاف دوستی با وی می‌زد.
در این میان، مسکو برای اینکه نشان دهد در ارتباط باحل بحران سوریه، حسن نیت دارد، سعی کرد با آمریکا در برخی مسائل کنار بیاید و حتی توافقنامه هماهنگی پرواز در سوریه را با کاخ سفید امضاء کرده بود. اما، حماقت ترامپ به این ماه عسل پایان داد و فاصله میان کرملین و کاخ سفید یک شبه به حالت قبل برگشت.
روس‌ها پیش از این به «باراک اوباما» اعتماد نداشتند و اکنون نیز پس از یک مقطع دو ماهه، فهمیدند که ترامپ مثل اوباما اصلاً قابل اعتماد نیست. ترامپ و مقامات دولت آمریکا با نیش و کنایه‌ای که این دو متوجه همتایان روس خود کرده‌اند، واقعیت خود را واضح نشان داده‌اند و با دستان خود، همه پل‌های ساختگی را از بین برده‌اند.
رئیس‌جمهور آمریکا قبل از آنکه به قدرت برسد، خود را مخالف جنگ در سوریه نشان می‌داد و به عنوان مثال، در سال 2013 گفته بود: «حمله به سوریه هیچ سودی ندارد.» اما اکنون می‌گوید، «باید در سوریه کاری بکنیم» و یا به همراه دیگر دستیاران خود، شعار همیشگی اوباما را تکرار می‌کند و می‌گوید «بشار اسد باید برود.»
مقامات روسیه هم که با فرو افتادن پرده، چهره واقعی ترامپ را دیدند، واکنش‌های تندی از خود نشان دادند؛ پوتین پس از واقعه الشعیرات، گفت که این اقدام آمریکا، به روابط مسکو و واشنگتن، «ضربه‌ای سخت» وارد کرد.
همزمان با آن، «سرگئی لاوروف» وزیرخارجه روسیه نیز اعلام کرد: «تمام همکاری‌های بین روسیه و آمریکا در سوریه متوقف می‌شود. توافق امنیت پروازی میان مسکو و واشنگتن در سوریه، یکی از این همکاری‌ها بود که لغو شد.» لحن کلام سایر مقامات روسی نیز مشابه پوتین و لاوروف بود که از تغییر مسیر دیپلماسی روسیه نسبت به آمریکا حکایت می‌کند. علاوه بر موارد فوق، جنگنده‌های روسی نیز مواضع تروریست‌ها را در «ادلب»، به شدت بمباران کردند و صدها تروریست مورد حمایت غرب را به هلاکت رساندند.
ذوق‌زدگی تروریست‌ها
در داخل سوریه اما گروه‌های تروریستی از حملات آمریکا، ذوق زده شدند و از واشنگتن خواستند به این حملات ادامه دهد. به گزارش تسنیم، «احمد رمضان» از رهبران گروه تروریستی «ائتلاف معارضان» گفت: «امیدواریم حملات هوایی ادامه یابد تا جلوی حملات جنگنده‌های سوری با سلاح‌های ممنوعه گرفته شود.» منظور این سرکرده تروریست‌ها، ماجرای «خان شیخون» است. در این حادثه به دنبال انفجار انبار سلاح شیمیایی جبهه النصره، حدود 100نفر کشته و بیش از 400 تن مصدوم شدند. پس از این اتفاق، آمریکا و دیگر حامیان تروریسم ارتش سوریه را متهم به بمباران شیمیایی کردند و حمله موشکی به الشعیرات نیز به همین بهانه صورت گرفته است.
نکته جالب دیگر مربوط به ماجرای حمله موشکی آمریکا به الشعیرات، یورش همزمان عناصر داعش به مواضع ارتش در محور حمص- تدمر بود که البته به شکست انجامید. پیش از این، در استان «دیرالزور» سوریه نیز این همزمانی و هماهنگی میان حملات آمریکا و داعش به یک پایگاه ارتش سوریه را شاهد بوده‌ایم.
