مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی تأیید کرد
ورود بازنشستگان وزارت نفت به طرح برندینگ جایگاههای سوخت
در حالی مدیرعامل شرکت پخش فراوردههای نفتی از ورود بازنشستگان وزارت نفت به طرح برندینگ جایگاههای سوخت حمایت میکند که برآوردهای اولیه از درآمد هنگفت این شرکتها از طرح فوق حکایت دارد.
گروه اقتصادی-
به گزارش خبرنگار ما، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی، صبح دیروز در یک نشست خبری، با اشاره به ورود شرکتهای صاحب صلاحیت به طرح عرضه سوخت گفت: امسال با دستور وزیر نفت برای اولین بار شرکتهای صاحب صلاحیت توانستند در عرضه سوخت ورود پیدا کنند که 7 شرکت در سال 95 و تعداد زیادی شرکت در سال 96 فعالیت خود را در این زمینه آغاز خواهند کرد.
درآمد هنگفت شرکتهای «صاحب نشان»
منصور ریاحی در پاسخ به پرسش کیهان مبنی بر اینکه، درآمد برندها دقیقا از کدام محل بدست خواهد آمد، تصریح کرد: این شرکتها به ازای هر لیتر 10 تومان «حق نشان» میگیرند!وی در واکنش به این پرسش که، با این حساب درآمد هنگفتی به جیب صاحبان برند واریز میشود، عنوان کرد: اینطور نیست. هر شرکت باید جذابیتهایی ایجاد کند و سرمایهگذاری و هزینه انجام دهد.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی درباره الزام برندها به ساخت جایگاههای جدید هم گفت: ما هیچ الزامی تعیین نکردهایم. سیاست ما این است که در شهرها جایگاههای کوچک داشته باشیم.
گفتنی است در حالی صاحبان برند به ازای هر لیتر 10 تومان حق برند میگیرند که فقط مصرف روزانه بنزین در کشور بیش از 70 میلیون لیتر است که با یک برآورد اولیه درآمد قابل توجهی را برای آنها رقم خواهد زد.
چراغ سبز به نفتیها
در ادامه این نشست خبری، خبرنگار کیهان پرسید: گفته میشود در قالب طرح برندینگ، برندهای جدید به تعدادی از کارکنان قبلی یا فعلی شرکت نفت واگذار میشود. چه تعداد از شرکتهای تأیید شده مربوط به این افراد هستند؟
ریاحی در واکنش به این پرسش اظهار داشت: کار بزرگ را باید آدمهای بزرگ انجام دهند(!) قطعا کسانی که وارد بحث شرکتهای صاحب صلاحیت میشوند باید افرادی فرهیخته باشند که دانش، درک، تجربیات و درد کار را داشته باشند.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی تأکید کرد: قطعا از ظرفیت و پتانسیل کسانی که در این چند ساله در زنجیره تأمین و توزیع شرکت نقش داشته باشند استفاده میکنیم. از کسانی که دارای اهلیت و سابقه و دانش این کار باشند با تمام وجود استقبال میکنیم و باید فضا را تحویل این عزیزان داد. یکی از کسانی که باید شرکتهای برند را تحویل بگیرند همین مجاری عرضه، شرکتهای حمل و نقل و شرکتهایی هستند که زحمت کار را کشیدهاند.
وی درباره آمار برندهای تأیید شده که متعلق به این افراد است هم عنوان کرد: شرکتی که به اسم طرف خاص باشد نداریم. کسانی که بازنشسته شدهاند را که نمیتوانیم نظارت کنیم. قطعا ممکن است کسانی باشند که بازنشسته وزارت نفت باشند و وارد این چرخه شوند.
اجرای اصل 44 با «برندینگ»!
ریاحی همچنین در این نشست، مدعی شد که با طرح برندینگ، خصوصیسازی را در وزارت نفت رقم زدهایم و گفت: با اجرای این طرح میتوانیم انحصار توزیع سوخت کشور را از شرکت ملی پخش خارج کرده و در راستای اجرای سیاست های اصل 44 آن را به بخش خصوصی واگذار کنیم و شرکت ملی پخش به نظارت عالیه خود متمرکز شود.
اما خبرنگار ما درباره این ادعای وی هم پرسید: در دنیا معمولا شرکتهای صاحب نشان، مالکیت پالایشگاه را دارند و فرآوردههایی با قیمت و کیفیت مخصوص به خود ارائه میکنند، اما در اینجا تنها نقش توزیعکننده را دارند، لذا طرح برندینگ شما چه نسبتی با اقتصاد مقاومتی و اصل 44 دارد؟!
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی در این باره به این نکته بسنده کرد که «اقتصاد دولتی یک اقتصاد رانتی است و باید از این فضا خارج شویم. ما داریم وظیفه یک تأمینکننده مقتدر که 80 سال است این کار را انجام میدهیم با برندینگ در نهایت رقابتی کنیم. این یعنی نقش و سهم خودمان را تحویل بخش خصوصی میدهیم.»
رشد 5 درصدی مصرف بنزین در سال 95
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی همچنین در نشست دیروز آمارهایی را در حوزه تولید و مصرف فرآوردههای نفتی در کشور اعلام کرد. به گزارش خبرگزاریها، ریاحی اظهار داشت: امسال میانگین مصرف روزانه بنزین کشور به 74 میلیون و 200 هزار لیتر رسید که نسبت به سال 94 رشدی 5/1 درصدی داشت.مدیرعامل شرکت ملی پخش افزود: همچنین متوسط مصرف گازوئیل در بخش حمل و نقل 45 میلیون لیتر در روز و در بقیه بخشها 36 میلیون لیتر در روز بود که در مجموع در مصرف روزانه گازوئیل شاهد کاهش 2/6 درصدی نسبت به سال 94 بودیم.وی در ادامه با اشاره به واردات بنزین در طول سال 95 گفت: به طور میانگین روزانه 12 میلیون لیتر بنزین وارد کشور شد و هم اکنون ذخیره استراتژیک بنزین در کشور یک میلیارد لیتر است.
این مقام مسئول از صرفهجویی 4 هزار میلیارد تومانی دراجرای طرح عرضه سوخت بر اساس پیمایش خبر داد و گفت: بدهی ایرلاینها به این شرکت 1300 میلیارد تومان است.