kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۷۰۸۳
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۵
تقابل ایران و تایلند در فینال جام ملت‌های آسیا 

تیم ملی فوتسال در اندیشه کسب سیزدهمین عنوان قهرمانی شمسایی: با تمام تمرکز به میدان می‌رویم

تیم ملی فوتسال ایران امروز در فینال جام ملت‌های آسیا برابر تایلند قرار می‌گیرد؛ این رویارویی در شرایطی است که شاگردان شمسایی در صورت برتری می‌توانند برای سیزدهمین‌بار عنوان قهرمانی قاره کهن را به‌دست آورند. 
 
 
 
سرویس ورزشی-
 
تیم‌های ملی فوتسال ایران و تایلند در دیدار فینال رقابت‌های جام ملت‌های فوتسال آسیا امروز یکشنبه ساعت ۱۴:۳۰ به مصاف تایلند خواهد رفت. تایلند پیش از این در سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۸ میزبانی این بازی‌ها را برعهده داشت که در سال ۲۰۰۰ در دیدار رده‌بندی موفق شد با نتیجه ۸ بر ۶ ژاپن را شکست دهد و به عنوان سوم دست پیدا کند. در سال ۲۰۰۸ تایلند توانست به دیدار نهائی راه پیدا کند اما با نتیجه ۴ بر صفر مغلوب ایران شد و به مقام دوم رسید. تایلندی‌ها علاوه‌بر سال ۲۰۰۸، یک بار هم در سال ۲۰۱۲ توانستند به فینال آسیا برسند که برابر ژاپن با نتیجه ۶ بر یک مغلوب شدند و باز هم عنوان دومی را کسب کردند.
تاریخچه دیدارهای ایران و تایلند
تیم ملی تایلند تاکنون ۹ بار در جام ملت‌های فوتسال آسیا به مصاف ایران رفته است که ۷ برد برای ایران، یک برد برای تایلند و یک تساوی به ثبت رسیده است. نتایج دیدارهای این دو تیم در مسابقات قهرمانی آسیا به شرح زیر است:
جام ملت‌های ۲۰۲۲ مرحله نیمه نهائی: ۵ بر صفر به سود ایران
جام ملت‌های ۲۰۱۸ مرحله یک چهارم نهائی: ۹ بر یک به سود ایران
جام ملت‌های ۲۰۱۲: مرحله نیمه نهائی: ۵ بر ۴ به سود تایلند
جام ملت‌های ۲۰۰۸ دیدار نهائی: ۴ بر صفر به سود ایران
جام ملت‌های ۲۰۰۶ مرحله گروهی: ۶ بر ۴ به سود ایران
جام ملت‌های ۲۰۰۵ مرحله گروهی تساوی ۳ به ۳
جام ملت‌های ۲۰۰۴ مرحله نیمه نهائی: ۶ بر یک به سود ایران
جام ملت‌های ۲۰۰۰ مرحله نیمه نهائی: ۸ بر ۲ به سود ایران
جام ملت‌های ۱۹۹۹ مرحله گروهی: ۱۰ بر یک به سود ایران
در دوره جاری جام ملت‌های آسیا تیم‌های ایران و تایلند آمار بسیار نزدیکی داشته‌اند که عملکردشان تاحدی برابر است. با این تفاوت که تیم ملی ایران نشان داده است که در نیمه‌های دوم تیمی به مراتب خطرناک‌تر از نیمه‌های اول است و این آمار هم با توجه به نتایج کسب شده و هم در مقایسه با گل‌هایی که رد و بدل شده قابل مشاهده است. 
شمسایی: با تمام تمرکز به مصاف تایلند می‌رویم
وحید شمسایی سرمربی تیم ملی فوتسال ایران در نشست خبری قبل از دیدار فینال جام ملت‌های آسیا مقابل تایلند، میزبان این دوره از رقابت‌ها اظهار کرد: ما برای رویارویی با تایلند با تمام تمرکز به زمین ‌می‌رویم که با کمترین اشتباه نمایش خوبی از فوتسال ارائه کنیم. یکشنبه در تایلند تعطیل است و حتماً تماشاگران زیادی برای دیدن این بازی می‌آیند که این موضوع ما را خوشحال می‌کند.
