kayhan.ir

کد خبر: ۹۹۳۶۸
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۶

ساخت دستگاه عیب یاب مقره خط انتقال برق در آستارا

دستگاه عیب یاب مقره تیرهای برق و اتصالات سست خط انتقال با قابلیت شمارش تعداد الکترون‌های پرتاب شده از نقطه اتصال با هدف تامین جریان پایدار و کاهش خاموشی، در آستارا ساخته شد.


پیمان میرزایی دانشجوی مقطع کارشناسی رشته انتقال و توزیع برق، کارمند اداره برق آستارا و سازنده این دستگاه عیب یاب گفت: دستگاه‌های عیب یاب موجود، به اندازه یک خودرو بزرگ هستند اما دستگاه عیب یاب من با سه و نیم کیلوگرم وزن و امکان حمل انفرادی، نقطه اتصال یا سست خط انتقال برق را با شمارش الکترون‌های پرتاب شده و صدای آلتراسونیک (بالاتر از محدوده شنوایی انسان) محل اتصال تشخیص می‌دهد.
وی افزود: این دستگاه عیب یاب از داخل خودرو در حال حرکت، اتصالات ضعیف خط انتقال برق حاشیه جاده و نشتی‌های ریز ترک‌های مویی مقره‌ها را که به ظاهر سالم هستند اما در آینده قطع خواهند شد، تشخیص می‌دهد و از این نظر نمونه داخلی و خارجی ندارد. وی اظهار کرد: این دستگاه، آزمایش کارایی را با موفقیت سپری کرده است و برای طی مرحله نهایی ثبت اختراع، در حال ساخت نمونه‌ای کوچک‌تر آن هستم.
میرزایی بیان کرد: دو سنسور از قطعات جانبی این عیب یاب است و برای ساخت سه نمونه از این دستگاه در مدت بیش از سه سال، 50 میلیون ریال از خودم و بیش از 70 میلیون ریال از تسهیلات کم بهره مرکز رشد واحدهای فناور آستارا هزینه کرده ام.
او ادامه داد: در ماموریت‌های اداری برای رفع خاموشی‌ها و اتصالات برق در آستارا به وجود این دستگاه عیب یاب و سایر تجهیزات دیگر احساس نیاز می‌کردم و به تدریج ایده‌های خود را به مرحله تولید و تجاری سازی رساندم.
این مخترع 37 ساله گفت: فاز متر کابل‌های فشار قوی برق با کاربرد از روی عایق، فازمتر دیجیتال کنترل از راه دور صوتی و تصویری را از اختراعات خود اعلام کرد و گفت: ساخت عینک الکترونیک برای تماشای آهسته صحنه‌های زودگذر و حساس فوتبال و تولید ژنراتور برق بدون نیاز به سوخت با کارایی همیشگی را نیز از ایده‌ها و برنامه‌های آینده خود اعلام کرد.