kayhan.ir

کد خبر: ۹۹۶۷۲
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۷
رئیس‌ اتحادیه میوه و سبزی: باهدف دور زدن قانون

میوه‌های خارجی در سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای به فروش می‌رسد

رئیس ‌اتحادیه میوه و سبزی با اشاره به فروش میوه‌های خارجی در سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای گفت: این شیوه، راهکاری برای دورزدن قانون و تخلف است.


حسین مهاجران در گفتگو با نسیم افزود: با توجه به بررسی‌های انجام شده و همچنین مشاهدات عینی، تقریبا سه یا چهار ماه است که عرضه سبزی، صیفی و میوه‌های مختلف به صورت بسته‌بندی در سطح کلانشهرها بیشتر شده و اکنون سوپرمارکت‌های کوچک و بزرگ محلی یا زنجیره‌ای محصولات یاد شده را در قالب محصولات دستچین و بسته‌بندی عرضه می‌کنند. این راهکاری برای دورزدن قانون و تخلف است. به این دلیل که معمولا بازرسان در میادین میوه و تره‌بار و میوه‌فروشی‌ها به دنبال تخلف هستند.
وی ادامه داد: اصولا میوه‌های لوکس و خارج از فصل جزو این میوه‌ها هستند به عنوان مثال در شرایط فعلی، آواکادو، زنجبیل، سیر، انگور، زردآلو، آلو، شلیل و دیگر اقلامی که خارج از فصل هستند جزو تخلف یاد شده قرار گرفته‌اند.این میوه‌ها اگر در میادین یا میوه‌ فروشی‌ها عرضه شود دقیقا تحت نظارت بازرسان است، اما اگر در محیط‌های سوپرمارکتی یا دیگر واحدهای صنفی عرضه شود تقریبا دور از دید این افراد قرار گرفته است. مشاهده شده میوه‌های وارداتی و قاچاق (میوه‌های فصلی) در بسته‌بندی‌های شرکت‌های داخلی فروخته می‌شوند که تشخیص آنها بسیار مشکل شده است.
مهاجران با بیان اینکه اگر مانع تخلف این افراد نباشیم به نوعی تولیدکنندگان داخلی ضربه خورده و تولیداتشان از بین می‌رود افزود: به دلیل گستردگی بازار و همچنین پراکندگی فروشگاه‌ها بهترین راهکار برای مقابله با این تخلف، فرهنگسازی و بازرسی‌های دقیق‌تر است البته در بخش فروشگاه‌های زنجیره‌ای و سوپرمارکت‌های بزرگ مسئولان تامین کالا باید در این زمینه مسئولان تعزیرات حکومتی را یاری دهند و مردم هم می‌توانند در صورت مشاهده تخلف یاد شده موارد را گزارش دهند.