kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۰۶۸۸
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۲

جزئیات تازه از انفجار تروریستی روسیه /حمله، انتحاری بود

یک روز بعد از انفجار تروریستی و مرگبار متروی «سن‌پترزبورگ» جزئیات جدیدی از این حمله منتشر شد که از انتحاری بودن آن حکایت دارد. مظنون این حمله یک دانشجوی 23 ساله قرقیزستانی است.


عصر روز دوشنبه (14 فروردین ماه)‌، در یکی از ایستگاه‌های متروی «سن ‌پترزبورگ» روسیه انفجاری تروریستی رخ داد. در ساعات اولیه خبری مبنی بر اینکه رئیس‌جمهوری روسیه قصد داشته سوار متروی سن‌پترزبورگ شود، منتشر شده اما کاخ کرملین با انتشار بیانیه‌ای این خبر را تکذیب کرد. خبرگزاری اینترفکس هم در آخرین آماری که به نقل از «کمیته ملی مبارزه با تروریسم» از قربانیان این حادثه منتشر کرده بود، شمار قربانیان این حادثه را 11 نفر و تعداد زخمی‌شدگان را 45 نفر عنوان کرد. اما برخی رسانه‌ها تعداد قربانیان را 14 کشته و 51 مجروح  اعلام می‌کنند.
در ادامه  رسانه‌های روسی به نقل از «منابع امنیتی» این کشور اعلام کردند که یک «فرد انتحاری» که عامل این حمله بوده  را شناسایی کرده‌اند. او جوانی 23 ساله و اهل قرقیزستان بوده که تابعیت روسیه را داشته است. به گزارش ایرنا، مقام امنیتی روس که نامش فاش نشده است روز سه‌شنبه گفت: با توجه به نوع آسیب‌های قربانیان حادثه تروریستی، عامل انفجار فرد انتحاری بوده است که کمربند حامل مواد منفجره را به کمر خود بسته یا در کوله‌پشتی قرار داده بود.» خبرگزاری ایتارتاس نیز به نقل از این مقام امنیتی نوشت: تمام قربانیانی که نزدیک محل انفجار بودند، از ناحیه کمر و شکم به شدت آسیب دیده‌اند که نشان می‌دهد مواد منفجره در ناحیه کمر فرد انتحاری قرار داشته است.بر اساس اطلاعات اولیه، فرد انتحاری نزدیک در واگن میانی قطار قرار داشته و کارشناسان دست وی را همراه سیم‌هایی یافته‌اند.
بمب دوم
به گفته این منبع، او تنها بوده و یک بمب را داخل کپسول آتشنشانی در ایستگاه مترو «پلوشاد واستاناولنیه» کار گذاشته بود که عمل نکرد و نیروهای امنیتی بلافاصله آن را کشف و خنثی کرده‌اند. این منبع افزود: «این مظنون بعد از گذاشتن بمب سوار قطار مترو شده و بمبی که حمل می‌کرده در جریان حرکت قطار بین دو ایستگاه منفجر شد.»
سیستم‌های امنیتی قرقیزستان نیز دیروز  (سه‌شنبه) تایید کردند، مظنون انفجار یکی از شهروندان این کشور بوده است. «رخات سلیمانف»، سخنگوی سازمان امنیتی قرقیزستان  هم نام مظنون احتمالی را «اکبرجان جلیلف» از شهر «اُش» قرقیزستان و متولد ۱۹۹۵ عنوان کرده که «شهروندی روسیه را داشته و دانشجو بوده است.» با این وجود «نورغالی بیلیزبیکف»، معاون رئیس کمیته امنیت ملی قزاقستان گفته:‌ اخبار مبنی بر این که مکسیم آریشف شهروند قزاقستانی در انفجار متروی سن پترزبورگ دست داشته باشد، عاری از صحت است. این حمله تروریستی با واکنش گسترده جهانی نیز رو به رو شد  «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا «آنتونیو گوترز»، دبیر کل سازمان ملل‌، «فرانک والتر اشتاین مایر»، رئیس‌جمهور آلمان، «یان کلود یونکر»، رئیس کمیسیون اروپایی، فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و حزب‌الله لبنان از جمله افراد و گروه‌هایی بودند که این حمله را محکوم کردند.