او در پاسخ به سؤالی که تفاوت قهرمانی به عنوان بازیکن و مربی در فوتسال آسیا چیست؟ گفت: اینها دو مقوله جدا هستند، خوشحالم که در دو سال مربیگری‌ام دو بار فینال را تجربه کردم. به عنوان بازیکن معمولاً تمرکز روی خودتان است اما وقتی مربی هستید در قبال ۸۵ میلیون هواداری که تیم ملی کشورشان را عاشقانه دوست دارند مسئول هستید.
شمسایی با بیان اینکه «تایلند تیم بسیار قابل احترامی است»، گفت: هر تیمی که به این مرحله رسیده حتماً شایستگی‌اش را داشته است. من و همکارانم در تمام کنفرانس‌های خبری همیشه با احترام به حریفان به خصوص مربیان کارمان را انجام داده‌ایم. این بخشی از فرهنگ ماست اما باید تاثیر میگل رودریگو سرمربی اسپانیایی تایلند را بر رشد این کشور با دقت دید. ما همکاریم اما یکشنبه رو‌به‌روی هم قرار می‌گیریم و حق نداریم اشتباهات دو سال پیش در کویت را مرتکب شویم. 
شمسایی در پاسخ به سؤالی در مورد برنامه ایران در جام جهانی ازبکستان بیان داشت: جام جهانی فضای متفاوتی دارد و هیچ تیمی از پیش بازنده نیست و همه برای دفاع از اعتبار کشور و البته فوتسال آسیا به میدان می‌روند. تیم ملی ایران هم همین‌طور است اما الان تمام تمرکز ما روی بازی فینال مقابل تایلند است.
سرمربی تایلند: هدف ما قهرمانی است
میگل رودریگو سرمربی تیم ملی فوتسال تایلند در نشست خبری پیش از دیدار با تیم ملی ایران گفت: این بازی برای هر دو تیم چالش‌های زیادی خواهد داشت. ایران پادشاه آسیا و یکی از پنج تیم برتر دنیا است اما تیم ما به‌عنوان میزبان مسابقات تلاش می‌کند این تورنمنت را با برتری برابر ایران و رسیدن به قهرمانی به پایان برساند.
سرمربی تایلند ضمن اشاره به دیدارهای سختی که تیمش برابر تاجیکستان و عراق برگزار کرد، گفت: هوادارانی که ما را در سالن تشویق می‌کردند موجب افزایش قدرت تیم تایلند می‌شوند و در لحظات دشوار به کمک ما می‌آیند. در دو بازی قبلی به لطف حمایت تماشاگران پیروز شدیم و امیدوارم در دیدار نهائی نیز از ما حمایت کنند. ایران هم در این تورنمنت نتوانسته است به راحتی همه رقبا را شکست دهد و بازی‌های سختی برگزار کرده است.
سرمربی تیم ملی تایلند ادامه داد: به این دلیل که در دو بازی اخیر کار به وقت‌های اضافه کشیده شده است تیم ما به لحاظ بدنی خسته است. ضمن اینکه ۲ بازیکن خود را در اختیار نداریم و با ۱۲ بازیکن به مصاف ایران می‌رویم که کار ما را سخت می‌کند اما به دنبال توجیه یا بهانه نیستیم و تمام تلاش خود را به کار خواهیم گرفت.
12 قهرمانی ایران در جام ملت‌های آسیا
ایران در شانزده دوره گذشته رقابت‌های جام ملت‌های فوتسال آسیا (یک دوره به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا در سال 2020 برگزار نشد) توانسته دوازده عنوان قهرمانی را به‌دست آورد. چهار عنوان قهرمانی دیگر مربوط به ژاپن است که در این دوره نتوانست به جمع تیم‌های برتر راه پیدا کند. نخستین دوره این رقابت‌ها سال 1999 در مالزی برگزار شد و ایران توانست با برتری برابر کره جنوبی عنوان قهرمانی را به‌دست آورد. آخرین دوره هم سال 2022 به میزبانی کویت برگزار شد که ایران در فینال با نتیجه 3 بر 2 مغلوب ژاپن شد و به عنوان نایب قهرمانی بسنده کرد.