زمینه‌سازی از قبل
به اعتقاد سخنگوی وزارت خارجه روسیه قبل از آنکه اتفاق خان‌شیخون رخ دهد، آمریکا حمله به پایگاه الشعیرات را زمینه‌سازی کرده بود.
علاوه بر این سخنگو، سران کشورهای انگلیس، فرانسه، رژیم صهیونیستی، عربستان و ترکیه هم اعلام کرده‌اند که از قبل در جریان حمله آمریکا قرار داشته‌اند و از آن حمایت کامل می‌کنند. این صحبت‌ها به خوبی نشان می‌دهد که ترامپ قبل از حادثه خان شیخون، قصد حمله «محدود» به سوریه را داشته است.
واکنش‌های خارجی
همانطور که انتظار می‌رفت، جبهه حامی تروریسم و افرادی مثل «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه و شاه عربستان، از این حمله استقبال کردند و خواستار حملات بیشتر شدند و ترکیه حتی خواسته همیشگی خود را در مورد ایجاد منطقه پرواز ممنوع در سوریه تکرار کرد و نتانیاهو نیز گفت، حمله آمریکا، پیامی به کشورهای حامی سوریه بود! در برخی مناطق فلسطین اشغالی نیز صهیونیست‌ها در واکنش به حمله فوق، جشن گرفتند.
کشورهای آلمان، ژاپن، ایتالیا و استرالیا، نیز از حمله آمریکا حمایت کردند. «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل هم گفت، در مورد اتفاقی که رخ نداده، اظهار نظر نمی‌کند! «فرانسوا اولاند» و «آنگلا مرکل» سران فرانسه و آلمان هم با انتشار بیانیه‌ای مشترک، «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه را مسئول حمله آمریکا به سوریه دانستند! البته در میان کشورها، اندونزی، روسیه و ایران حمله مذکور را محکوم کردند.
واکنش بشار اسد و ارتش
بشار اسد هم با انتشار بیانیه‌ای، اقدام آمریکا را «احمقانه» خواند و گفت: «دولت آمریکا ساده‌لوحانه تحت تأثیر کارزار تبلیغاتی نادرست رسانه‌ها و ادعاهای تروریست‌ها قرار گرفت و دست به حمله نظامی زد.»
ارتش سوریه نیز با صدور بیانیه‌ای، اعلام کرد که آمریکا با این تجاوز، شریک داعش و جبهه النصره شد. در عرصه میدانی نیز ارتش در واکنش به اقدام آمریکا، در منطقه «مقالع السکری» استان حمص علیه داعش دست به عملیات زد و هشت کیلومتر مربع از مناطق تحت اشغال داعش را آزاد کرد.
چرا الشعیرات؟
در تحولات جاری، این سؤال پیش می‌آید که چرا آمریکا در میان پایگاه‌های متعدد ارتش سوریه، پایگاه الشعیرات را هدف قرار داده است؟
پایگاه خبری «العهد» در پاسخ به این سؤال، گزارش داد که پایگاه الشعیرات نقش مهمی در شکست دادن داعش در «تدمر» داشته و علاوه بر آن، دو جنگنده ارتش صهیونیستی اخیراً با آتش ‌سامانه موشکی این پایگاه هدف قرار گرفته بودند. در این حمله، یک جنگنده اسرائیل ساقط شده بود. روسیه نیز قصد داشت الشعیرات را به ساماننه ضد موشکی «اس-400» مجهز کند.
نتیجه حمله موشکی
ترامپ زمانی وارد صحنه شد که نسبتی با شرایط موجود ندارد و به عبارت دیگر، او متعلق به این مقطع نیست؛ در اوضاع و احوال جاری اگر رئیس‌جمهور آمریکا روباه صفت بود، شاید به گونه‌ای می‌توانست این کشور را با خسران کمتری از بحران سوریه خارج کند. اما ترامپ نه روباه صفت است و نه شیر صفت؛ بلکه بهتر است بگوییم که او مرد اقدامات خام و نخراشیده است و این به منافع آمریکا ضربه می‌زند و البته، بزرگترین موهبت برای کشورهای اسلامی است!